Gå til innhold

Samme navn som farfar?

Anbefalte innlegg

Svigerfar har et navn vi kunne tenkt oss å bruke, mest fordi vi synes navnet er så fint, men lurer på hvordan han vil reagere om den lille skal ha hans navn. Vil han synes dette er frekt og ikke ønske å ha en med nøyaktig hans navn (men kanskje ikke ville si det om vi spørr) og er det bedre å bare ta navnet som mellomnavn? Vi vil gjerne ha navnet som fornavn, men er usikre på om folk vil synes det er dumt. Det blir kanskje forvirrende med Gustav og lille Gustav?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137723030-samme-navn-som-farfar/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gustav er et utrolig flott og nydelig navn som er av mine favorittguttenavn - så forstår godt at du vil oppkalle.

Farfar vil nok garantert ikke synes det er frekt, han vil nok sette veldig pris på det. Om Gustav og lille-Gustav får helt likt navn, dvs at de har samme etternavn også, ville jeg nok hvertfall satt til et andre fornavn enten før eller etter Gustav. Synes ikke at barnebarnet trenger å hete Gustav Hansen (f.eks) - akkurat det samme som farfar.

Om de får ulike etternavn - ville jeg kjørt på. Herlig navn!

Gustav er et fint navn, men jeg liker ikke betegnelsen lille Gustav. Helt i orden på små barn, men kjente en "lille"...... som var veldig plaget av det i ungdomsårene, ikke gøy når han skulle sjekke damer! Passer heller ikke på en voksen mann. Gustav jr går jo heller ikke når det er oppkalling av farfar og ikke far. Tror jeg ville hatt et navn i tillegg, enten foran eller bak Gustav, spesielt hvis de har samme etternavn også!

Farfaren vil da vel ikke synes det er frekt hvis barnebarnet får hans navn?? Dette er jo oppkalling, og de aller fleste synes jo det er koselig. Nå kjenner jeg jo ikke din svigerfar, men jeg tipper at han vil føle seg beæret over at barnebarnet blir oppkalt etter han ;-)

Jeg hadde nok valgt og gi gutten et navn til, spesielt hvis han skal ha samme etternavn som bestefaren. Da får lillegutt sitt "eget" navn også, i tillegg til at han er oppkalt. Ja, nå er jo jeg veldig glad i dobbeltnavn da også. He he. Jeg drister meg til og komme med noen forslag som jeg synes er fine:

John/Jon Gustav

Bjørn Gustav

Ole Gustav

Gustav Johannes

Gustav Aleksander

Gustav Nikolai

Gustav Johan

Annonse

Jeg synes dere skal spørre han jeg, så finner dere fort det ut. Det er faktisk ikke alle som liker å bli oppkalt - noen føler det "stjeler" ens identitet på et vis, mens andre synes bare det er et stort kompliment. Ellers er Gustav et nydelig navn som står høyt på listen her :-) Noe annet du kan tenke på er jo om det ikke kan bli litt forvirrende når lillegutt blir større man sier "Gustav sa at...." Hvem Gustav sa hva? Jeg er personlig skeptisk til å kalle opp så nære familiemedlemmer og ville nok tatt et navn ekstra for å skille de litt, som Gustav Olai eller Jon Gustav :-)

Gustav er et kjempefint navn, og farfar synes sikkert det er stas med oppkalling.

Synes Gustav er finest alene uten noe mellomnavn.

Men jeg vet ikke om jeg har forstått deg helt riktig, får babyen og farfar da nøyaktig samme navn med både fornavn og etternavn? I så fall vet jeg ikke helt hva jeg synes. Dere kan jo evt bruke begges etternavn hvis dere har hvert deres navn, slik at hele navnet ikke blir helt likt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...