Gå til innhold

Ville dere skrevet Olliver med 2 l'er?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Jeg ville brukt det selv, og stavet det med en L. Mange navn er slik at det kunne vært dobbel bokstav. Thomas f.eks. Man skriver jo ikke Thommas. Ikke bry deg om Emelie over her. Elsker både Oliven og måten det sies på jeg. Oliver er et flott navn!

Jeg mener at Oliver skal skrives med lang ii. Det er så harry med to l-er. Jeg sier Oliiiver, og retter på alle som kaller ham Olliver eller Ålliver. Så teit å synes at Oliver minner om oliven. Når ble oliven noe negativt? Det er jo så mye navn som minner om eller rimer på det meste, at man kan ikke rakke ned på alle navn av den grunn.

Altså Oliver er et gammelt engelskt navn som har eksistert lenge. Oliver Twist er jo f,eks en gammel musical. På englesk uttales det 'Olliver' men skrives med en L. Og akkurat som noen så med Thomas, så vet alle at det uttales 'Thommas' selv om det er bare en M.

Oliiiver er jo ikke slik navnet er. Det er jo noe som du har 'laget; selv da. navnet er jo ikke slik. Det er ikke et norkst navn, men skal det uttales på norsk så er 'Olliver' riktig og det skrives med en L.

Annonse

Noe så teit sagt.... Det er jo så mange utenlandske navn vi bruker i Norge som vi sier på en "norsk" måte. Såå mange navn som ikke er norske! Vet du ikke det eller? Tror du Isak er norsk? Noah? Michael? osv.osv.osv. Masse eksempler. I England sier de "Aisac", Nouah, Maikel. Men du har kanskje ikke fått med deg det.

Jeg har heller ikke funnet på Oliiver selv, det bør du også vite. Det er mange som sier Oliiver, og når jeg valgte navnet til min nydeligste gutt i verden, fikk jeg ideen fra andre. Dessuten har han et mellomnavn som det ikke passer å si Ålliver til også. Men, det har mye å si hva man forbinder navnet med. Hadde vi visst om en snørrete, frekk unge som het det, hadde vi aldri kalt sønnen vår det. Men vi fikk ideen pga. en kjempekoselig gutt så våre assosiasjoner er bare koselige. Jeg synes det har mye å si.

Har kanskje litt med hvor du kommer fra, dialekter osv. Eller hvor stor omgangskrets du har. For min del hadde jeg bare hørt det slik, utenom i utlandet da, hvor de uttaler det annerledes. Men jeg tenkte ikke over det en gang når jeg valgte navnet, og synes det var rart første gangen jeg hørte Olliver. Jeg kjenner faktisk 4 stk i østlandsområdet som heter Oliiiver, og 3 som heter Ollliver, og en Ålliver. (måten å uttale det på). Så man får gjøre som man vil. Men det er tullete å se skjevt på en som heter Oliiver, det blir for snevert.

Vet ikke hvorfor 'anonym' over her er så sint. Jeg spurte om meninger på hvordan folk flest ville skrevet Oliver. Hun ville skrevet (og har da gjort det) Oliiiver, mens de fleste ser ut til og skrive Oliver og uttale det Olliver. Ingen som sjikanerer deg, eller ser 'skjevt' på gutten din som du sier. Ikke i det hele tatt. Som du sier så får man bestemme dette selv.

Men, Oliver er jo unektelig et Engelsk navn som uttales med 2 Ler or skrives med en L på englesk. Selv om mange andre navn vi bruker her i Norge er bla. engelske og vi uttlaer de på norsk vis, så betyr jo ikke det at vi også forandrer skrivem9ten på navnene! Vi skriver de jo likt fordet om de uttales på norsk vis. Ingen av navnene du nevnte har blitt forandret i stavemåten.

Uansett, jeg har fått infoen. jeg lette etter og vil stave gutten min sitt navn Oliver med en L, og vil uttale det Olliver med 2 Ler.

Og jeg er forresten ikke uvitende om engelske navn, jeg har bodd 15 år i USA, og mannen min er fra England.

HI

Nettopp. Bra sagt, HI. Oliver er et engelsk, gammelt navn som siden tidenes morgen har blitt uttalt som "Olliver". Det kan selvsagt også uttales "Oliiver" men personlig synes jeg det blir å sette en annen vri på et godt, gammelt navn. Men du om det, anonym her over. Det er vel så pent det.

Og selvsagt vet jeg at Mikael uttales Maikel på amerikansk/engelsk. Det er ikke dermed sagt at det er om å gjøre å lage sin egne, norske uttale på et navn som Oliver.

Min desiderte favoritt er OLLIVER skrevet som OLIVER :-)

Jeg er faktisk ikke sint, men liker å provosere folk som ikke er mere openminded. Har bodd i USA selv jeg, og der er de hvertfall runde når det gjelder navn. Jeg har ikke nevnt noe om stavemåten, så jeg vet ikke hvorfor du putter det på meg. Stav det som du vil. Det er uttalen jeg synes er penest med lang i, og det var det jeg kommenterte. Unnskyld at jeg blandet meg inn når det kun var stavemåten du ville vite. Dessuten liker jeg å gjøre ting litt annerledes, i lille Norge er vi altfor like.

Har selv 2 venninner og 1 arb.kollega med sønner som heter Oliver. Mine venninner kaller sønnen Olliver, eller mer Ollivår (en Bergenser og en sørlending), mens min arb. kollega, som er østlending, sier Oliiiver... Samtidig har jeg selv mann fra Oslo, som sier Olliver... Med andre ord tror jeg uttalen en svært individuell. Personlig synes jeg Oliiver høres ut som Ole Iver nesten, og synes Olliver er penere. Uansett - skriv Oliver, det er det eneste riktige!

Sant nok 'Vannmann31' - det er vel den konklusjonen jeg også har kommet til, at det kommer ann på hvor man er fra hvordan man uttaler det. Jeg er fra Oslo og min mann er fra England, så for oss vil det for begge bli natrulig og si 'Olliver' og skrive det Oliver. Ble også veldig overasket over denne uttale forvirringen ang. navnet her inne på BIM, siden ALLE jeg har snakket med her i Oslo omr9det sier 'Olliver'. Det var derfor jeg lurte på om kanskje vi skulle stave det slik, med 2 Ler.

Når det gjelder Olivia, så ville faktisk både jeg og min engelske mann si 'Olivvia' ikke 'Oliivia'. Altså med extra trykk på Ven som om det var 2Ver.

Akk, begynner og lure på om vi har valgt riktig. Eller som min mann sier, 'du skulle aldri ha lagt inn spm. på BIM. Alle rundt hvor vi bor her i Asker/Oslo sier 'Olliver' og det vil også fam. og venner i England og USA gjore.

Sosteren hans heter Emilia - noen andre forslag til navn som kunne passe????? Synes Oliver var så fint sammen med Emilia. Andre navn, gjerne med 3 stavelser og en tydelig L i navnet slik som Emilia. Noen forslag?

HI

Heisan! Her kommer jeg og bråker igjen vet du.. hihi. Olivvia er det jo ingen som sier i Norge da hvertfall. Men, jeg er så fryktelig enig med meg selv. Er du ikke litt enig i at Oliiiver er penest sammen med Emiiilia? Da ligger jo trykket likt ? Men du sier kanskje det på en annen måte også? Nei, nå skal jeg ikke kommentere denne tråden mer. Man får kanskje litt sterke meninger når det gjelder egne navn, men for å lande på riktig sted: skriv for all del Oliver med en L, og uttal det som du føler. Da blir nok alle fornøyde. Klem og lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...