Gå til innhold

noen som kan hjelpe meg?

prinsesse08+lillebaby12?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg er ei jente på 18 år som har termin 14 okt. er 19 uker på vei.

jeg går helsefagarbeider vk2 og sulle egentlig gått ut 2 år i lære til høsten. jeg jobber deltid på et gatekjøkken, der jeg tjener ca 2000 i mnd, når kan jeg gå ut i permisjon? jeg skal si opp jobben bør jeg vente til etter permisjon eller bør jeg gjøre det nå, i forhold til penger. hva kan jeg søke på av penger? hvor mye får jeg?

babyo

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du burde stikke ned på NAV og høre der, men belag deg på å måtte skrike og hyle litt for å bli hørt;) Lånekassa er ganske ubrukelige når det gjelder info om dette med epnger, har sitti i tlf med dem og nesten hoppet gjennom røret for å kvele den personen som sitter i andre enden:p Men start tidlig å sjekke ut og skrive søknader om fødselstipend, forsørgerstipend, (lånekassa), engangsstønad (hvis du kan få det) og foreldrepenger (NAV). Jo tidligere du søker, jo tidligere kan du begynne å krangle om at ting går seint osv, vi bor jo tross alt papirmølle norge, og der går jo aldri ting knirkefritt!!

Jeg fikk jo litt av et sjokk når jeg ringte til lånekassen ang stipend på sommer, for det står jo på sidene deres av jeg har rett på støtte over sommeren når jeg er i studier og har barn, men siden gullet ikke kommer før Juli, kan jeg bare drite i det, må få det etterbetalt fordi de krever fødselsattest før de gir deg støtte:(

Du må nesten bare sjekke ut og grave deg gjennom info for å vite akkurat hvor mye du får, lurt om du har en støttespiller som kan hjelpe deg, for det virker til tider ganske håpløst... Men alt ordner seg til slutt, bare stå på krava og ikke gi deg;)

Skrevet

Grunnen til at lånekassen svare flytende er at de ikke vurderer en søknad før de har fått den inn. Derfor får du igrunn ikke svar dersom du stiller konkrete spørsmål om din situasjon.

Det du bør gjøre (hvis det ikke er for seint) er å søke deg inn på allmenn påbygging fra høsten av. Så søker du permisjon fra skolen til høsten og da vil du motta fødsestipend fra lånekassen i 10 mnd. Dette tilsvarer det du maksimalt ville fått som lån/stipend ellers. I tillegg kan du ha rett på forsørgerstipend men det avhegner av din eventuelle samboers inntekt.

Det vil lønne seg for deg å ta ut engangstønaden fra NAV fordi denne er høyere enn det du kan få som foreldrepenger. Engangstønaden er 33500kr ca.

Om du velger å si opp jobben nå eller i permisjonstiden spiller ikke så stor rolle. Når det nærmer seg termin er det jo kanskje mest reelt å informere arbeidsgiver om at du ikke kommer tilbake etter permisjonen.

Du kan tidligst gå ut i permisjon 12 uker før termin. Men husk på at dersom du gjør det blir permisjonen tilsvarende forkortet etter fødsel. (du har tilsammen 44 uker)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...