Gå til innhold

Hvordan kontakte legen?

Anbefalte innlegg

Jeg føler meg virkelig "grønn" når det gjelder det å gå til svangerskapskontroller og ellers ta kontakt med legen. Jeg har bare vært hos fastlegen min en gang før (i et helt annet ærend), og lurer derfor litt på hvordan det hele fungerer.. Hva sier man når man ringer legen egentlig? Det er vel en eller annen sekretær som spør hva det gjelder (det var det hvertfall sist..). Skal jeg be om å snakke med legen, eller skal jeg si til sekretæren at jeg er gravid og ønsker å komme til en svangerskapskontroll?? Skikkelig tåpelig spørsmål, men jeg har virkelig ikke peiling :(

Jeg har egentlig mest lyst til å gå til jordmor på resten av kontrollene, men sier jeg dette til legen ved første besøk da? Så henviser hun meg til en jordmor?? Eller er det noe man ordner selv?

Blir veldig takknemlig for svar da jeg er 7+1 i dag, og tenker på å kontakte legen i løpet av denne uken.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137713656-hvordan-kontakte-legen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du ringer legen å får time å sier du er gravid og ca hvor langt du er på vei. Man går når man er 8 til 12 mnd til legen første gangen. Jordmor bestilte jeg med det samme pga det er snart ferie på gang. Jeg har vært hos lege og skal til jordmor resten av gangene.

Legen tar en del blodprøver første gangen. Du må også ha med urinprøve hver gang. Ellers er det meste rutine, Sjekke blodtrykket, lytter på hjerte, kjenne på brystene at melkegangene er fine,skrive helsekort der det står vekt og høyde Osv. Tilslutt en underlivundersøkelse hvor lang livmoren er. Lykke til :)

Hei.

Jeg ringte bare ned til legen. Ei søt helsesekretær tok tlf. og lurte på hva det gjalt.

Jeg sa jeg hadde tatt en test hjemme og at den var positiv. Da fikk jeg time innen en uke.

Hos legen (som var stresset grunnet at han hadde to andre sine leger pasienter og) tok da mot oss en time etter timen våres var. Skrev ut skjema og jeg skulle kommetilbake for blodprøve dagen etter.

Dagen etter reiste jeg ned igjenn for blodprøve. men måtte på sykehuset for å ta ferdig blodprøvene (er gjerrig på blodet mitt og blodårene mine) men måtte jo da tilbake til legen samme dagen siden jeg hadde med urinprøve og den viste jeg hadde urinveisinf.

Så ring legen din du. bare si du har tatt test hjemme. (regner med du har det) og er ikke alltid dem spør om hvor langt du er på vei. ( Dette litt fordi faktisk noen ringer for å komme til lege for å få abort,) (legen gratulerer deg ikke som gravid før h*n har spurt om du er glad for at du er gravid eller ikke. )

Ble litt langt dette :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...