jannebj Skrevet 14. mai 2008 #1 Skrevet 14. mai 2008 hei, jeg og samboern skal på backpackertur i australia i 2009/2010, vi har begge veldig lyst på barn, men vi kan ikke reise på backpackertur til australia med et lite barn, vi planlegger derfor å bli gravide i løpet av turen, for å komme hjem gravid å overaske besteforeldre. spørsmålet er om noen vet hvordan det er med svangerskapskontroller i australia, vi skal holde oss langs østkysten, og må derfor på kontroll på ulike sykehus eller legekontor.
Maigutt08+aprilspire Skrevet 15. mai 2008 #2 Skrevet 15. mai 2008 Jeg vet egentlig ikke om jeg kan gi noe godt svar på spørsmålet ditt, men kan gjøre et forsøk... Hvor ofte og hvem man går på kontroll til varierer, tror jeg. Første kontroll, som bekrefter et evt svangerskap, er stort sett alltid hos fastlegen. Deretter avhenger det litt. Noen går til jordmor, andre til fødselslege/gynekolog. Dette krever henvisning fra fastlegen tror jeg. Man kan også fortsette hos fastlegen dersom legen føler seg kompetent nok. Fram til uke 28 er det kontroll hver 4. uke, med valgfri ultralyd i uke 12 for screening for Downs Syndrom. Vanlig ultralyd foregår mellom uke 18 og 20 som i Norge. Fra uke 30 er det kontroll annenhver uke, fra uke 36 hver uke. Jeg vet ikke hvordan det vil fungere for dere som må på kontroll ulike steder fra gang til gang. Som regel krever jordmødre/fødselslege henvisning fra fastlege, men vet ikke om de gjør unntak fra dette når det gjelder enkelttilfeller... Ellers spørs det jo hvor lenge dere planlegger å være gravide i Australia før dere reiser til Norge igjen. Det er jo ikke slik at man MÅ på alle disse kontrollene, særlig ikke i starten (hjemme er det jo mange som ikke går på kontroll de første 12-15 ukene). Ønsker dere lykke til!!
rlove Skrevet 16. mai 2008 #3 Skrevet 16. mai 2008 hei, jeg er gravid i 12uke og bor i Cairns, nordøst i Australia. Så lenge det er et problemfritt svangerskap kan en selv velge om en vil se både lege og jordmor eller bare jordmor. Det enkleste i ditt tilfelle er nok bare å bestille legetime (ca hver 4 uke) der dere er for øyeblikket. Det kan være greit å ta med ei "gravid-dagbok" der du kan skrive ned det som skjer og få legen eller helsesøster til å fylle inn på hver plass. Faslegesystemet er veldig "løst" her nede og noen leger er gratis å gå til (Bulk billing) mens hos andre må du betale (men kan få igjen endel av summen igjennom Medicare ordning). Skillet mellom privat og offentlig helsevesen er orverraskende stor her nede. Jeg har brukt offentlig foreløpig, men det kan bli mye venting.. Langs østkysten er det også flere større steder der du har større valgfrihet. Men om du kan unngå det anbefaler jeg å ikke reise den varmeste tiden av året her (des-feb) spesielt med den høye luftfuktigheten her oppe i nord.. da kan det være veldig tøft å være gravid og spesielt som backpacker! Lykke til:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå