Gå til innhold

Går det an å kombinere hest og familie? eller for travelt med begge deler?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg ønsker å høre erfaringer fra andre med familie som også har hest. VI ønsker å kjøpe oss en ponny som datteren vår kan ri. Hun er 6 år, og har faktisk mast om hest nå i 4 år. Vi har sagt at ja, hest skal vi få oss. Har en snill nordlandshoppe på hånden, hun er gammel, rolig veldig snill og frisk som en fisk. Både mannen min og jeg er vant med dyr, han har vokst opp på gård. Har gratis beite, stallplass, får hesten gratis. Foreldrene mine har sagt at de kan fore hesten om morgenene.

Jeg tenker å alliere meg med 2 stalljenter som kan ride og stelle hesten noen ettermiddager i uken. Så tenker jeg å stelle selv resten, sammen med mann, jente på 6 og gutt på 1 1/2. Håper og tror at dette blir en veldig fin familiehobby som vil gi oss mye kvalitetstid sammen.

Er det noen som har hest + familie og kan si noen ord om hvordan dere gjør dette, rent praktisk? Det eneste som jeg er litt betenkt over er at jeg håper vi ikke tar på oss for mye arbeid ved å skaffe oss hest.

Klem fra

Fortsetter under...

Det er forresten ikke bare datteren vår som skal ri på ponnyen, vi kan ri vi voksne også. Bare ikke så altfor lange turer. (Jeg veier 60 kg og mannen 69 kg)

Jeg hadde hest når jeg var ung. Det krevde selvfølgelig en del hjelp fra foreldrene mine og besteforeldre. Men jeg vil absolutt si at det er en fin hobby å ha sammen. Så lenge en er innstilt på litt jobb. Kommer litt an på hvor god råd en har, kan en kjøpe høy og leige stalljenter, tror jeg det går kjempefint.

Det går helt fint:). Vi ër på tur med nr tre så vi har bestemt oss at nå må hestene vike for de to siste barna blir to tette. Han er 8mnd nå. Så da trenger vi både penger å tia til unga og småbruket ellers som vi har brukt på hestene. Dette åsså med tane på min situasjon hvor je sliter med bekkenet fortsatt og dette blir jo ikke bedre med dette svangerskapet og da kommer all jobbmed både, hus, hester og unger på gubben en lang tid framover så da skal vi anskaffe oss hest igjen om ett par årstid istede:) Hvis dette svangerskapet går gæærnt så skal vi adoptere og da trenger vi også pengene så de må nok bort uansett:(

Hei hei:)

En venninne av meg har en shettis med sin 6 år gamle datter, og den har de hatt i over 2 år. Det går kjempe fint med de. Barnet lærer disiplin, og får god morsjon og en flott hobby:)

Og det er jo kjempe bra at dere skal ha stalljenter til å hjelpe dere, da er dere jo sikret:)

Men har dere vurdert å kjøre vogn med ponnyen? Det er veldig god trening, og kansje litt lettere for jenten deres i begynnelsen. Å lære å ri kan jo være litt vanskelig.

Jeg håper det går bra å kombinere:) Vi fikk oss hest i februar, har ingen barn å ta oss av foreløpig, jeg har termin i september, men jeg tror det skal gå bra:) Vi bygde en liten stall sammen med nabovenner som driver gård. Vi hadde begge lyst på hest, så de kjøpte seg en, så kjøpte vi en. Vi to familiene har hver sin uke å ta stallarbeid (fóre, ta ut hestene om morgenen, måkke boksene og ta dem inn om kveldene).. Det ser ut til å fungere veldig bra;) På den måten er vi ikke altfor "bundet" til arbeidet som følger med. Det er vedlig trivelig, hest er en sunn hobby og barna til vennene våre synes det er kjempemorsomt å ha hest:) Vi har også noen jenter som kommer og rir innimellom, men vi voksne rir også en del. Veldig gøy når man har to hester slik at man kan ri ilag:)

Jeg tror dere vil ha stor glede av det, hele familen! =)

Masse lykke til:)

Annonse

Hei!

Jeg anbefaler dere å få en(eller to) faste forryttere på hesten deres minst 3 dager i uken, iallefall i begynnelsen. Det er utrolig krevende å ha hest, men det dere får tilbake er verdt hvert eneste sekund, og hver eneste krone. Det er dessuten bevist gjennom flere studier at "hestejenter" (-og gutter, hehe) tidlig lærer seg ansvarsfølelse, og blir mer omsorgsfulle. Jeg har selv hatt egen hest i ca 15år, og før det var jeg fast hestepasser fra jeg var rundt 8år, og hest på helfor fra jeg var ca 10år.

Dere vet det sikkert, men nevner for sikkerhets skyld at en hest skal ikke stå alene, de er flokkdyr, så de trenger selskap (",)

Vi er foreløpig "bare" hund, samboer og meg, men til høsten kommer det en baby hit også. Nå har jeg konkurransehest, så jeg har den oppstallet på ridesenter hvor foring og utslipp er inkludert i stalleien, men det krever alikevel 2-3t pr dag. Har ingen planer om å selge hesten min, men kommer til å få fast forrytter på henne 2-3 dager i uken. Jeg har mange venner med flere barn og flere hester, og dette går helt fint å gjennomføre, sålenge man vet hva man tar på seg av ansvar. Det er som du sier en unik måte å tilbringe kvalitetstid sammen med hele familien, sikker på at tiden som går med på hesten blir et kjærkomment avbrekk fra resten av hverdagen. Fordelen med en litt eldre, rolig hest, er også at den kan ha fri fra ridning etc. dersom det er ekstra travelt noen dager, uten at dette gjør den noe (så lenge den får gå ute og får sitt daglige stell selvsagt (",) )

Ønsker dere masse lykke til, gled dere!!!

Tusen takk for mange gode svar, jenter!

Vi har vel egentlig bestemt oss nå at det blir hest til høsten (eller kanskje før). Har ordnet med en stalljente idag, så nå skal jeg spør en til før alt er i boks.

Hesten skal stå på bås med noen geiter ved siden av, og i tillegg er det kyr litt lenger inn i fjøsen. Da har den selskap, og føler seg sikkert ikke alene. Og det er helt sant som du skriver over her, at det er greit med en litt eldre hest som ikke sitrer med energi og lider dersom den ikke blir ridd hver dag. Tror denne hesten er helt genial til begynnerhest for oss.

Gleder meg! Og gjett om lillefrøkna gleder seg også ??

Igjen, tusen takk for alle svar!

Masse hilsen fra

Hei..

Eg har ei på 15 mnd,og ein på vei.

Har to hester og shetlans ponni til minsten.

Dette fungerer veldi bra,så lenge man har ein mann som er intresert i å hjelpe til...Det er ein utrulig kjekk hobby for alle i familien.

anbefaler det på det varmeste så lenge dåke virkeli vil...da får dåke det til..kos dåke masse...norlands hest passer for heile familien.

kjøp vogn og ta familien med på tur..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...