Gå til innhold

Svart kjole i bryllup - Hva mener dere om det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ingen problemer med det, men kusina mi skal i bryllup og har bare svart kjole...

For meg hadde det ingen betydning hva slags klær gjestene våre hadde på seg i bryllupet, men denne brude har tydligvis strenge antrekkskrav og ønsker visst helst at alle gjestene skal komme i flotte fargerike gallakjoler..

Greit nok at man ikke skal kle seg i hvitt og ligne bruden, men hva i all verden er galt med svart og rødt??

Fortsetter under...

Skrevet

Enig med deg!

Skrevet

Det er en gammel regel at man ikke skal bruke svart og rødt. Tror ikke det er så mange som følger den lenger. Hvitt er vel fortsatt tabu - av åpenbare grunner ;)

Skrevet

Med noe fint tilbehør i sterke farger, feks hårpynt og sko, så blir det bra. Syns det er en gammeldags greie det der, med svart og rødt. Men syns at brudeparet får lov til å "reservere" en farge eller to. :)

Annonse

Skrevet

Personlig hadde jeg ikke klart å ta det på meg i et bryllup, men hva andre gjør får være opp til dem.

Eneste jeg blir litt oppgitt over er folk som er frekke nok til å komme i hvitt..

Skrevet

jeg hadde ikke hatt sort kjole selv, men ville nok ikke reagert om andre hadde hatt det=)

Skrevet

Flere i vårt bryllup som kom i sort. Og jeg kunne ikke brydd meg mindre.

Gjest irismor
Skrevet

Hadde svart kjole i bryllupet til søstern. Ikke en sjel som turte å si noe, men det kan hende hadde sine egne grunner ;-)

Skrevet

Det er da en viss forskjell på svarte/røde kjoler og flotte fargerike gallakjoler, det finnes jo en mellomting.

Fra gammelt av skulle man ikke gå med sort kjole (sorg) eller rød kjole (sv markant). Om bruden ønsker at dette ikke gjøres i dag så ser jeg ikke helt problemet med å la henne få det som hun vil på denne dagen.

Skrevet

Eg synst gallakjoler er grisestygt, er det berre meg? Takke meg til ein stilig, enkel svart kjole

Skrevet

Jeg bruker aldri rødt og svart i bryllup. Jeg reagerer ikke på andres rød kjoler, men jeg personlig vil ikke gå med noe som symboliserer at jeg har hatt sex med brudgommen ;)

Svart synes jeg er unødvendig å bruke. Et bryllup er en gledens dag, tradisjonelle sørgefarger hører ikke hjemme der. Det er drøssevis av kjoler i andre farger, man må faktisk ikke gå i svart :)

Annonse

Skrevet

Vi har kleskode i vårt bryllup (mørk dress) å da forventer jeg kjole på damene, får ha på seg hva de enn vil,bare det er kjole og den ikke er hvit=) Synes det er stilig når alle har "samme" type klær.

Men sort ser jeg egentlig på som sorg, ihvertfall når det er et bryllup...:)

Forbinder bryllup med lystige farger...Både pastell og litt mer spreke farger... Men det er meg da! Hver sin smak!=)

Skrevet

Det er mykje av symbolikken i bryllup som mildt sagt er gått ut på dato, eks at pappa til bruda gir bort bruda til brudgommen. Eller for den saks skyld bruda sin kvite kjole....

Eg synst folk må få kle seg som dei vil på fest (bunad er forøvrig svart).

Skrevet

På bryllupsdagen skal man kose seg sammen med familie og venner. Være glade for at de vil komme i bryllupet.

Syns det er frekt av brudeparet å nærmest forlange at gjestene skal ha på seg kjoler de ikke har råd til å kjøpe eller leie.

Om jeg ble invitert i bryllup til et så sært brudepar, tror jeg nesten jeg hadde takka nei.

Det viktigste er vel at man blir gift og at alle koser seg og har det kjekt. Så lenge man ikke er "vakrere" en bruden (i brudens øyne), bør vel alt være greit!!

Skrevet

Det er ingen bunader som er helsvarte ;)

Det er brudeparet som inviterer,så jeg synes det er greit at de vil ha en viss stil i bryllupet sitt.

Hvis det plager noen å ha på seg andre type klær får de heller la være å komme. Gjestene blir bedt fordi paret vil ha DEM der, å det er en ære å bli bedt. Det koster jammen ikke mange kronene for en kjole, heller ei å leie. Ingen som sier at det skal være galla. Dessuten så har de aller fleste en tante, venninne, bestemødre e.l. som de kan låne kjole eventuelt bunad av.

De aller fleste gifter seg bare en gang, å jeg skjønner alle som gjerne vil ha det stilfullt og ordentlig når de først gifter seg! Har hatt denne diskusjonen med flere av venninnene mine og vi er alle sammen enige. Det er brudeparet sin dag...!

Skrevet

Det er faktisk svært vanlig å ha kleskose i bryllup. Men vanlig en du kanskje tror. Det er langt fra sært. Blitt bedt i 6 bryllup de siste årene, å alle har hatt kleskode, å vennene mine er langt fra sære. Har faktisk bare hørt om 2-3 bryllup de siste årene uten kleskode, å det har vært bryllup hos byfogden, der det har vært svært få gjester.

Skrevet

Jeg forstår ikke hvorfor det er så vanskelig for enkelte å respektere noe så enkelt som ikke hvit eller svart kjole i et bryllup? At noen mener tradisjoner dør ut, kun fordi de ikke er sett på som viktige i deres omgangskrets betyr ikke at det ikke er viktig for andre. Forøvrig lurer jeg på hvilken dokumentasjon som kan fremlegges på at disse tradisjonene dør ut? Jeg har nemlig ingen i min familie eller omgangskrets som ikke fortsatt følger skikk og bruk :)

Jeg hadde ikke brydd meg om noen kom i svart eller rød kjole i mitt bryllup, men jeg hadde lurt litt på hvorfor de ikke klarte å kle seg i noe annet enn sørgefarger. Et sommerbyllup jeg var i brukte jeg en lang sommerkjole til 499,-. Man må ikke bruke 3000 kr på en kjole.

Ellers må jeg si at de som insisterer på å gå i sort kjole i bryllup er mer sære enn brudepar som ikke ønsker sørgefarger i sitt bryllup.

Jeg skal i bryllup nå, som forlover, og for denne bruden er tradisjon viktig. Så hun ønsker ikke røde, sorte eller hvite kjoler i bryllupet sitt. Merkelig nok klarer alle damene (ca 60) å følge det uten om og men. Kanskje jeg bare kjenner smidige mennesker? ;)

Skrevet

hehe...enig med deg:) Vi holder også fast på noen tradisjoner...Er tross alt vår dag...!

Skrevet

Så bra at du (lett krydret med smilefjes) klarer å hinte om at de som ikke synes det samme som deg i dette tilfellet ikke vet hva skikk og bruk er, er sære og ikke er spesielt smidige... Søtt.

Skrevet

Det er ganske stakkarslig at du leser så mye negativt inn i så lite.

Skrevet

Stakkarslig? Det er jo faktisk det du skriver. Les svaret ditt en gang til, så ser du at det skinner ganske mange meninger gjennom... Men deg om det. Det er jo ikke sikkert at det er surt ment, men det ser sånn ut.

Skrevet

At du leser det som surt får stå for din regning. Og hva jeg mener står jo klinkende klart. Jeg forstår ikke hvorfor det er så vanskelig å unngå rødt, sort og hvitt,og ellers at jeg ikke hadde brydd meg videre om det om noen dukket opp i mit bryllup i de fargene. Hva du ellers leser inn i det er din sak.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...