Gå til innhold

Hjelp! Trenger raske svar ang vindfang

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi pusser opp for harde livet på et oppussingsobjekt, og står nå å lurer på å beholde vindfanget på ca 1 kvm eller ikke.

Fjerner vi veggen og døra vil vi få bedre plass til skoskap fex.

Trenger man vindfang?

Hva ville du gjort?

Skrevet

Kommer an på om det som er av rom innenfor vindfanger er av typen åpen løsning eller ikke. Vi åpnet mye INNENFOR vindfanget vårt, som er på snaue 3 kvm, men beholdt vindfanget.

Skrevet

Revet det tror jeg.

Skrevet

Hva er på innsida av vindfanget da?

Skrevet

Ja, man trenger vindfang... I dette landet trenger man hvertfall det.

Vindfang fungerer som en sluse mht åpning og lukking av inngangsdør om vinteren f.eks.

Dersom man har vindfang merker man tydelig at det er kaldere i et vindfang enn ellers i huset...

Skrevet

rett på innesiden er en..minhall om jeg kan kalle det det. der finner man døra til kontoret, badet og rommet til vesla. totalt er vel denne mellomgangen ca 8-10 kvm, mulig jeg har tatt i litt nå, helt uformelig ihvertfall.

deretter var det tidligere en dør til kjøkken, og en dør til stue, her har vi nå revet de veggene, og kommer rett inn på åpen kjøkken/stue.

Skrevet

Da ville jeg uten tvil beholdt vindfanget. Det høres nesten ut som huset vårt, og der er det veldig nødvendig med det vindfanget vi har beholdt.

Skrevet

Da ville jeg fjerna veggen!! Sørg bare for at foringene i ytterdøra er tette og sitter bra før vinter'n kommer :)

Skrevet

hehe.. lite samsvar i svarene her, ja!

Skrevet

bah... 1 mot 1.

:P

hadde håpet det hellet mot et og samme svar, klarer ikke bestemme meg selv.

Gubben vil fjerne, jeg vil beholde fordi "alle andre" sier vi bør..

Men hvorfor bør vi beholde, mange av de som sier vi bør beholde har selv vindfang, men døra brukes ikke! står alltid åpen..

Skrevet

Har dere mulighet til å lage vindfanget litt større da? Ville helt klart hatt ett vindfang om det var mulig. Her vi bor nå, så har vi IKKE det, men bygger hus med vindfang på 4 kvm og gleder meg som en liten unge:-)

Vi kan ikke stå i døra og snakke med noen på vinteren f eks, da trekker det inn i stua og blir kaldt i hele huset.

Skal bli godt å få vindfang gitt.

Skrevet

Vi har vindfang..Det vet du jo, du vet bare ikke at jeg har bytta nick :P

Skulle ønske de små veggstumpene ikke var der, for da hadde det blitt plass til garderobeskap, kunne flytta skoskapet til andre veggen og fått bedre plass til alle vognene mine..

Skrevet

Når det som er på innsiden er "åpent" (slik jeg forstod deg så har dere fjernet en del døråpninger slik at man kommer rett inn i "mellomgangen" og inn i kjøkken/stue? correct me if i'm wrong :o), så er det VELDIG fint å ha vindfanget - det "sluser" kulda om vinteren, og gjør at det ikke siver inn kulde fra ytterdøra. Ganske kjedelig å lage det gulvkaldt i hele huset bare fordi man åpner døra i 2 sek. når man kommer hjem fra jobb om vinteren....:o(

Skrevet

Vi fjerna døra til vindfanget :P Det ga i det minste LITT bedre plass..

Skrevet

Jeg har sikkert litt likt med deg. Jeg fjernet vindfanget og det er jeg VELDIG gla for :) Nå har jeg stor og go plass med plass til flere skoskap og en stor garderobe :) Har aldri savnet vindf. Vi fikk også råd om å beholde men jeg er gla jeg gjorde det jeg ville.. Ang. kald trekk så har vi aldri merket det.

Skrevet

Til Olga Angelica

Kjenner jeg deg mener du, eller var ikke den rettet imot meg kanskje?

:)

Skrevet

Jeg har gammelt hus uten vindfang. Overbygg over døra med tett rekkverk i magehøyde på hver side av overbygget. Du vurderer hvordan vind og vær kan påvirke. Får du vinden rett inn, beholder du vindfanget. Ligger vindfanget skjermet, som her hos meg, kan du vurdere å fjerne det.

Skrevet

utgangsdøren skjermet. Ikke vindfanget:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...