Anonym bruker Skrevet 13. mai 2008 #2 Skrevet 13. mai 2008 Etter Verdens menneskerettighetserklæring artikkel 16 har enhver voksen rett til å stifte familie. "Artikkel 16. Voksne menn og kvinner har rett til å gifte seg og stifte familie uten noen begrensning som skyldes rase, nasjonalitet eller religion. De har krav på like rettigheter ved inngåelse av ekteskapet, under ekteskapet og ved dets oppløsning. Ekteskap må bare inngås etter fritt og fullt samtykke av de vordende ektefeller. Familien er den naturlige og grunnleggende enhet i samfunnet og har krav på samfunnets og statens beskyttelse."
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2008 #3 Skrevet 14. mai 2008 Så du mener virkelig at det er en menneskerett å få barn? Noe du har krav på?
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2008 #4 Skrevet 7. juli 2008 Så lenge jeg kan få barn fortjener jeg å være mor :-)
Gjest ->>- Skrevet 8. juli 2008 #5 Skrevet 8. juli 2008 Menneskerettighetene er en litt meningsløs kompromissamling, som for meg ikke har særlig relevans i en debatt om hvorvidt mennesker bør oppdra barn eller ikke. Men om du vil forholde deg til verdenserklæringen, kan artiklene 12 og 16 greit tolkes dithen at enhver har rett til å stifte familie og at ingen har rett til å hindre dem i å bruke de metodene de vil for å få gjort dette - såfremt man i prosessen ikke krenker andre individers menneskerettigheter.
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2008 #6 Skrevet 19. juli 2008 Å trekke fram artikkel 16 i verdens menneskerettserklæring i denne sammenheng, er helt irrelevant. Mener du virkelig at man har krav på et barn? Å få barn, eller oppdra barn er på ingen måte en menneskerett, uansett om man et hetrofil eller homofil, enslig, gift eller samboende. Det er privilegium og en gave. Det er hårreisende å tenke på at noen kan mene at dette er en menneskerett..
Gjest Skrevet 26. juli 2008 #7 Skrevet 26. juli 2008 Å få barn er ingen menneskerett, og dette er IKKE til å stikke under en stol!
"charlie" Skrevet 28. juli 2008 #8 Skrevet 28. juli 2008 Da får man jo tolke hva man legger i "menneskerett", hvilket i og for seg kan være en interessant debatt. Men å si at Verdens menneskerettighetserklæring er irrelevant i forhold til hva som er definert som menneskerettigheter er vel i beste fall "litt på tur"...
Anonym bruker Skrevet 13. september 2008 #9 Skrevet 13. september 2008 Nei, men jeg mener å si at "jeg er homofil -(lever med en annen kvinne/mann, dette er ikke et fruktbart forhold fra naturens side) -jeg krever lik rett til å adoptere/få hjelp til befruktning fordi det å få barn er en menneskerett!" Går dette virkelig an å si? Skjønner at også homofile ønsker seg barn og en familie, men kan man kreve dette? Homofilt samliv er faktisk ikke fruktbart. Jeg er ikke i mot homofili. Har mange homofile venner og noen av mine nærmeste venner er et lesbiskt par som ønsker seg barn, og selvsagt har jeg ingen invendinger når de snakker om at de skal prøve å bli gravide. Men det har fått meg til å tenke litt... HI
Gjest -<<- Skrevet 14. september 2008 #10 Skrevet 14. september 2008 Siden du er så god i retorikk, hva mener du egentlig at debatten din har med følgende å gjøre: "Her kan dere som er foreldre via donorhjelp diskutere og utveksle erfaringer"? Tankene dine er ikke nye for noen som helst her, jeg lover. Men det er fint lite som tyder på at noen som går inn på et forum hvor donorforeldre skal diskutere sine erfaringer, er interesserte i å lese funderingene til en streiting med unger - som neppe noensinne har måttet svare på hvorvidt hun har rett til ungene sine.
Anonym bruker Skrevet 14. september 2008 #11 Skrevet 14. september 2008 HI: så da mener du at hetrofile par, der en eller begge ikke er fertile, ikke skal ha rett til å adoptere eller få hjelp av kunstig befruktning? For ut i fra naturens side, så er ikke dette heller ett fruktbart forhold, som du så fint kaller det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå