Gå til innhold

hvordan bli jordmor i voksen alder???

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg er snart 25 og har kjempe lyst til å bli jordmor,hvordan gjør jeg det? må jeg begynne på skolen igjenn?har ikke studiekompentanse....

Skrevet

Du må ta sykepleien først (tre år) og så jobbe i to år, så kan du ta jordmorskolen....

Og for å komme inn på høgskole må man vel ha studiekompetanse ... eller relevant arbeidserfaring i x antall år...

Husker ikke lengre;)

Skrevet

Du må ha studiekompetanse, eller delvis studiekompetanse og veldig relevant erfaring...

Skrevet

Du må først ha generell studikompetanse

Så sykepleie utdanningen (3 år)

Så et års praksis som sykepleier

Så på Jordmorvidereutdanningen (to år)

Så har du vgs. i boks. Tar det seks år og bli JM :)

Skrevet

...for å komme inn på sykepleien, da.

Tror ikke det er veldig lett å finne seg jobb heller, men noen ganger må man følge drømmen sin.

Mannen min var ferdig sykepleier denne uken! 41 år gammel!

Skrevet

Jordmor er en videreutdannelse fra sykepleier og for å komme inn på det må du ha generell studiekompetanse, så du må nok begynne med å få det. Tror det finns en mulighet for å komme utenom det også, hvis man er over 25 (eller 23?) år og har jobbet med relevante ting tidligere, men tror det er opp til studiestedet og vurdere om du kan gå under det, så da må du snakke med dem. Før du begynner med etterutdannelsen, må du jobbe som sykepleier noen år, ikke sikker på hvor lenge, men tror det er 1 eller 2 år.

Har ikke studert til sykepleier selv, men har venninner som har gjort det og de har studert sammen med mange som er mye eldre enn deg, så det er på ingen måte for sent for deg. Noen steder kan man også studere sykepleie deltid, hvis det gjør det lettere for å deg å få det til. Vet ikke om du mangler mange fag for å få studiekompetanse, men jeg ville begynt med å finne ut hvordan jeg kunne fått til det.

Skrevet

Du må ha studiekompetanse, og snittet for å komme inn på sykepleien er høyt i de største byene iallefall.

Skrevet

Hhe, på akkurat samme måte som i ung alder vel...;-) Studiekompetanse + tre år sykepleie + arbeidserfaring + videreutdanning.

Skrevet

Ser nå at du skrev at du ikke har studiekompetanse. Det må du skaffe:)

Skrevet

Hehe, jeg trodde du var minst 40. Lykke til hvis du går for det!

Skrevet

jeg mangler vel noen fag,har hatt 2 år på videregående,skulle egentlig gått ut i lære som kontorlærling men det ble det aldri noe av......dette høres ut som mye skole og mye studielån.....:( har ikke akkurat råd til det når vi har kjøpt hus til over 2mill....:((((( *snufs*

Skrevet

ikke enda nei,men kommer dit noen år jeg og,er sikkert det når jeg er ferdig med utdanningen min!

Skrevet

Studiekompetanse kan du ta ved siden av jobb -du mangler sikkert ikke mye! Sykepleien kan du ta på deltid og jobbe masse ved siden av!

Skrevet

Du rekker det vel til du er et par og tredve? Vet ikke hvor mye skole du har gått fra før, men det har jo blitt litt lettere å få studiekompetanse. Du har vel i alle fall 30 år igjen å jobbe etter endt utdannelse!

Skrevet

masse og masse fru blom... Er jo litt slit å ta studiet desentralisert. JA man får jobba, men det er jammen mye jobbing å være student hjemme også. Du må levere mappeoppgaver osv osv flere ganger i mnd, så det er litt hardt å både jobbe, stelle hus og hjem + studere.

Men er det jordmor du vil bli, så er ikke dette NOE problem!!=)

Sikker på at du klarer det med glans! Ei eldre venninne av meg var ferdigutdanna kreftsykepleier i en alder av 45 år=)

Skrevet

Du trenger generell studiekompetanse for å komme inn på sykepleien.

Etter sykepleien må man jobbe 1 år minst som sykepleier før man kan søke om plass på jordmor studiet som er en videre utdanning.

Jeg har snakka med noen jordmødre og de har sagt at det er en stor fordel å være voksen før man starter på dette studiet, og en enda større fordel å selv ha gått igjennom et eller flere svangerska og fødsler selv. Det er et svært krevende, men spennende yrke. Jeg har satt meg godt inn i hva det går ut på og har tenkt å kjøre på hvis jeg kommer inn på sykepleien i høst, kommer jeg ikke inn da så skal jeg finpusse på poengene mine og søke til neste år for jordmor, det SKAL jeg bli :-)

Men man må ha tålmod, det tar jo minst 6 år å bli jordmor hvis man går 3årig sykepleier og kommer rett inn første gang man søker, noe som ikke er en selvfølge.

Jeg er fornøyd hvis jeg selv er ferdig utdannet rundt 40års alderen :-)

Skrevet

Da har man jo faktisk 20 år igjen å jobbe! Det er lenge det!

Skrevet

Lengre faktisk :-) i hvertfal 27, pluss at man beholder autorisasjonen til man er 75år, så holder helsa så kommer jeg GARANTERT til å jobbe til jeg blir jaga ;-)

Skrevet

Hehe, det er ikke verst!

Go for it!

Skrevet

Du kan komme inn på realkompetansen også, hvis du har endel års relevant erfaring innen pleie og omsorg. Tror også egne barns omsorg kan telle her men ikke bare det tror jeg. Du kan jo forhøre deg litt om dette.. Tror ikke mange kommer inn på dette grunnlaget, men en liten kvote blir tatt inn på hvert kull etter som jeg har forstått.

Skrevet

da må jeg få unna de fagene jeg mangler,kanskje jeg klarer det som prevantist på et år.....hmmm......hater at ting tar så lang tid.Skulle helst vært ferdig utdannet i går jeg:D

har ikke noe erfaring innen helse annet enn med mitt eget barn.....får sjekke opp litt i morgen og se hva jeg kan få til):

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...