Anonym bruker Skrevet 14. mai 2008 #1 Skrevet 14. mai 2008 Hei. Jeg er en jente på 26 år, som er 13+2 uker på vei. Var på tidlig ul uke 10+2. Det var da for tidlig å se om noe var galt med fosteret. Når kan man skjekke om ting er i orden med fosteret, og når er sen abort grensen? Jeg vet ikke om jeg skal bestille en ny ul... Jeg har fått time på ul hos Ahus, men det er da jeg er 19 fullgåtte uker. Jeg vet ikke hva jeg vil velge om noe er galt. Føles litt uvirkelig å ta stilling til. Jeg hadde tenkt til å vente til ahus timen, men fikk vite at en venninne av en venninne måtte ta abort nå (4 mnd på vei) pga. multihandikapp. Jeg vil jo gjerne ha valget til å velge hvis noe er galt...
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2008 #2 Skrevet 15. mai 2008 Hei, nakkefold som i noen tilfeller indikerer kromosomavvik kan man sjekke fra uke 11 til uke 14 sånn ca. Du kan jo ringe de du var på for tidlig ultralyd og sjekke hva de mener de kan se nå?
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2008 #3 Skrevet 18. mai 2008 Du har fram til 13 uker og 6 dager på deg til å måle nakkefold og neseben korrekt. Ca 78% av genetiske feil blir oppdaget bare ved denne ultralyden. De fleste Down syndrom da dette er mest vanlig. Dert er derfor ikke med sikkerhet at man kan utelukke genetiske avvik ved denne undersøkelsen, kun forstervanns eller morkake prøve kan med sikkerhet si at barnet er "friskt" Det er få som kan utføre denne testen da de må være gynekologer med ekstra utdanning fra avanserte ultralyd kurser . Vær derfor obs på hvor du drar, bare et lite tips... Det er jo også viktig å ha avklart hva man ønsker å gjøre med svaret før man foretar en slik undersøkelse. Man kan søke abort etter uke 12 med særskilt grunn, en avvikende tidlig screening vil mest sannsynlig bli godkjent i komiteen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå