Gå til innhold

Helt sikkert vanlige bekymringer...

Januar2009

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 38 og gravid med nummer 3 i uke 6+4. Barna jeg har er 13 og snart 7. I starten var vi i tvil om vi ville ha barn nå, og tenkte egentlig på abort. Etterhvert som tiden har gått så syns vi det er ganske koselig til tross for at det ikke passer inn i livet akkurat nå. Han skal begynne å studere og jeg har tenkt å bytte jobb. Dessuten er begge ungene så store nå at alt er i grunnen ganske greit. Men så ble jeg uventet gravid. Jeg har tenkt at jeg vil ha fosterdiagnostikk, kanskje både duotest og fostervannsprøve. Og nå kan jeg ikke tenke på annet enn at det kan være noe i veien med barnet, spesielt siden jeg har brukt mye av den første tiden til å tenke på å fjerne det. Så nå tenker jeg at som straff så er det noe i veien med barnet slik at det ikke kan bæres frem. Jeg vet at det er helt irrasjonelt å tenke slik, men jeg gjør det allikevel.

Samvittigheten min plager meg veldig.

Noen som har hatt det liknende?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei,

Noen likheter har vi i alle fall - jeg er 38 år, og vi har to barn fra før av på hhv. snart 11 og en på 7 år. Barnet vi venter er planlagt, så det blir jo ikke likt som hos deg. Allikevel har vi hatt bekymringer rundt både kromosomfeil, abort, sykdommer, testing mm. Vi startet i alle fall med duotest. Den viste et godt resultat og jeg fikk en mye lavere sannsynlighet for at barnet skulle ha kromosomfeil. Det var godt nok for meg til å ikke velge fostervannsprøve mht. at risikoen var mye større for en abort på et friskt barn enn for at det skulle være kromosomfeil på barnet.

Jeg tror også det er helt vanlig å ha mange tanker som ikke er fornuftige når man er gravid. Tross alt så er sannsynligheten størst for at alt skal gå bra - det må jo være positivt og bedre å tenke på når tankene raser som verst.

Lykke til med svangerskapet - kos deg med det. Jeg er selv i uke 29 nå og kjenner masse liv og føler meg ganske så pigg og bekymringsløs i forhold til i begynnelsen av svangerskapet.

Skrevet

Hei

Takk for oppmuntrende svar.

I dag var jeg hos lege første gang, han var også svært positiv og oppmuntrende så jeg føler med litt bedre. Har fått bestilt time til tidlig ultralyd. Er nå kommet til uke 7. Skal til jordmor på tirsdag i neste uke.

Så akkurat nå gleder jeg meg, men er også litt nervøs :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...