Gå til innhold

Jeg er vel ikke overvektig, neida :o)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært på ultralyd idag, er 25+4. Snakka da med jordmor i samma slengen(går til gyn.) og spurte om denne glukosebelastningstesten. Sa jeg hadde hørt om den osv. Nei den testen tok de bare om jeg hadde sukker i urinen, fikk jeg beskjed om og det hadde ikke jeg, derfor trengte jeg ikke å ta den. Og de tok den også om en var veldig overvektig, "og det er jo ikke du..." Herregud, jeg var 99 kilo idag, og ikke overvektig?? Holdt meg helt til jeg kom ut, og da sprutlo jeg!!! Jommen sa jeg smør...

Må se ganske lekker ut med mine snart hundre jeg da ;o) TYnne bein kanskje? heheh

Videoannonse
Annonse
Skrevet

åh, så deilig å høre da :) Hvertfall når det kommer fra helsepersonell!

Er virkelig mange forskjellige meninger om den testen der. Ingen har snakket med meg om den, men nå har jeg ikke vært hos jordmor enda da ... Håper jeg slipper unna.

Skrevet

så herlig da:) kjekt at noen innenfor helsepersonalet ikke tar helt av når det gjelder vekten:)

lykke til videre:)

Skrevet

Ja det er hyggelig å høre litt positive ord. Er nå så heldig at jeg ikke har hørt noenting om vekt og slikt til nå jeg.. Men kanskje jeg utstråler en intens selvtillit ;o)

Skrevet

vi er da ikke overvektige, vi mangler simpelthen bare litt høyde ;)

Skrevet

Heldig du da :)

Jeg har en lege som er ekstremt opptatt av den glucosebelastningstesten. Hun mente at jeg burde ta den så fort som mulig, og da var jeg i uke 7... Vet jo ikke om det er liv der inne enda!!! Og så har jeg to svangerskap fra før bak meg, og har aldri hatt antydning til svangerskapsdiabetes. Så jeg spurte om det kunne være nødvendig da, siden urinen min er fin, og forrige blodsukker lå på 5, og da skulle jeg få slippe.. Men hun kommer vel med det igjen senere tenker jeg.. Tror hun tror det har blitt moderne, for det er visst blitt sååå vanlig at alle tar den testen nå mente hun.. blæhhh ;)

Nå veide jeg 97 før jeg ble gravid da, så jeg er heller ikke overvektig vel ;)

Skrevet

he he.... det var kjempe bra skrevet:) det skal jeg si til min jordmor;-)

Skrevet

Som Fruen sa over, så mangler vi bare litt høyde...!! Likte veldig godt den kommentare :o)

Det må være veldig ulike meninger om dette her.. Jeg går til både ekstra kontroller(risiko) og jordmor på sykehuset(bor i Haugesund), og skulle jo tro de var litt oppdaterte.. Så dette får vi ta som det kommer tror jeg. Jeg spurte nå ekstra også jeg, siden jeg har sett så mange her inne snakke om det.. Men neida ;o)

Skrevet

Jeg synes det er veldig merkelig at de sier at en ikke tar glukosebelastning når en ikke har sukker urin. Her i Møre og Romsdal er de veldig nøye med å ta denne testen om en har kmi over 27, dette fordi at nyrene slipper ikke ut sukker før det er ganske høyt, derfor trenger en ikke ha sukker urin selv om en har svangerskapsdiabetes. Derfor blir det avdekket mye oftere i dette fylket.

Jeh har to svangerskap bak meg og har aldri hatt tegn til noe sånt og heller ikke nå men jeg tok testen og det viste seg nå i tredje svangerskap at jeg har det så nå blir jeg følgt nøye opp.

Nå tar jeg blodsukker 2 timer etter hvert måltid for å kontrollere at jeg ikke går over 8, da dette er grensen til insulinbehandling.

Jeg oppforderer alle til å ta den testen som har en kmi over 27, da dette ikke er bra for babyen. Går en med forhøyt bl.sukker så må bukspyttkjertelen til babyen jobbe så mye mer for å holde bl.sukkeret lavt. Og at det er fare for at ungen blir veldig stor og at babyen har veldig lavt bl.sukker ved fødsel.

Jeg angrer hvertfall ikke på at jeg drakk det gørret....

lykke til med svangerskapet alle sammen:)

Skrevet

Hmm...jeg hørte ingenting om glukosebelastning under mitt svangerskap..(poden er nå 25 dager) enda jeg veide da 106 kg på slutten.. jeg bor i oppland da...har ikke hørt noe snakk i det hele tatt om det jeg...har faktisk ikke fåt komentarer om vekten min i det hele tatt!!!!

Men ang det der at man/noen ikke SER så tung ut kan stemme...sist svangerskap trodde legen min da det var noe feil(seriøst) med vekten da jeg kom på etter kontroll(6uker) for han kunne da virkelig ikke se på meg at jeg var nesten 100 kg!!!! for han ville ikke tro meg da jeg tok det opp med han,ang når jeg kunne beg å fokusere på vekten/vekt tap....men kles skapet mitt sa meg noe annt:P*blæ*

Skrevet

Jeg fikk beskjed av JM å ta glukosebelastniningtest fordi jeg var "lav for vekta mi" <-- pen måte å kalle meg feit på!!! Men jeg har aldri harr sukker i urinen og ikke føler jeg meg meget overvektig heller, er jo lubben og har litt ekstra, men har bare gått opp 13 kg og har 40 dagert igjen. Mye er nok vann også, for leggene mine har plutselig blitt borte:p Men jeg har ikke svangerskapsforgiftning, bare litt ekstra vann. HVorfor skal jeg ta den testen da?? Føler meg stemplet som bælfeit:( Legen min har jo ikke sagt noe om den testen, og jeg inne hos han første gang i uke 6 eller noe, og da veide han meg og alt var visst OK..... Skjønner ikke noe jeg:/

Skrevet

Synes egentlig det er rart at det er så ulik praksis rundt om jeg.. Jeg fikk jo beskjed om at jeg ikke trengte ta den, mens andre her inne sier de må ta med en gang. Går faktisk på sykehuset til både gyn og jordmor, og skulle tro at de var oppdatert og hadde en ok kompetanse da..

Men det med at de er frekke synes jeg er helt utrolig...!! Hva hjelper det å kalle folk feite? (selv om de sier det på en fordekt måte da...) Jeg la meg åpen for hugg selv jeg, og sier jo at, jeg har jo litt ekstra, og selv da var jeg ok..

Pussig egentlig.. Men, det er jo for babyens skyld da :o) 13 kilo er da ingenting egentlig.. gikk opp veldig mye de første månedene jeg, tror jeg la på meg 6 kilo der.. var kvalm og måtte spise til stadihet for å ikke bli dårlig.. Har gått opp 15, og ska ikke ha før i august.. jaja

Skrevet

Syns det var direkte ubehagelig å sitte å snakke med JM etter at jeg fikk den kommentaren:/ Men jeg ringte legesenteret mitt i dag og spurte etter denna prøva og sa at det var JM som hadde ment jeg skulle ta den. Resepsjonisten var litt skeptisk, for hun vet jo at lege har kontrolert meg jevnlig siden uke 6, så hun sa at jeg bare skulle komme ned for å ta en prat med legen først, hun kunne ikke skjlnne hvorfor jeg skulle ta den testen, så jeg er sånn ca like forvirra nå som før:/ Men nå skal jeg ihvertfall til legen på Onsdag å høre med ham, vil jo helst tro at JM har mer kompetanse enn legen, men jeg syns det er rart at folk innen helesesektoren er så uenige ang denne testen:/

Snakket med ei venninne her om dagen ang møte med JM og forklarte hva glukosebelastning gikk ut på og at JM mente jeg skulle ta det pga BMI resultatet, da lo hun godt! Hun har hatt noen probllemer med magen, så hun var inne hos lege og sjekket kroppsfettprosent o.l. og ifølge de testene var hun ikke overvektig i det hele tatt, mens når hun hadde tatt BMI for en stund siden (da hun veide 5 kg mindre,) var hun ifølge BMI overvektig..... Tror ikke jeg skal stole på BMI lenger altså!!

Skrevet

Nei, liker egentlig ikke den BMI - greia jeg heller. Litt rart at du skal måtte måle deg nå, når du snart er ferdig, men du får heller høre på hva legen din sier :o)

Jeg gjør foreløpig ingenting jeg, selv om jeg sikkert er mer i klassen for å få svangerskapsdia. prøver heller å spise sunn mat selv.. så får vi se :o) Har lenge igjen enda jeg så..

Skrevet

selv om leger og jm ikke nevner glukose testen, så har man jo et ansvar som "mor" å passe på babyen. Testen er gratis og absolutt lur å ta bare for å avklare om kroppen klarer å opprettholde dens vanlige funksjon også under graviditeten. Å vente til det eventuelt kommer sukker i urinen som dumt pga da har man som regel veldig høyt blodsukker og det er dumt og veldig unødvendig.

Testen tar 2 timer, det kan man sette av tid til for å sikre at babyen har det så bra som mulig inni magen.

Om ikke lege/jm tilbyr testen, så krev den!

Skrevet

jada, det er jo veldig sant det da. Hadde egentlig tenkt å nevne det til legen, skal bestille ny time til uka.. Kan nevne det når jeg bestiller da heller :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...