Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei

Jeg var på duotest for 2 og en halv uke siden, første timen var bare en veiledningstime pluss at de tok blodprøve. Jeg måtte tilbake for å ta UL. Tenkte jeg bare skulle fortelle deg det siden jeg også trodde vi skulle få UL'en da. Ble kjempeskuffet.

Fikk UL en uke etterpå. Og resultatet var kjempebra, Venter fortsatt på sluttresultatet mellom blodprøvene og UL'en. Det tar ca 10 dager + et par admin dager + post før du får svar.

La meg vite hvordan det går i morgen.

Vi var inne på Rikshospitalet i dag og tok ultralyd og blodprøve. Får ikke det endelige svaret før om ca 10 dager, men i følge ultralyden var alt superdupert. Kjempesmal nakkefold og fint neseben. Alle fingre og tær der de skulle være og babyen sprellet lykkelig rundt :-)

Duotest er et alternativ til fostervannsprøve som er tryggere, men ikke like sikkert. De sjekker for tre kromosomfeil i blodprøve og ser etter den berømmelige nakkefolden på ultralyd.

Vi skal på infotime på mandag og på ultralyd på tirsdag, og jeg både gruer og gleder meg. Redd for at det skal være noe galt, og spent på å få se ultralyd - og gleder meg veldig til at far skal få se bilde, jeg har sniktitta for noen uker siden.

blodprøven kan ikke se direkte kromosomfeil, men de ser på to hormoner som de har funnet en sammenheng med kromosomfeil. Kombinert med ultralyd som sjekker nakkefold og nesebein, kan de beregne risiko. På mitt sykehus kaller de det dobbeltest... Den de tar tre prøver av blodet kaller de trippeltest. Kanskje heter det duo, når det er blodprøver og ultralyd... Det er et kjempegodt tilbud, som kan redusere antall fostervannsprøver.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...