Gå til innhold

Kan man fryse grønsaker som er kokt og bruke opp igjen???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, det fungerer fint! Noe jeg bruker, er å skjære opp og forvelle (koker det opp, ikke koke helt mykt) gulrøtter, purre, broccoli, paprika osv, grønnsaker jeg liker å woke. Sparer mye penger på å ikke kjøpe dyre frosne wokblandinger, og på at ikke noe blir liggende uspist nederst i grønnsaksskuffen til det må kastes.

Skrevet

Jeg vil anbefale deg og ikke koke de opp igjen. Koker du grønnsaker eller noe annet, koker du bort den "hinnen" som ligger på grønnsakene som tar vekk bakteriene som kommer på grønnsakene. Når de da ligger for å bli frosset, kommer de i en "skummel" tempratur på veien til å bli fryst, som kan føre til listeria bakterier eller annen bakterie som trives, og formeres i kuldegrader. Ferske grønnsaker er best av alt. Da er de fylte med vitaminer også!

Håper du ble klokere

Skrevet

skummel temperatur?????

Skrevet

L monocytogenes - listeria, som er en av mange bakterier som kan formere seg ved kjøleskaptemperatur. De fleste mennesker inntar av og til matvarer som inneholder Listeria uten å bli syke, men enkelte tilstander øker sjansen for sykdom. Disse tilstandene er svekket immunforsvar, graviditet, alkoholisme, høy alder og underliggende sykdom som kreft og diabetes.

Skrevet

Kjøleskapstemperatur er det jeg refererte til som "skummel" temperatur.

Skrevet

blir ikke dette på grensen til hysteri??

kjøleskapstemperatur vil da i dine øyne si at man ikke spiser mat fra kjøleskapet??

Skrevet

Det er nok ikke hysteri, men det er etter du har kokt opp grønnsaker, så koker du bort endel av skjoldet på grønnsakene som lett tar vekk bakteriene. Og når dette er kokt bort er det relativt større sjangse for at disse bakteriene setter seg i grønnsakene. Dette gjelder det meste av mat. Det skal somregel ikke kokes to ganger. Er veldig sjeldent noe som du kjøper i butikken og legger i kjøleskapet er kokt på forhånd, da ligger de somregel i pakninger som er beregnet dette, så jeg spiser det meste som er i kjøleskapet.

Skrevet

er du kokk eller?

Vel jeg varmer jo alltid opp igjen middagsrester iallefall en gang her i hus eller bruker poter fra forgje middag til neste.... rett og slett for å spare penger, ikke noe blir kastet her, det har vi ikke råd til.

Skrevet

Ja, jeg er kokk :)

Å varme mat er ikke så farlig, men å fryse det for å tine det opp igjen etter at det er kokt, er ikke så bra.

Skrevet

Det er første anonyme igjen, jeg som pleier å forvelle grønnsaker og fryse:-) Linn, du må nok sjekke fagkunnskapen din. Du har rett i at man bør passe seg for bakterieutvikling, men: Det er helt vanlig å koke mat, fryse den og deretter varme opp igjen. Det er for eksempel vanlig å lage babymat og fryse ned i porsjoner så man kan ta opp når man trenger det -- hvis man gjør det etter anbefalt metode... Det vil si at maten kjøles raskt ned etter tilberedning (i kaldt vannbad er raskere enn i romtemp), haes på rene containere og fryses kaldt nok. Deretter tines, gjerne i kjøleskap, og deretter brukes innen ikke så lang tid.

Hilsen sykepleier;-)

Skrevet

Ja dette høres mer troverdig ut i mine øyne.

Skrevet

Er også kokk, og det du sykepleier skrev er helt riktig.

Vi kokker fryser også mat og har aldri hørt om noen som har blitt sjuke på min arbeidsplass.Heller ikke her hjemme.

Viktig å gjøre det riktig da mht temperaturer.

Skrevet

Ja, dere får kokkelere som dere vil. Jeg personlig tar ikke den sjangsen nå som jeg er gravid :)

Mange bakterier og viruser voksne ikke reagerer på men foster kan i verstefall dø av.

Skrevet

Poenget er at man tar ingen "sjangse", farlige bakterier utvikles ikke når man passer på å gjøre det riktig med hensyn til temperatur og oppbevaring. Bare så ikke noen er i tvil.

Skrevet

Den skal jeg signere, men det er ytterst sjeldent at man setter ned kulden i fryseboksen og fryser ned på en riktig måte når enn ikke er informert om hvordan man skal fryse ned på en riktig måte.

Holder med Linn her.Hilsen kokk!

Ps. Listeria burde du lese om, Anonym 22:31. Det lever i beste velgående på de fleste matvarer og har bedre levekvalitet og formeringprosess i kjøleskaptemp. Om du er kokk som du sier, er dette pensum i 2.året på skole! Rart du ikke vet om dette da! Og gi meg navnet på resturanten du jobber på, for der skal jeg aldri spise!

Skrevet

Det gjelder altså grønnsaker.

Klippet fra http://matportalen.no/Emner/Gravide:

Bakterier kan vokse i lunken mat. Varm mat skal derfor være rykende varm. Ved 75° C drepes de fleste bakterier. Er det lenge til maten skal serveres, er det bedre å kjøle maten raskt ned og varme den opp igjen. Når du bruker mikrobølgeovn til å lage mat, bør du røre om eller la retten stå noen minutter så varmen fordeler seg jevnt.

Nye kranglesiden, dette?

Skrevet

Nei. Er ikke krangle dette, men mener at du gir feil info. Det ER en større sjanse for å få virus og bakterier i mat som er koket opp før. Det lærte man på VGS skolen når man gikk der om du gikk der på kokkelinja??? Det gjelder nesten all mat. Mitt tips til hi er at hun burde kjøpe mindre grønnsaker om hun ikke klarer å spise det opp, og heller kjøpe ferske grønnsaker til neste middag. Da har du og, som Linn sier, alle vitaminene i de friske grønnsakene, som du ikke har i de frossne.

Skrevet

Må smile littt av diskusjonen deres! Ingen som har sagt at maten holdes helt fri for bakterier, men de som sier at det kan gjøres lever i den virkelige verden hvor man ikke har mulighet å handle hver dag, eller tilberede tidskrevende mat. Jeg sier hurra for mødre som spiser og gir familien næringsrik mat og grønnsaker som har vært innom fryseren, vanlige alternativer rundt om er halvfabrikata og "tom" mat!!

Skrevet

hadde det ikke vært for fryseren hadde jeg vært konkurs......

Skrevet

Det er ingen her som skriver at det ikke kan gjøres. Noe sier meg at det er mange som tilhører krangle her! Det Linn83 og anonym skriver er at det er større fare for virus om man koker opp mat som har vært kokt og tinet opp igjen. Og at Linn83 velger å ikke gjøre dette da hun er med barn, om jeg har forstått dette riktig, er vel hennes valg? Jeg og liker å være forsiktig med mat når jeg er gravid, og setter meg ikke i en situasjon slik at jeg KAN få virus eller bakterie. Men ellers kan jeg koke opp 2ganger tint mat. Det Linn83 og anonym sier, bekrefter og min far som er kokk,så dette stemmer nok.

• 10 år senere...
Skrevet

https://www.nrk.no/livsstil/frys-gronnsakene_-1.6206268

Skrevet

Hva med suppe feks da? Jeg pleier å lage suppe fra bunnen av, altså ikke noe posesuppe. Vi er to så vi greier ikke å spise opp alt, så jeg pleier å kjøle ned resten på benken og sette i kjøleskapet. 

Dagen etter tar jeg det ut og varmer opp på nytt, er det dumt?

Anonymkode: 0e2d0...bf2

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva med suppe feks da? Jeg pleier å lage suppe fra bunnen av, altså ikke noe posesuppe. Vi er to så vi greier ikke å spise opp alt, så jeg pleier å kjøle ned resten på benken og sette i kjøleskapet. 

Dagen etter tar jeg det ut og varmer opp på nytt, er det dumt?

Anonymkode: 0e2d0...bf2

Hvorfor skulle man ikke kunne gjøre det? Jeg pleier å lage opp stor porsjon med suppe og fryse ned, setter og gjerne litt i kjøleskapet

Anonymkode: f5009...a51

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...