frøet76 Skrevet 12. mai 2008 #1 Skrevet 12. mai 2008 Spiste kyllingfilet som IKKE var gått ut på dato, men som luktet litt rart. Nå sitter mannen med enorm mageknip, og jeg frykter dermed det verste for egen del, dog jeg vet at min mage pleier være sterkere enn hans. Er det farlig for meg/baby? Hva skal jeg gjøre nå? Er det noe jeg kan spise for å unngå evt sykdom?
frøet76 Skrevet 12. mai 2008 Forfatter #3 Skrevet 12. mai 2008 Har pratet med legevakten. Lite man kan gjøre hvis maten har passert magesekken. Men jeg klarte nå heldigvis å spy opp masse- både kylling og grønnsaker kom opp, men jeg vet jo ikke om jeg fikk opp alt lell.. Håper det beste. Har ikke blitt dårlig ennå. Jeg skal ihvertfall ikke spise kylling som lukter rart mer...men er det ikke sånn at all kyllingfilet lukter litt dårlig??? Har erfart det før. Jeg krysser alle fingre og tær for at dette går bra for baby. Håper bare ikke baby har blitt forgiftet, selv om JEG ikke kjenner noe.
Sunnybeach4gull :) Skrevet 12. mai 2008 #4 Skrevet 12. mai 2008 Hei! Kylling som har vært vakuumpakka lokte litt "dårli egg" me engang man åpne den, men visst det var selve kyllingen som lokta da du stekte dn? kan d ha vært bakteria dær ja som ikke e d bæste å få i sæ. "Matforgiftning skyldes bakterier som har fått vokse og produsere giftstoffer i maten. De mest vanlige er Bacillus cereus, Clostridium perfringens og Stafylokokker som finnes i råvarer og Clostridium botulisme som i noen tilfeller finnes i rakfisk. Årsaken kan være at maten er blitt feil lagret eller dårlig varmebehandlet. De vanligste symptomene er oppkast og kvalme og i noen tilfeller diaré. Symptomene på matforgiftning kan komme fra en til åtte timer etter at du har spist. Dersom flere har spist den samme maten vil symptomene opptre omtrent samtidig hos alle. Selv om en føler seg svært syk, er sykdommen over i løpet av et par dager." Hvilke matvarer skal vi være spesielt forsiktige med? - Noen matvarer blir fortere ødelagt enn andre. Disse matvarene kaller vi ”lett bedervelige”. Melk og fløte, rått kjøtt og kylling, fersk fisk, skalldyr og produkter av disse, bønnespirer, åpnet hermetikk og kokte eller snittede grønnsaker er eksempler på matvarer som fort blir ødelagt. Om du blir syk - Ved matbåren sykdom får du gjerne diarè og oppkast. Væsketapet blir ofte stort og etter en kort periode kan du bli slapp og uopplagt. Det er derfor svært viktig å få i seg mye drikke. Drikk ofte og i små mengder av gangen. Ta det med ro og la kroppen hente seg inn. Om du føler for det kan du kontakte lege. Dersom sykdommen trekker i langdrag bør du oppsøke lege slik at prøver kan taes for å bekrefte eller avkrefte om du har fått en matinfeksjon. Så lenge du varma maten godt sånn at d ikke er Listeria eller Toxoplasma i dn,så er det nok dæ dn evnt matinfeksjonen går ut over og ikke babyen :-) Det er ikke nåt anna mann din kan ha spist som han har blitt dårlig av? Ta vare på dæ sjøl å prøv å ikke bekymre dæ så mye (vet det e sååå lætt å si ) Håpe d komme te å gå bra! men lurt av dæ å ringe lægen :-)
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 12. mai 2008 #5 Skrevet 12. mai 2008 Fersk god kylling skal jo ikke lukte så veldig da.En må jo bare håper at alt går bra med babyen,er jo ingenting som sier at det må skje noe. Krysse fingrer og tær for deg jeg.Lykke til
Herkules Skrevet 12. mai 2008 #6 Skrevet 12. mai 2008 Om du har varmebehandlet maten godt så er det ikke farlig for barnet da har du tatt knekken på eventuelle dårlige bakterier Jeg syns kylling kan lukte vondt ja, selv en liten stund etter at pakken er åpnet God bedring
frøet76 Skrevet 12. mai 2008 Forfatter #7 Skrevet 12. mai 2008 Tusen takk alle som har svart meg. Dere er snille:) Tror jeg kan avblåse frykten. Har ikke fått vondt i magen ennå, og nå er det gått 6 timer. Tror ikke det var matforgiftning mannen min hadde heller-han pleier av og til å få diare når han har overspist - veldig ømfindtlig mage. Men jeg ble jo veldig redd da, siden jeg hadde kjent den lukten før jeg stekte kyllingen. Luktet litt sånn råttent egg, som du sier. Men maten smakte godt og det luktet ikke da jeg stekte den. Stekte den også godt. Puh!.....Jeg tror jeg kan slappe av. Men jeg kommer til å være forsiktig med mat fra nå av, uansett om det skal lukte sånn eller ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå