Gjest Skrevet 13. mai 2008 #1 Skrevet 13. mai 2008 Jeg har flere solkremer som er 2-3år. Synst de fungerer helt utmerket, men er det ikke slik at de allikevel ikke fungerer helt perfekt? Noen som kan forklare meg hva som går galt med solkremen i løpet av ett år? Solkremene brukes jo mest på mine små - så jeg vil jo at de skal fungere med riktig faktor.
SkravleFruen Skrevet 13. mai 2008 #2 Skrevet 13. mai 2008 Kopiert fra vitus apotek: Merking av holdbarhet Fordi solkrem ikke varer evig, er det et krav om at solkremer skal være merket med holdbarhet. Solkrem med holdbarhet i 30 måneder eller mindre skal merkes med holdbarhetsdato. Solkrem med holdbarhet over 30 måneder trenger ikke å merkes med holdbarhetsdato, men det skal angis holdbarhetstid etter åpning (angis ved et symbol i form av en åpen krukke). Noen produkter kan være merket med både holdbarhetstid etter åpning (åpen krukke symbol) og holdbarhetsdato. Uåpnet vil da holdbarhetsdatoen gjelde, men med en gang produktet åpnes vil maksimal holdbarhetstid tilsvare det som er angitt i den åpne krukken, forutsatt at den blir oppbrukt innen holdbarhetsdatoen. Vitusapotek kontrollerer at varene som selges har tilstrekkelig, gjenværende holdbarhet.
SkravleFruen Skrevet 13. mai 2008 #3 Skrevet 13. mai 2008 Denne svarer vel mer på det du spør om fra dinside.no Solkremen holder seg best dersom du oppbevarer den kjølig. Ikke oppbevar den på det varmeste stedet på badet, og legg den heller tilbake i strandbagen når du er ferdig med å smøre den inn på stranden - heller enn å la den ligge og svette i solen. Husk også at solkremen har holdbarhetsdato. Sjekk holdbarhet på flasken. Alle kremer skal være merket enten med utløpsdato eller med informasjon som angir kremens varighet etter at flasken er åpnet. Ett år er en grei levetid for en solkrem. Etter det bør du investere i ny. Ikke bruk utdaterte produkter - ettersom kremen blir gamlere, virker ikke filtrene like godt og faktoren synker. Finner du ikke dato noe sted, og aner ikke hvor gammel kremen er? Kast kremen og kjøp ny - det er bedre å være sikker på at kremen gir den beskyttelsen den skal, enn å "spare" en 100-lapp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå