Gjest Skrevet 13. mai 2008 #1 Skrevet 13. mai 2008 Har en fuglehund,blandig mellom irsk/gordon...Nå er jeg så frustrert over den røytinga at jeg blir gal!!!Prøver å kamme henne daglig,ha henne ute å spyle henne jevnlig,men hun røyter så sinnsykt uannsett.. Er det noen som har noen råd/tips å komme med??Vet det er rette tiden for røyting nå,men synes det er værre i år enn i fjor ( Hun blir 2 i august ) Må støvsuge flere ganger om dagen,ellers ligger det dotter å flyter på gulvet!!!
PiaL Skrevet 13. mai 2008 #2 Skrevet 13. mai 2008 Røyting kommer man desverre ikke unna på denne tiden. Blir snart gal selv,og jeg har korthåret hund... Har du tenkt på å bytte for? Hvis det er veldig ille kan det ha noe med foret du bruker. Det har hjulpet meg...
Gjest Skrevet 13. mai 2008 #3 Skrevet 13. mai 2008 Hihi, ungdomsåra til hunden;P Du får prøve å barbere den, så kanskje det gir seg? (ja, det var ein spøk, om noken skulle misstolke det). Om det er fint og mildt ute, (noke det godt muleg er sidan ho røyter så masse) så kan du prøve å ha ho ute mesteparten av tida. På den måten blir ho kvitt ein del hår ute, og har mulegheit til å rulle seg o.l. som gjer at hår blir verande igjen utendørs. Men då er det sjølvsagt mest praktisk at ein har egna uteareal. Trøst deg med at det går over, og alle gledene du har hatt av hunden:) Muleg det hjelper.
Gjest Skrevet 13. mai 2008 #4 Skrevet 13. mai 2008 Vet AKKURAT hvordan du har det. Holdt særiøst på å bli gal. Måtte akkurat som deg støvsuge flere ganger for dagen... I tillegg til at han røytet så flasset han, så det var skikkelig lekkert kan du tro. Jeg snakket med dyrlegen, og kjøpte ett fôr derfra med mye fett i. Det gjorde at han sluttet å flasse, og røytet mye mindre. I tillegg børster jeg han ca annenhverdag. For ikke å bli helt gal har vi begrenset hvor han får være når han er inne, bare til den værste røyteperioden er over.
Makko med to små gutter Skrevet 13. mai 2008 #5 Skrevet 13. mai 2008 Har du en børste som virkelig funker? Har du prøvd en "sheedar" eller en "FURminator"? Prøvde sistenevnte i går, med fantasisk resultat. -Er hunden din helårsrøyter? Min var det, men er blitt MYE bedre. Dette er hva vi har gjort: - Gitt han zink (husker ikke dosen pr kg, søk på canis.no) - Gitt han ekstra omega3 - Byttet for, nå får han Hills c/d, -det gav fantastiske resultater. - Børster ofte - ca 1-2ganger i året får han 2xsprøyter med b-vitamin hos vet. -Mye ekstra, og noe kostbart, men verd å ikke ALLTID se ut som man bor i et hundehus ;-)
Gjest Skrevet 13. mai 2008 #6 Skrevet 13. mai 2008 Og som småtroll på veg sier, ha hunden mest mulig ute. Vi har laget en lang løpestreng til han, så han er mye ute i finværet. Storkoser seg med det.
NemiW og Ravn Skrevet 13. mai 2008 #7 Skrevet 13. mai 2008 Jeg vil som flere andre her, anbefale å bytte fôr. Kjøp enten i dyrebutikk eller hos veterinær, da er du sikker på å få godt fôr. Gi hunden BARE det, ikke andre fôrtyper eller "menneskemat" i tillegg. I løpet av et par mnd finner du ut om det løser problemet. Ekstrem røyting kan også være tegn på parasitter, noe som behandles med dråper fra veterinær. Lykke til:)
Gjest Skrevet 13. mai 2008 #8 Skrevet 13. mai 2008 Tror jeg skal prøve nytt for ja....Hun er veldig kresen,å har flasset hvis foret har vært "feil" for før.Akkurat nå er det bare røyting som er det store problemet!!!Kan jo tenkes han hun trenger noen vitaminer extra.Skal ta meg en tur inn på canis å titte etter den børsten som ble nevnt litt lenger opp her..Å eventuelt få i henne vitaminer!!Må prøve alt her,for dette går ikke ann altså.Det er helt fryktelig.Hun står ute tidvis om dagen,å blir gådd tur med hver eneste dag..Det hjelper det,men med en gang hun kommer inn så er det om å riste et gammelt juletre...Hår overalt!!Håper det gir seg snart.Hun har så å si nettopp starta røytinga,spent på hvor lenge det vil vare!!
Gjest Skrevet 13. mai 2008 #9 Skrevet 13. mai 2008 Da var sheedern bestilt...Håper den funker Så blir det B vitaminer også!!Leste en del inne på canis,der dto det at b vitaminer var knall mot røyting!!Må prøve det også Takk for alle tips å råd...
AO3 Skrevet 13. mai 2008 #10 Skrevet 13. mai 2008 Enig i foregående innlegg om at du bør prøve å bytte fôr, særlig hvis hunden tidligere har fått billigmerker av type supermarked eller Labb. Jeg er dyrlege, og vi pleier å grøsse bare av tanken på de fôrtypene der. Husk bare at det vil ta litt tid før du ser effekten av fôrbytte - det vil ta flere uker, gjerne 4-6 uker. Det finnes flere ulike typer fôr som er spesielt beregnet for pels/hud. Spør hos veterinæren eller evt på dyrebutikken. Ellers er fiskeolje (beregnet på hund!) veldig bra, det samme gjelder B-vitaminer (enklest i sprøyteform, men da må du vil dyrelegen nødvendigvis). Også viktig å børste hunden ofte, da slipper du å få all pelsen på møblene. Det er jo røytetid, og da må man regne med at hunden at hunden røyter. Dette er helt normalt, og noe man må regne med når man har hund. Det er jo også slik at vi alle har ulik terskel ang hvor mye hundehår man tolererer i huset. Det en person kaller ekstrem røyting, kan være det en annen person kaller helt vanlig røyting. Hvis du mener hunden røyter unormalt mye over lengre tid, og tipsene du allerede har fått ikke hjelper, bør du ta med hunden for sjekk hos en dyrlege, fortrinnsvis en som har peiling og videreutdanning innen hud. Det er endel sykdommer og tilstander som fører til ekstrem røyting, men vanligvis holder det med å skifte til et mer egnet fôr + evt diverse tilskudd.
Gjest Skrevet 13. mai 2008 #11 Skrevet 13. mai 2008 Hunden vår spiser labb hundefor..Men det skal vi virkelig gjøre noe med!!Tenker det blir kasta å kjøpt nytt i morgen den dag.Vi har kjøpt foret på felleskjøpet!!Hva anbefaler du?? Vi var for noen mnd siden til vet for vanlig sjekk å vaksinering.Alt sto bra til både med tenner,ører å øvrig fysikk,men jeg skal ta kontakt for å få litt vitamin innsprøyting,det har hun nemlig ikke fått før! Når jeg mener at hun røyter forferdelig,så er det slik at hvis hun sitter på rompa på gulvet å klør seg med labben rundt øret så kan jeg dra hånda over gulvet å ha en hel haug med hår i neven.Det er mye synes jeg!!Springer hun over gulvet,hopper å spretter så ligger det et fiiint lag med hunde hår på gulvet,godt synlig å det blir en håndfull hvis jeg drar hånda over.Så her støvsuges det...MASSE!! Hvor lenge er normalt at en hund røyter før det er "over"?Så jeg har noe å gå etter...Hun har vell holdt på i en uke nå,som har vært ILLE!!!
Promp Skrevet 13. mai 2008 #12 Skrevet 13. mai 2008 Hei, jeg brukte også LABB før, men min hund spiste ikke noe særlig av det foret. Så jeg snakket med dyrlegen og han anbefalte meg et for man får kjøpt hos Vetrinæren. Vi kjøpte Royal Canin og hun spiser og koser seg masse! Synes allerede hun har blitt blankere i pelsen sin:-) Men, røytetid er røytetid... Lykke til med vovvene!!
Gjest Skrevet 13. mai 2008 #13 Skrevet 13. mai 2008 Får man kjøpt det hos dyrelegen eller??Bare lurer...Kanskje jeg skal prøve det istede for labb neste gang Får håpe det går snart over:) Sånn er det å ha hund...
Makko med to små gutter Skrevet 13. mai 2008 #14 Skrevet 13. mai 2008 Generelt når det gjelder hundemat er det aller meste i dyrebutikk eller hos veterinær ok for. MEN det er ikke sikkert alt passer like bra for din hund! Jeg har prøve ulike. Eucanuba som er et bra for fikk han dårlilge labber av. Royal C. fungerte bra, men Hills er ennå bedre, selvom bikkja i starten synes det smakte tåfis....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå