Gå til innhold

hva lønner seg for meg? desperat! :p

Gjest

Anbefalte innlegg

heisann alle gravide studenter :)

har lest endel innlegg her nå, men føler meg fortsatt litt usikker på en del områder.

jeg tar en bachelorgrad, og jeg begynner på mitt siste år nå til høsten. det vil si at jeg er ferdig til neste sommer. jeg og sambo har planlagt å bli gravide slik at jeg kommer til å ha termin etter endt studie.

så det jeg tenker på da er at siden jeg i teorien er ferdig student når jeg får barn, får jeg ingenting støtte da? å jeg tenkte å melde meg opp til et årstudium den høsten, slik at jeg har mulighet på studielån, men kommer til å søke om permisjon et år. hvordan går jeg fram slik at jeg får mest utav dette? :P ( jeg skal ta årstudium i 3 fag etter bacheloren min, for å bygge på den, så jeg skal uansett studere i 3 år framover)

ved siden av jobber jeg tre dager i uka i tre uker, så ei friuke. har hatt denne jobben siden februar i år, så når jeg planlegger å få barn, har jeg jo hatt jobben i over ett og et halvt år.

sambo er også fulltidstudent slik som meg, med jobb på siden, jobber noe mindre enn meg + at han er støttekontakt.

hva er den enkleste løsningen for meg ang studiene? lønner det seg å søke årstudium for så å søke permisjon? og hva med lønnen? og hva får sambo?

ble litt langt innlegg, men jeg er skikkelig i villrede, så håper at det er noen der som har vært i samme situasjon og har funnet en bra løsning, eller det bare er noen som kan sånn :P

Fortsetter under...

Saann jeg har forstaatt det maa du soke opptak for studie og saa ta permisjon fra dette. Du trenger ikke begynne paa dette studiet naar permisjonen er ferdig. Du faar permisjonspenger fra NAV om du har jobbet 6 av de siste 10 mnd foer foedsel, der du kan velge 80 % lonn i 12.mnd eller 100 % lonn i 10 mnd.Kan du ikke tjene opp permisjonspenger ved aa jobbe i minst 6 av de 10 mnd, faar du engangsstonad paa ca 33 000 kr.

Saa vidt jeg vet, faar ikke samboeren noen permisjon, men han er jo student, saa daa er jo han litt mer fleksibel i forhold til om han skulle vaert i full jobb. Haaper dette hjalp litt :)

Du skriver at du skal fortsette å studere etter du er ferdig med bachelor graden din. Da oppfyller du alle krav lånekassen stiller da :) (oppmeldt til studie)

Du kan selv bestemme om du vil ta permisjon fra studiene eller fortsette som aktiv student når babyen er født. Du får fødselstipend uansett.

Anbefaler deg å lese det som står om smutthull for studenter.

Fra Nav kan du få enten engangstønad eller foreldrepenger. Dere bør diskutere litt om hvordan dere skal fordele foreldrepermisjonen. Og om dere skal dele denne.

Det som er, er at dere ikke kan motta penger fra NAV _samtidig_ og heller ikke fra lånekassen. Og dersom far skal motta penger fra NAV må du jobbe eller studere i den perioden. Og dersom du skulle velge å ta ut permisjon fra studiene vil du ikke få noenting fra lånekassen i perioden far tar ut fødselstipend.

Så hvor mye du tjener per mnd er avgjørende for hva som lønner seg for dere.

Uansett er dere begge to mer fleksibel siden dere er studenter. Og derfor er det kanskje ikke nødvendig at dere deler på permisjonen. (dvs du tar all permisjon).

Sånn tilslutt kan jeg jo ta med hva jeg kommer til å gjør etter fødselen siden jeg er i en tilsvarende situasjon (med unntak av at min samboer ikke er student)

Jeg har opparbeidet meg rett til foreldrepenger og tjener ca 10000 kr per mnd. I tillegg skal jeg fortsette som aktiv student til høsten. (termin juli i år)

Jeg skal ta permisjon fra jobben min fra og med begynnelsen av juni til og med november. I disse 6 mnd kommer jeg til å motta foreldrepenger fra NAV og fødsestipend fra lånekassen.

Så skal jeg og sambo utsette hele permisjonstiden til februar dvs begge skal jobbe og jeg skal studere i desember og januar. Så skal han ta ut ca 20 uker permisjon fra begynnelsen av februar så da får han foreldrepenger fra NAV frem til slutten av juni.

Jeg skal fortsette å studere hele våren 09. Sånn at jeg gjør meg ferdig med studiene. (begynner å bli lei av å studere nå...)

Ble langt dette og. Men håper noe av det hjelper.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...