Anonym bruker Skrevet 12. mai 2008 #1 Skrevet 12. mai 2008 Har akkurat fått diagnosen... Har enda ikke fått medisiner... Hvordan fungerer disse?
ma-85 Skrevet 17. juli 2008 #3 Skrevet 17. juli 2008 Mener du da i ft graviditet/fødsel/amming? Medisiner mot epilepsi skal liksom få ned den elektriske "overspenninga" i hjernen som forårsaker anfall. Man kan bruke epilepsimedisiner under graviditet. Men ikke alle egner seg like godt; noen er sterkere enn andre. Så hvis du prøver å bli gravid, bør du snakke med lege/nevrolog om hvilke medisiner som er mildest. Epilepsimedisiner øker risikoen for at barnet får nevralrørsdefekt (som ryggmargsbrokk). Derfor viktig å ta folat. Under fødsel anbefales det bruk av epiduralblokkade for å minske risikoen for anfall under fødsel. Ift. amming, går det som regel helt fint. De medisinene man brukte under graviditeten, kan man bruke mens man ammer. Men snakk med nevrolog om dette. Håper du har fått svar på noe av det du lurte på.
Anonym bruker Skrevet 28. september 2008 #4 Skrevet 28. september 2008 Takk for at du ville svare meg:) Ja,har tenkt mye på dette i forhold til fødsel. Har så lyst på flere barn en dag,men er så bekymret for hvordan dette vil virke inn på fosteret. Har du vært gravid og tatt medisinene? Jeg går nå på noe som heter keppra. De sier visst at d skal være ganske gode tabeletter i forhold til bivirkninger (at det er få) og amming(nye forskningsresultater). Vet lite om hvordan disse fungerer i forhold til fosteret,men står på pakningen at d kan virke hemmende på forplantningen. Har du hatt epilepsi lenge? Jeg har nok blitt født med d,men har liksom trodd d skulle være slik...inntill fødselen. Har hatt så små anfall at ingen i familien noen gang har lagt merke til d. D resulterte i anfall under fødsel og nødkeisersnitt. Etter dette fikk jeg sjekke for epilepsi (ingen funn,men medisiner). Vet du hvor stor sjanse det er for å "vokse"noe slikt av seg? Jeg er nå 23 år...Etter fødselen har anfallene mine blitt færre.Før hadde jeg et anfall hver dag,mens etter fødselen har jeg bare hatt to i mnd. Har jo enda et håp om jeg skal kunne gå medisinfri en dag,men hvem har vel ikke d.... Synes tanken på å gå og sløve ned hjernen min for resten av livet er skremmende. Mvh M
Rorrimamma Skrevet 29. september 2008 #5 Skrevet 29. september 2008 Hei! Vi har mye tilfelles tydeligvis. Jeg er også født med det. Gikk med anfall flere år før den ble "merket" da jeg var 15 år. Nå er jeg 26, har fortsatt en del anfall. Har 2 friske sønner, en på 4 år og en på 2,5 mnd. Jeg bruker også medisinen Keppra (+ lamictal). Bare send meg en mail så kan jeg sikkert hjelpe deg med ting du lurer på
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå