Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nettopp fått PCOS diagnosen etter at vi har prøvd å bli gravide i ca ett år, og fikk da resept på Pergotime. Kom så langt at eg fikk hentet første pillekur på apoteket (men rakk aldri å bruke den) før eg plutselig fikk en positiv graviditetstest..... Er selvsagt kjempeglad for det, men forsto det sånn at en har økt risiko for spontanabort når en har PCOS. Er det mye større risiko eller er den bare minimal????? Samtidig er jeg jo veldig usikker på hvor langt jeg er på vei med tanke på at mine sykluser det siste året har variert alt i fra 32 til 75 dager..... Er det vanlig med en tidlig UL da for å fastslå hvor langt en er på vei????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gratulerer så mye! Så heldig du er !! Men til spm ditt, jeg har forstått det slik at det er større sjanse for spontanabort for oss med PCO(S) :(

Men det er jo som for alle, de 3 første mnd er mest kritisk på en måte. Har det gått greit de 3 første mnd av svangerskapet så er det sjelden det ikke går bra resten oxo. Hvis du ikke vet hvor langt du er på vei hadde jeg anbefalt deg UL. Jeg vet ikke hvor mange UL og hvor tidlig det er vanlig å ta det hos legen eller jordmor, men vet at på privatklinikker som feks Volvat får man time omtrent på dagen om man vil og de har god greie på slikt og kunne nok hjulpet deg med å fastslå termin.

Lykke til vidre, dette går nok bra skal du se! :)

Skrevet

Det er visst litt vanligere med spontanabort med PCOS, men det henger sammen med overvekt mer enn syndromet i seg selv. Jeg ble også gravid uten hjelpemidler selv om jeg har PCOS, og legen sa at siden jeg er normalvektig har jeg ingen økt risiko for å miste. Jeg tok privat UL for å sjekke termin. Jeg var også veldig bekymret og engstelig den første tiden, men nå er jeg 19 uker på vei og har begynt å roe meg litt. Gratulerer, og lykke til!

Skrevet

Det har nok mere med overvekt og gjøre enn selve syndromet ja.. jeg er overvektig, og ble gravid uten noe mye hjelpemidler.. fikk kun metformin, som skulle hjelpe slik at mens-syklusen min ble mere stabil, som den også ble.. jeg er nå i uke 31.. men jeg var også veldig nervøs for og miste, for vi har prøvd i noen år nå.. så hadde jeg tegn til litt vondt i magen, var jeg sikker på at jeg mistet.. men det ga seg etter at jeg tippet over den 3 mnd biten=) så jeg vil bare anbefale deg å slappe av, ta vare på deg selv og nyyyyyyt det=) så går det nok bra skal du se=) Jeg var til gyn og fikk sjekket hvor langt jeg var på vei, men det var i grunn fordi at de skulle sjekke cysten min.. men du kan jo bestille på priv klinikk=)

ønsker deg lykke til framover;)

Skrevet

Eg er nok klart overvektig ja. Sliter med stoffskiftet. Gikk ned 5 kg rett før jeg ble gravid, men har nok en god del kilo igjen før jeg kan si at jeg ikke er overvektig lenger..... Er der noe spesiellt jeg bør gjøre for å minke risikoen for spontanabort bortsett fra å passe på hva jeg spiser????

Skrevet

er vel i grunn ikke så mye du kan gjøre.. hør med lege el jordmor.. nei, tror du bare kan slappe av, og spise sunnt=) stresser du så er det jo litt større sjanges for at du kan miste.. ikke ta for tunge løft.. det var nå det jeg gjorde hvertfall.. og mistet ikke.. som sagt, er 31 uker på vei nå, så det går ann fordi om man har PCOS ;)

Skrevet

Gyn. jeg var til og fikk påvist PCOS, ville at jeg skulle komme til tidlig UL dersom jeg ble gravid, dette for å se at alt var ok så langt og for å se hvor langt jeg var på vei (fikk pergotimekur av henne, som jeg ble raskt gravid av:>). Så ved første besøk hos fastlegen, der jeg fikk bekreftet graviditeten, ba jeg om henvisning til tidlig UL hos samme gyn. Var til UL i uke 10, og det var helt fantastisk å se det sprell levende fosteret inne i magen min:>!!!

Skrevet

Jeg har fått time til tidlig UL. Skal allerede neste onsdag (da er jeg maximium 8 uker på vei) Så langt har nå i hvertfall alt gått greit (men er selvfølgelig usigelig trøtt og kvalm hele veien da...)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...