Gå til innhold

Tannlegen + røntgen??

Anbefalte innlegg

Har blitt innkalt til tannlegen. Ringte for å høre litt pga min graviditet. Det var visst ikke skadelig for fosteret hvis det var 3 mnd gammelt. Merker jeg er skeptisk til røntgen under graviditet uansett. Har ikke vondt/plager i tennene så kan vel like gjerne vente et 1/2 år til med å dra til tannlegen, tenker jeg.

Ønsker gjerne å høre deres tanker rundt røntgen :):)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137719912-tannlegen-r%C3%B8ntgen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tannlegen min tar ikke røntgen når man er gravid. Uansett hvor langt man er kommet. Det har hun ikke gjort noen av gangene jeg har vært der som gravid.

Men jeg tror de som tar dekker til magen med en sånn blymatte som du får rundt halsen inni røntgenrommet..

Du trenger ikke gå til tannlegen nå da som du sier, men vente til litt lengre ut i graviditeten!

Men det er viktig å gå til tannlegen når man er gravid!!! :)

hei på du. æ e tannpleier. æ tar rtg hver dag. ikke fali, men tar du en fly tur så kan du oxo ta rtg. du får masse masse stråling fra fly å mob. hvis mor e engstelig så tar æ ik rtg på ho. men alle mene tusen ting så gjør det du synes e best. alle kan vente. hvis ik man har vondt

Annonse

Hei.

Jeg leste dette om tannlege på babyverden:

"Vær også forsiktig med bedøvelse mens du er gravid. Unngå helst vanlig bedøvelse, men hvis du absolutt skal bedøves så sørg for at det blir utført av en erfaren person som vet hva hun gjør. Gjør også oppmerksom på at du er gravid."

Tror kanskje det finnes ulike typer bedøvelse, der noen typer er tryggere for gravide. Å borre uten bedøvelse er jo ikke noe særlig.. :/

Gå inn på statens strålevern sine nettsider.

Det sies at rtg ikke er farlig siden det gir så små stråler + at primærfeltet (strålefeltet) ligger langt i fra barnet. Det sies også at det gir like mye stråler under en flytur. Så må man så må man.

Men personlig så velger jeg å ikke ta rtg for å være på den sikre siden. Dessuten kommer rtg.strålingen i tillegg til annen stråling fra mobil, fly osv..

Så lenge jeg ikke har tannverk ser jeg ikke vitsen. Men det som ofte skjer i graviditeten er at tannkjøttet blir mer sårbart, blør lett..osv. Så det kan være lurt å gå til tanlegen å få en sjekk, pusse og ta bort tannstein. Lykke til:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...