Gå til innhold

ferie ferie penger ol

November nurk, i Desember

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei

jeg lurer litt på hvordan det er med feriepenge opptjeningen under svangerskap. foreldre pengene er jo skatte pliktige penger. ja uten at jeg skal synse og tenke for mye hvordan blir det med ferie og ferie penger til neste år? jeg har term i førsten av des.

kan jeg sommern 09 da ta ut ferie med sambo.og ta mer perm etter?

eller må jeg ta det etter min perm er over i des igjen.

hvis jeg da har krav på noe ferie.

som dere ser jeg har ikke skjønt dette ennå..........

noen som vil hjelpe...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ja du kan fint dele opp permisjonen med ferie imellom

Skrevet

ok. så bra. så man kan ta ut ferie i perm tiden.

tjener man da også opp ferie på vanlig måte i perm tiden. og perm blir da "forlenget" ved at man kan ta ferie og da utvide med den. hmmm.

noen som kan si noe nærmere.(var nesten for greit til å være sant)

Skrevet

kommer litt ann på arbeidsplassen din og hvilken kontrakt du har. Er du under en tariffavtale eller har en grei arbeidsplass opparbeider du deg ferie i løpet av den tiden du går i permisjon.

Er du ansatt i privat bedrift uten tariffavtale og spesielle avtaler rundt permisjoner m.m opparbeider du kun feriepenger for de første 12 ukene mener jeg

Skrevet

Og hva hvis man ikke lenger er i noe arbeidsforhold? Må man ha arbeidsgiver for å kunne ta ferie i permisjonstiden? Min kontrakt med arbeidsgiver går ut før permisjonstiden, så jeg blir vel pr def arbeidsledig men har opptjent foreldrepenger til vanlig permisjon.

12 ukers opptjening, hvor mange feriedager blir det?

Skrevet

da får du jo pengene fra NAV og ikke via arbeidsgiver. Loven sier da:

" Trygden yter feriepenger til arbeidstakere med 10,2 pst. av utbetalte foreldrepenger for de første 12 ukene av hver stønadsperiode. Dersom foreldrepenger er utbetalt med redusert sats, jf. § 14-9 tredje ledd, ytes det feriepenger for de første 15 ukene"

Du har likevel rett til like mange dager ferie som det er for andre på arbeidsplassen men du har ikke rett til mer feriepenger enn det som står omtalt over.

Dette er vel noe av det jeg mener er det mest diskriminerende i norsk lov i forhold til oss som skal ha barn. Hvem har råd til kun å få 1/4 feriepenger året etter man har vært i permisjon? Denne loven gjør at vi ikke kan ta ferie i den perioden vi kanskje aller mest trenger det

Skrevet

Når du tar ferie i permisjonen forlenger du den tilsvarende ferien din, i denne perioden stopper utbetalingen av foreldrepenger.

Du vil jo heller ikke få lønn men dette skal feriepengene dine dekke. Husk at du kan få feriepengene utbetalt "nårsomhelst" siden arbeidsforholdet ditt er over. Husk å spare til ferien.

Når du tar ferie spiller ikke noen rolle. Du kan fint ha perm når pappaen har ferie og ferie når pappan har fedrekvoten.

Skrevet

Hvis jobben utbetaler permisjonspengene så opptjener du som regel også feriepenger av dem på vanlig måte. Men det blir jo mindre enn vanlig hvis du har valgt 80%.

Hvis NAV utbetaler permisjonspengene så opptjener du kun feriepenger de 12 første ukene, ikke hele permisjonstiden. Dvs at du får svært lite utbetalt året etter permisjonen. Du kan da velge å ikke ta ferie eller ta ferie uten lønn.

Jeg løste dette ved å spare feriepengene jeg fikk utbetalt det året jeg var i permisjon (dvs de jeg hadde opptjent året før og egentlig skulle brukt det året jeg var i permisjon). Jeg tok ingen ferie i permisjonsåret. Året etter brukte jeg feriepengene fra permisjonsåret og kunne derofor ta full ferie.

Sjekk med din arbeidsgiver hvordan ordning de har, så slipper du overraskelser året etter permisjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...