Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært gjennom 4 (egentlig 3 gjennomførte) IVF-forsøk. Alle gangene endte med uttak av kun ett eller 2 egg. (Med unntak av 3. forsøk som resulterte i 8 egg hvor ingen ble befruktet). Ved siste forsøk ble jeg gravid, men hadde tidlig spontan abort. Nå er vi i tenkeboksen når det gjelder eggdonasjon.Ser både negative og positive sider ved dette alternativet. Kan noen som har erfaringer på området si noe om disse? Har dere for eksempel vært åpen om det til barnet, evt. hva tenker dere om det når den tid kommer? Er det noe annet en må være spesielt observant i forhold til? (Jeg vet at en ikke kan gjennomføre det i Norge, at det er relativt dyrt og at en her som ved IVF, ikke er garantert å lykkes.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei Adagio

Jeg har selv vært igjennom to ivf uten egg på frys, ei heller graviditet. Har fått diagnose "eggproblem". Halvparten egg i forhold til follikler, 5-15 % befruktning av uttatte egg, 0-5% delte seg med slik kvalitet at de kunne settes inn.

Eggdonasjon gjennomføres bland annet både i Russland, Riga, Polen og Spania. I tillegg finnes et alternativ som kalles embryo-adopsjon. Empryo-adopsjon er mindre vanlig og gjennomføres kun hos AVA-peter i St.Petersburg, IVI i Valencia og Intituto Marques i Barcelona. I motsetning til eggdonasjon hvor en kvinne bærer frem et ukjent antall egg som befruktes med din utvalgte donorsæd og setter inn noen og legger resten (forhåpentligvis) på frys til senere bruk, er eggdonasjon et tradisjonelt fyseforsøk med overskytende egg fra par som tidligere har vært igjennom IVF/ICSI men som har bestemt seg for ikke å bruke resterende frosne egg. Embryoadopsjon koster ca. 1/3 av prisen for et eggdonasjonsforsøk men er ikke særlig utbredt her i Nnorge. Kun noen få her inne og på ønskebarn har vært åpne om behandlingsformen.

Jeg vet du går igjennom en tøff tankeprosess fremover om ulike alternativer og ønsker deg alt godt i den fasen. Lykke til uansett beslutning du tar :-)

Skrevet

Hei.

Jeg er gravid med ED. Etter 9 ICSI forsøk i Norge og DK satte vi i grunn strek. Det er en slitsom prosess på mange omeråder. Vi var inne på tanken om adopsjon. En tenker jo litt sånn, at søren hvorfor lykkes ikke vi, når alle andre gjør det. Hoss oss var årsaken dårlig sædkvalitet og såkalt høy alder på meg. Vi kom ikke igjennom siste fase; få egget til å feste seg. Etter en siste samtale med legen i DK fikk vi vite at ED var det som ville øke våre sjanser best, så vi bestemte oss for å prøve en gang til. Vi utførte forsøket i Spania- IVI Alicante. De har en suksessrate på 65-70% på første forsøk, og rundt 90% på 4 forsøk. de er nok noe dyrere enn Øst- Europa og Hellas kan man også få utført ED. Vi valgte Spania pga ingen ventetid og den gode statistikken. Vi er også ganske godt kjent i Alicante. Jeg er nå 18 uker på vei, og vi har fortalt nærmeste familie om at det er ED, og skal være åpen om dette til barnet. Dette er vist det beste i følge no forskning som er gjort på området.(Har ikke satt meg mærmere inn i dette). Sambo`n synes ED var et mye bedre altenativ enn adopsjon fordi som han sier en for med seg hele svangerskapet, forberedelsen og alt fra første stund. Det betyr mye for han, da han ikke har noen fra før.

Ble et langt innlegg det her, men jeg sitter igjen med kun positive erfaringer fra dette, og synes det er verdt et forsøk, så masse lykke til.

Skrevet

Hei!

Hvis du ønsker deg barn syns jeg du skal prøve ALT! Vi har søkt om adopsjon, og prøvd et par eggdonasjonsforsøk (dessverre uten å lykkes)- og prøver videre! Det er egentlig ikke lov å søke adopsjon hvis man er i gang med IVF/ annen fertilitetsbehandling - men hva skal en stakkar gjøre - når ventetiden for samtaler på sosialkontoret er et år, saksbehandlingstiden er et år (dette varierer veldig fra sosialkontor til sosialkontor - kanskje du bor et sted med kort ventetid?) - og ventetiden i giverlandet blir lengre og lengre! Vi som liker barn er jo villige til å kidnappe en hvilken som helst liten snørrunge - man blir like glad i dem uansett hvor mye eller lite man har til felles genetisk sett! Vi var også i tenkeboksen en stund mht. eggdonasjon (spesielt mannen min utrolig nok!), men hvis jeg tenker nøye over det er det jo endel egenskaper i min familie som det er helt greit å ikke arve :-D.

Eggdonasjon: du får egg fra en kvinne - eggene befruktes med din manns sæd og settes inn i din livmor.

Embryoadopsjon: kan bety at de donerte eggene befruktes med sæd fra donor, ELLER at man får frosne embryoer fra par som har mange på frys etter IVF - men ikke ønsker flere barn.

Jeg håper både du og jeg får de barna vi ønsker oss SNART!

(Og så ønsker jeg at de 34 millioner foreldreløse barna som fins på denne kloden får foreldre fortere enn svint!).

Skrevet

Hei Serena67

Takk for innlegget ditt.Det var interessant å lese. Vi er /har nok vært i samme situasjon. Jeg har vært igjennom mange IVF, eggene er bra (tror vi) og sæden har ingen klaget på ennå, men det vil ikke feste seg. Du kan lese mer om min historie på profilen. Alderen min er 42 så det sier seg jo selv mht kvaliteten på egg.. Har kjøpt en pakke på 3 ass. hatching i DK og har ett forsøk igjen. Har tenkt litt på det med eggdonasjon, og har snappet opp litt info her og der om dette.

Du sier ingen ventetid i Spania. Er det bare å ringe og få time for innsetting? Det betyr at mannnes sæd blir blandet med eggene fra en annen kvinne ikke sant? Skulle likt å visst alle detaljer rundt dette.

Hva med den andre kvinnens utseende, kan man velge? Jeg er lys og mange i spania er vel mørke, så har lurt litt på den delen.

Dette er et "bedre" alternativ for oss en adopsjon pga lang ventetid.

Gratulerer med graviditeten. Hvordan føles det? Tenker du mye på det med ED?

Kunne vært veldig interessant å høre mer om dette.

Takknemlig hilsen fra

Skrevet

Ang ED i Spania, så er du først på en samtale, så man må beregne 2 turer ned dit. Da fryses også seden ned. Man må ha tatt en del blodprøver her hjemme av begge 2, og kvinnen må ta ultralyd. (Akkurat nå husker jeg ikke om ultralyden var før 1ste el 2ndre besøk. Hadde i allefall 2. Du har også med deg bilder av deg selv ned. De tar bilder av deg der nede også. Så matcher de ut i fra hårfarge, øyefarge, vekt, høyde og blodtype. De har ingen problemer med å finne match, så sant dereikke er helt lys og blå øyne lissom.Både sambo`n og jeg er mørk blonde, han blå øyne, og jeg grønne/brune. Vi reiste igrunn bare hjem for og vente på neste mens syklus, så var det bare å sette i gang. Jeg måtte vente en ekstra runde, da vi kom midt i julen. Alt er veldig profesjonelt, sterilt og dere blir godt tatt i mot. Vi har bare positivt å si. Gjør du det, vil du føle at det er enorm forskjell fra Nordica, selv om jeg ikke syntes det var noe negativt heller. Det er bare så stor lukseriøs forskjell. du for oversikt med datoer for når alle prøver skal tas, og mailer stort sett svarene ned, eller ringer.

Skrevet

Hei alle som har svart!

Takk for gode svar. Tror det ender med at vi kommer til å forsøke eggdonasjon. IVI-Alicante høres ut som et godt alternativ. Er selvsagt redd for at også dette skal mislykkes, og at vi kommer sent igang med evt. adopsjonssøknad. Også jeg har alltid ønsket meg barn, har likevel aldri tatt det for gitt at vi skulle få barn, men når det viste seg å være så vanskelig (umulig), blir man utrolig oppgitt.

Synd eggdonasjon ikke er lov i Norge, det ville gjort alt så mye enklere. Økonomi er også et spørsmål i det hele, jeg tror jeg må begynne å tippe lotto... (Dessverre er min vinnerlykke omtrent på samme nivå som kvaliteten på eggene mine).

Lykke til videre til dere andre i samme situasjon!

Skrevet

Hei igjen serena 67

Dette blir mer og mer spennende. MEN; Jeg er blond med blå øyne, min mann er blond med grønne øyne, kan det være vanskelig å finne riktig donor der pga. det kanskje?

Vi skal sende en mail til flere klinikker, så det er greit å huske å spørre om akkurat det ;). Kan du si en ca pris...?? Utenom reise, opphold osv.

Godt å høre at de er proffe, jeg opplever Nordica som proffe, men utrolig samlebånd. Følte meg nesten snytt på siste forsøk.

Håper det står bra til med graviditeten ;)

Skrevet

Hei Serena67 og evt. andre som kan svare på spørsmålene under :)

Jeg har vært i kontakt med IVI-A, men har likevel noe jeg fremdeles lurer på.

1. Vet du hvor mye et fryseforsøk koster? Jeg har forstått det sånn at prisene de oppgir er regnet på selve forsøket med ferske embryo og at man i tillegg må betale for medisiner til donor og til seg selv. (+ 1. konsultasjon, reise, opphold).

2. Er man sikret at man har en egen donor, og at man får alle eggene som stimuleres fram gjennom den bestemte behandlingen?

3. Er man sikret samme donor hvis man evt. er så heldig at man senere ønsker søskenforsøk? (Hvis man ikke er så heldig at man har nedfryste embryoer fra 1. forsøk da).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...