Gå til innhold

Faren for SA/MA ved IVF/ICSI

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tenkt på en ting i det siste: Er det sånn at det er mindre sjanse for å miste dersom en har gjort ICSI i forhold til IVF eller "vanlig" befruktning?

Jeg mener - med ICSI så blir jo de beste sædcellene plukket ut... Men det har kanskje ikke så mye å si likevel? Er jeg helt på jordet her?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke du skal tenke på det.

Har sett at dette har kommet opp innimellom, men da er det gjerne ICSI som settes opp som mer risikofylt mht sjansen for at noe er galt enn ved IVF. Det er fordi man da hjelper sædcellen inn, den trenger ikke være i stand til å klare seg selv, og kan derfor ha defekter som ikke avdekkes ved befruktning.

Dersom det var mye større risiko den ene eller andre veien ville det nok kommet frem på sykehusene, tror du ikke? På Rikshospitalet har de ikke nevnt noe om dette til oss i alle fall.

Men selvfølgelig, jeg har ingen kunnskap å slå i bordet med, så jeg legger meg flat dersom noen har statistikker eller forskningsresultater å legge frem :o)

Som verdens heldigste mamma til en liten kvikk og blid ICSI-skatt velger jeg å ikke tenke på dette heller.

Kos deg videre med gullet i magen :o)

Skrevet

Før vi skulle gjennom det fortalte legen en del om statestikk og alt det der. Han var veldig faktaorientert og jeg lever i den oppfatning at han hadde sagt det dersom det var en større risiko for å miste... Ironisk nok mistet jeg etter icsi (veldig tidlig) men det har nok lite med metoden å gjøre. Sædcellen blir "presset" inn i egget og da er det ikke "den sterkestes rett" som råder. Jeg velger likevel å ha tro på det hele og at dersom delingen går som den skal så er det nok som det skal. Kroppen kan støte fra seg embryoet om det er unnfanget på den ene eller andre måten...

Jeg ser du har gull i magen?! Er det rett og slett et icsi- gull? Jeg håper du klarer å slappe av med mirakelet ditt og ikke lar tankene vandre så alt for mye ;-)

Selv skal jeg igang med fryseforsøk denne syklusen. Bare venter på tr.........

Lykke til videre med graviditeten :-)

Skrevet

Det er nok rett og slett et ICSI-gull i magen min ja:) Er bare 6+2 enda, så slapper ikke helt av. Skal på UL i neste uke, håper vi da får se et bankende hjerte!

Leit å høre at du mista sist, det må være fryktelig tøft. Godt at dere snart er igang igjen, krysser fingrene for at spiren fester seg:) Og tusen takk for lykkeønskninger!

Skrevet

Det må være godt å væe så sær ul!!! Endelg skal dere få se et bankende hjerte :-)

Og ja, vi satser på at spiren sitter og at vi blir foreldre på nyåret :-)

Ha en strålende dag videre og kos deg med voksende mage!

Skrevet

Ja, det er spennende dager fremover. Ha en flott dag du også, jeg kommer nok til å titte innom her med jevne mellomrom for å se hvordan det går med deg og de andre jentene her:)

Skrevet

Vet ikke nogen tall, men vi fikk besked om at var der liv på først UL, altså i uker 7 eller 8, var der meget!! store chancer for at alt gikk bra.

-Har senere fulgt med når andre har mistet og der har "fosteret" oftes død, før denne uken, selv om det ikke blev oppdaget før senere

Skrevet

Det høres bra ut:-)

Det er ikke alltid så lett å holde seg borte selv om en pålegger seg det!!

Vi tastes :-)

Skrevet

Jeg har hatt en SA uke 5 og en MA som ble oppdaget uke 12 men fosteret var antagelig blitt rundt 10 uker. Da hadde jeg også sett et bankende hjerte uke 7. Mange av de som har mistet her inne har mistet fra uke 9 -12 også. Har lest at det er litt større sjanse for abort ved IVF/ICSI generellt sett enn en "normal" befruktning. Men mange her inne mister tidlig, i uke 5-6, og hadde man ikke vært igjennom IVF så ville man vel ikke engang visst at man var gravid men trodd det var en forsinket mens. Mange som blir befruktet på den "vanlige" måten men mister tidlig er vel kanskje ikke klar over at de har vært gravide en gang. Har ei venninne som også mistet i uke 12 som meg men med en helt normal unnfangelse så det kan skje alle. Men har også en helt perfekt ICSI sønn hjemme på 2 år ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...