Tjohoppsannhei Skrevet 13. mai 2008 #1 Skrevet 13. mai 2008 Lei meg jeg nå... Snakket med banken i dag, og jeg får ikke boliglån :-( Min kjære bor 5 timer unna og har hus der, og han flytter ikke nedover på over et år. Jeg tenkte å kjøpe meg en liten leilighet 20 min fra sentrum i kommunen jeg bor i for egne penger og så kunne vi begge bo i den og leie ut hans hus, og så ser vi an et par-tre år hvor vi vil slå oss ned permanent. (Jeg har gunstige betingelse på jobb her jeg er nå). Men banken syns ikke jeg har råd til et boliglån på 7-8 000 000, siden jeg har 200 000 i studielån. Jeg er offentlig ansatt i fast stilling med årslønn på 318000. Etter 3 ganger-brutto-årsinntekt-regelen burde jeg da ha råd til 954000 i gjeld til sammen, altså ca en million samlet, 800000 i boliglån. 50 000 i BSU har jeg og spart hittil. Ingen bet.anmerkning eller noe sånt. Men jeg kunne ifølge banken kun få omtrent 500 000, og det får man ingenting for heromkring. Er virkelig regnestykket mitt så feil? Jeg som trodde det var så fornuftig, man hører jo masse om at man ikke skal låne mer enn 3 ganer inntekten for det er skummelt osv, og kjenner flere som har gjort det. Har jeg tenkt så feil? Hvis jeg tok med gubben som medlåntaker kunne de se på litt mer, men jeg ville jo klare det selv, og han har jo allerede gjeld på hus.Er ikke sikkert det blir noe mer siden han allerede har gjeld. Selv om han bare står på papiret så er det så ergerlig, føler jeg "snylter" på ham så lenge det skal være "mitt". Vi har jo så separat økonomi pga avstanden også, uff føles leit det her ja. Tror dere det er noen vits i å høre med andre banker, eller har banken min helt rett, og hva har jeg da i tilfelle ikke forstått som syns det er urettferdig? *snufs*
Lotta med novembergutt Skrevet 13. mai 2008 #2 Skrevet 13. mai 2008 Det hørtes veldig rart ut! Tror jeg ville hørt med andre banker ja ...
Tjohoppsannhei Skrevet 13. mai 2008 Forfatter #3 Skrevet 13. mai 2008 De sa jeg måtte ha 370 000 i året for å få lånet; er ikke bare lett å gå opp 50 000 i lønn :-( Herregud, hvordan klarer folk å kjøpe seg bolig?
Emilia og lille Oliver:-) Skrevet 13. mai 2008 #4 Skrevet 13. mai 2008 Høres rart ut spør du meg. Min bror har vel ca 370 000 i året og fikk boliglån på 1,2 uten egenkapital. Han har i tillegg til dette billån på 300 000,- men dette er med kausjonist. Ei i familien fikk boliglån på 900 000, hadde 350 000 i egenkapital og bare 10 000 utbetalt imnd i uføretrygd. Begge disse var i postbanken. Jeg hadde definitivt hørt med andre banker, er nesten sikker på du får lån en annen plass. Hvis det er første boligen din kan du få startlån i kommunen som stiller seg bakerst som sikkerhet slik at du ikke trenger kausjonist. Vi fikk 20% i kommunen og 80% i banken da vi tok lån. Men ettersom du er enslig lånetaker kan du sikkert få 40% i kommunen og de aller fleste banker gir deg nok 60% av lånesummen uten problemer. Ingen grunn til å deppe enda, det er bare å avtale møte med mange banker, ta med deg litt oversikt over inntekt og utgifter ect. Dette går sikkert fint! Lykke til!
Gjest Skrevet 13. mai 2008 #5 Skrevet 13. mai 2008 Men nå begynner bankene å knipe litt også da. Rentene er høye og de vil bare fortsette å øke. Mulig det hadde vært enklere for 6 mnd. siden. Du kan jo alltids gå til andre banker, da.
Maren - på overtid Skrevet 13. mai 2008 #6 Skrevet 13. mai 2008 Sjekk med flere banker. Opplevde det samme for noen år siden og fikk en dust til rådgiver i vår faste bank som knuste boligdrømmen min. Etter et par dager hvor jeg var nærmest i sjokk...bestemte jeg meg for å høre med andre banker. (var som deg, hadde både grei inntekt og oppsparte midler. Og følte jeg ikke ba om urimelig høyt lån, heller tvert imot..) Møtte utrolig service og velvilje i en annen bank og byttet tvert!!
MadKiss*Jente i magen* Skrevet 13. mai 2008 #7 Skrevet 13. mai 2008 jeg har hørt at husbanken i kommunen kan hjelpe folk å få det lånet de trenger i tillegg til det de får i banken... så hvis du får 500000 av banken din så kan husbanken gi deg de ekstra 300 tusen du trenger da.. ta å hør med de.. så kanskje det er håp alikevel
WildPrincess Skrevet 13. mai 2008 #8 Skrevet 13. mai 2008 Min erfaring er at det er stooor forskjell på hva bankene låner ut. Så ikke gi opp med det første du, hør med noen flere banker Men pass på at banken har førstehjemslån, disse er ofte veldig mye mer gunstig når man har liten eller ingen egenkappital.
Tjohoppsannhei Skrevet 13. mai 2008 Forfatter #9 Skrevet 13. mai 2008 Tusen takk for oppmuntrende ord, godt å høre at jeg ikke har tatt helt feil når jeg tenkte at det (i hvert fall inntill nylig) var et nogenlunde halvrealistisk regnestykke. Jeg får høre litt med andre banker tenker jeg, og høre hva de sier ihvertfall.
Mops7 Skrevet 13. mai 2008 #10 Skrevet 13. mai 2008 Nå vet ikke jeg hva du hadde med deg i banken, men min erfaring er at det er veldig positivt å ha med oversiktelige budsjetter over egen økonomi.. Det ville jeg slått i bordet med, ikke bare si at jammen, jeg skal da kunne låne x kr utfra inntekt, men siksser en grundig oversikt over hva du bruker penger på, hva du har inn, og hva du vil sitte igjen med hver mnd.. Det hjalp virkelig for meg!!
Tjohoppsannhei Skrevet 13. mai 2008 Forfatter #11 Skrevet 13. mai 2008 Godt poeng, de ville helst ha nettsøknad, så jeg sendte inn det og ble oppringt, gjentar ikke den, tror jeg. Røsker med en haug papierer inn til banken neste gang. Så fint at jeg har laget budsjett da, kan vise fram det.
Mersa og gutta <3 Skrevet 13. mai 2008 #12 Skrevet 13. mai 2008 Jeg hadde rundt 300.000 da jeg søkte om lån, har og litt over 200.000 i studielån. Banken kunne kanskje strekke seg til å gi meg 700.000 i lån....Så høres ikke så rart ut! Men skjønner godt du er frustrert!! Er håpløst å kjøpe alene og uten noe særlig egenkapital!!
Mersa og gutta <3 Skrevet 13. mai 2008 #13 Skrevet 13. mai 2008 Du skriver du er offentlig ansatt....Da har du antagelig rett på lån i statens pensjonskasse! Og de har den gunsigste renten som finnes!!! Skjekk det ut!
Hilde_85 Skrevet 14. mai 2008 #15 Skrevet 14. mai 2008 Sjekk flere banker! Da vi tok opp lån fikk vi ikke lån der jeg hadde vært kunde siden jeg var 13 år. Og jeg ringte noen før jeg fikk ett ja!
Novemberbolle Skrevet 14. mai 2008 #16 Skrevet 14. mai 2008 For det første.. Er det ikke 700 000 du mener? Det står syv til åtte mill. i innlegget ditt, og da er det kanskje ikke så rart:) Men du må definitivt høre med de andre bankene. Det gjorde vi da vi kjøpte hus, og det var ganske så forskjellige tibud vi fikk. Jeg vet at SpareBank1 er veldig rause til nyetablerte hvertfall. Synes igrunn det høres rart ut at du ikke får lån med en såpass god inntekt. Jeg er student og mannen tjener ca 400 000 i året. Vi fikk lån på over to mill...
Chris&Alex♂♂ Skrevet 14. mai 2008 #17 Skrevet 14. mai 2008 jeg ville hørt med andre banker ja. vi fikk ikke låne så mye som vi trengte i alle bankene. noen var veldig "strenge" ringte postbanken og der var det ikke noe problem. hun jeg snakket med var så hjelpsom atte.
NrToKomIJuli Skrevet 14. mai 2008 #18 Skrevet 14. mai 2008 Hei, jeg trodde bankene regnet med 2,5*årsinntekt. Og da kan du ha et totalt lån på nesten 800.000 innkludert studielånet ditt. Da blir det 600.000 igjen til hus da. Tre-gangen trodde jeg ble tatt i bruk når folk har høy inntekt, og da snakker vi oppunder millionen på husstanden i inntekt. Jo høyere lønn man har, jo høyere belastning tåler mann. Det er ikke VELDIG lenge siden boligrente på 7-8% ble regnet som lavt. Faktisk bare 5-6 år siden. Og nå er renta unektelig på vei opp mot gamle høyder igjen. Mulig jeg er kjærringa mot strømmen her, men jeg synes banken din høres fornuftig ut jeg. Du skal ha igjen noe å leve for også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå