Gjest Skrevet 14. mai 2008 #1 Skrevet 14. mai 2008 Ble bare så provosert da jeg leste her på siden at å si Oliiiver (lang i) er en ny fornorsket måte å uttale navnet på og at det tradisjonelt har blitt uttalt Ålliver eller Olliver. Det er sikkert opprinnelig et engelsk navn og alt det der, MEN: Min oldefar, født i 1889 i Nordfjord het Oliver, og uttalte det Oliiiver med lang i. Så det så! Det er altså ikke nytt, men har med dialekt å gjøre! Det har vært "fornorsket" uttale i over 100 år! Puh... (Liker forøvrig lang -i best. Blir mer norsk. Olliver eller Ålliver er i samme sjanger som Patrick, Kevin og Robin. Syns jeg.) Ha en fortsatt fin dag:)
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2008 #3 Skrevet 14. mai 2008 Barnslig svar anonym. Synes som HI at det er best med lang i.
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2008 #4 Skrevet 14. mai 2008 Jeg har faktisk ikke hørt det uttalt på noen annen måte enn Olliver/Ålliver. Når det er sagt, synes jeg uansett det bør skrives Oliver, men dersom det er viktig at et navn uttales på en bestemt måte må man kanskje se seg om etter et annet navn? Jeg er av dem som uttaler navn slik det faller meg naturlig på min dialet uavhengig av hvordan foreldrene mener navnet skal uttales
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2008 #5 Skrevet 14. mai 2008 Jeg kjenner en Mari som uttales med lang i. De hun liker uttaler navnet som hun ønsker, andre får uttale det 'feil' om de ønsker det.
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2008 #6 Skrevet 14. mai 2008 Faktisk så likte ikke HI lang i!!! Følg med.
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2008 #7 Skrevet 14. mai 2008 Deilig... Venta på at en som deg skulle svare. Det er flottest med Oliiiver. Er helt enig i at Olliver og Ålliver blir mer harry. Litt barnslig å hete Olliver når du er 40-50 år. Jeg hadde bare hørt Oliiver når jeg valgte navnet på min sønn. (unntatt Oliver Twist da, men det er jo ikke norsk). Hva med Robin da? Sier dere Robin eller Råbin? (litt samme problem)
Gjest Skrevet 14. mai 2008 #8 Skrevet 14. mai 2008 Bør skrives Oliver uansett ja. Sier bare at den ene eller andre uttalen ikke er feil. Anonym 16.29: Kjenner en liten Robin (med lang -o, som i Robert) og syns det er penere enn det mer vanlige Råbbin. Tradisjon i Norge å uttale ord (og navn) slik de skrives, rett fram... HI
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2008 #9 Skrevet 14. mai 2008 Ja, og da er tradisjonen i Norge å uttale Oliver slik de skrives, rett fram...
huldra87 Skrevet 14. mai 2008 #10 Skrevet 14. mai 2008 Uttalen på flere navn avhenger ofte av dialekt og/eller hva man er vant med av uttalelser på navn. Jeg uttaler navnet Oliver som Olliver, og den uttalen synes jeg er finest. Men det vil ikke si at jeg mener den uttalen er den "riktige". Jeg har en slektning (født i 1975) som har Oliver til mellomnavn, og hans navn uttales som Oliiiver. Og selv om JEG liker uttalen Olliver best, så mener jeg ikke at hans navn er "feil" eller noe. Hver sin smak, sånn er det. Og f.eks navnet Johan uttaler jeg som JOhan, men jeg vet at andre steder i landet uttales det som joHAN. Jeg liker navnet når det uttales som JOhan, men ikke joHAN. Men ingen av delene er verken den riktige eller gale måten og uttale det på, men det har med dialekt og gjøre og hva man er vant med. Slik ser nå hvertfall jeg på saken. Til deg som startet denne tråden: Jeg kan godt skjønne at du blir litt provosert av sånt.... :-/
Vannmann35 Skrevet 14. mai 2008 #11 Skrevet 14. mai 2008 Følg med selv Anonym - HI skriver "Liker forøvrig lang -i best." Jeg - synes det høres ut som Ole Iver med lang i (da kan man jo heller hete det), og foretrekker Olliver :-)
Vannmann35 Skrevet 14. mai 2008 #12 Skrevet 14. mai 2008 Enig med Huldra87 - det er ofte dialektbetinget. Er selv sørlending og sier mer Ollivår. Venninnen min, som er bergenser, har en sønn som heter nettopp Oliver, og uttaler det også mest som Ollivår....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå