Gå til innhold

Hvordan tar man en abort?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hører så mye forskjellig...

Noen er i narkose,mens andre får en tab.bare..

Har det noe og si hvor langt man er på vei?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tok i uke 9 for noen år siden. Da ble jeg lagt i narkose ja.

Skrevet

Dersom du er under 10 uker på vei, så må du ta en medisinsk abort altså du får en tablett som stopper graviditeten, så to dager etterpå får du noen tabletter opp i skjeden som setter i gang aborten.

Ved kirurgisk abort er man ofte 10 uker eller lengre på vei. Da blir det en utskrapning mens du ligger i narkose.

Skrevet

hjelpe meg!!!!

Huff!!!!!!!

Skrevet

Medisinsk abort (tabletter) kan tas til 9. uke av graviditeten. Kirurgisk abort (inngrep i narkose) kan tas helt til uke 12.

Ved kirurgisk abort møter du gjerne opp på sykehuset på morgenen, og kan dra hjem i løpet av ettermiddagen når du har kommet deg litt etter narkosen.

Ved medisinsk abort møter du gjerne på gynekologisk poliklinikk hvor man gjør en ultralydundersøkelse for å sikre at du er innenfor de 9 ukene som er kriteriet. Du får tabletter som stopper utviklingen av fosteranlegget. Etter timen drar du hjem/går tilbake på jobb.

To dager etterpå møter du til ny time på gynekologisk poliklinikk hvor det blir satt en stikkpille som gjør at livmoren begynner å trekke seg sammen og setter igang utdrivelse av svangerskapsproduktene. Du vil i tillegg få smertestillende både profylaktisk og noen smertestillende med deg hjem. Noen drar hjem etter denne timen, mens noen føler for å bli på sykehuset noen timer til aborten er fullført.

Noen kan oppleve smerter i forbindelse med den medisinske aborten, men ved riktig bruk av smertestillende går det relativt greit med de fleste.

Rutinen er ved de fleste sykehus tre dager sykemelding ifb medisinsk abort. Ved kirurgisk abort er sykemelding mer individuelt.

Fordelen (medisinsk sett) er at man ved medisinsk abort slipper narkose som i utgangspunktet er en risiko for enhver pasient.

Ved en kirurgisk abort kan det føles "enklere" å våkne etter at inngrepet er over og på den måten slippe smerter o.l.

Skrevet

Tull og tøys! Dette er et individuelt valg og opp til hver enkelt hva de ønsker å gjøre. Det skulle tross alt bare mangle.

Skrevet

Det skal også tilføyes at selv om kirurgisk abort har sin risiko, betyr ikke dette at du ikke løper en viss risiko ved medisinsk abort, selv om legene mer en gjerne gir inntrykk av det under samtale. Jeg anbefaler deg å lese litt om dette selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...