Gå til innhold

Desember: Korleis går det med 2 og 1/3 år ungane våre?

Anbefalte innlegg

Gutungen her er ennå treg med språket, men det går sakte men sikkert framover. Helst enkeltord, og då gjerne berre den fyrste stavinga av ordet. Rekorden hans er han har ein 3-ordssetning; ”nei ha den!” Trur nok me kunne vore sparte for ein del kampar om han hadde kunne ha sagt ifrå munnleg..

Ein aktivitet han likar godt er at eg skal teikna ting til han, anten så seier han kva eg skal teikna, eller så tippar han på kva eg har teikna. Den leiken avslører ganske godt at han i grunnen har mange fleire ord enn dei han nyttar utanom..

Elles er han veldig interessert i bokstavar. Har full kontroll på bokstavane til alle i familien. Kjempestas å finna bokstavar på bilskilt o.l.

Han er framleis svært aktiv. Det er høgt og lågt og alt skal undersøkast. Utruleg med energi! Og eit NEI! blir ikkje alltid respektert. Gjer det ofte berre endå meir spanande.. Ganske krevjande når mora slit med bekkenløysing for tida.. (Ja! Me òg ventar nummer 2! Ei prinsesse i september!)

Eg blir heilt fascinert av å sjå på når han leikar. Eg synes han er så flink til å nytta fantasien. Ei duplotogskinne festa framme på duplotraktoren er eit lesseapparat, aviskorga bak på gåbilen blir ein tilhengar, ei kongle kan vera ei bie…

Så likar han godt bøker. Både å sjå i sjølv og å bli lest for.

Stortrivs med å leika med andre ungar. Ofte leikar dei kjempegodt i lag. Ofte blir leiken øydelagd av at det der me ”min” og ”å dela” ikkje alltid er like lett..

Det var litt om vår flotte 2 og 1/3 åring. Håper på å få litt nytt om dykkar sjarmtroll òg. På tide å rista litt liv i desse sidene att?

Fortsetter under...

Å så kjekt at det var et nytt innlegg her inne :-)

Gratulerer med prinsesse i magen, så kos å høre.

Vår gutt er nol litt lik din, hehe. Nei er et ord som ikke har noen betydning til tider. Må bare prøve å strekke strikken liiiiitt lenger.

Han er veldig flink å prate. Her kommer det lange fortellinger, og han har utrolig mange ord inne. Synes det er rart at han har hatt bokstaven r i språket sitt hele tiden. Er så rart når han roper på tante Brrrritt, hehe

Han er ikke interessert i å lære seg bokstaver, han sier at alle bokstavene er "MIN" bokstav. Veldig mye min min min. Er nok alderen.

Han er veldig sosial med de han kjenner, og med andre barn, men er begynt å bli flau og redd fremmede. Men det tar ikke så lang tid før han tiner opp og er over alt igjen.

Fantasien er det ikke noe i veien med, utolig å se han finner på både lek og historier. Alt kan brukes som telefon, både kalkulatorer, fjernkontroller og lignende blir snakket inn i. Og ofte er det at han kommer for seint på jobben, og det sier han med panikk i stemmen :-)

Han kan også bli veeeeldig sinna. Og utløpet for sinnet kan være både å slå og sparke, og det er ikke så kjekt. Når han ikke får det som han vil, så står han og tramper i full fart, mens sirenen går for fullt.

Gravemaskiner og traktorer er veldig gøy, men alt som har hjul er stort. Såpebobler er også veldig gøy, men han har en tendens til å alltid skal smake på alt, og her en dag drakk han såpeboblevann. Ble noen bleier med løs mage, ja.... Og pottetrening eller dotrening er ikke aktuelt i det hele tatt. Han skal ikke prøve hverken det ene eller det andre. Nekter plent, og da tvinger jeg han ikke når han skriker når vi prøver. Håper sommeren kan hjelpe litt på det.

Lese bøker er veldig gøy, og som din bjørnebær, så liker han at vi tegner det han vil vi skal tegne. Han prøver å tegne selv, men det er enda ikke begynt å ligne noe. Han foretrekker å bruke venstre hånd enda, gjør deres det også?

Ellers storkoser han seg i campingvogna, vil at vi skal reise til det hvite huset vårt, som da er vogna. "nei, mamma, ikke til det blå huset vårt. Til det hvite huset".

Nå etter vinteren, så vil han IKKE gå uten strømpebukse. Ikke tale om at han skal ha bukse uten strømpebukse under. Så her går han nå ofte i bare strømpebukse, for det blir jo alt for varmt med både strømpis og bukse.

Det er en herlig tid med våre små, selv om vilje av og til kan ta piffen av de fleste, hehe

Gratulerer masse med jenta i magen :) Så kjekt det skal bli for blåbær-gutten :)

Her har vi også en gutt som språklig sett er dårlig. Var til helsesøster med minstejenta i dag, og da sendte ho en forespørsel til logoped om de kan ta han inn og vurdere språket hans. Men han skjønner det vi seier til han, men han klarer ikke å gjøre seg forstått. Satser på at det ordner seg til høsten når han skal begynne i barnehage 2 dager i uka.

Ellers er han en fantegutt, finner på rampestreker ofte, og spesielt når mammaen holder på å bytte bleie eller amme lillesøster. Da går han på kjøkkenet eller på badet og plasker i vasket :P

Han er glad i å tegne, og vil helst at mamma og pappa skal tegne "brom-brom" (bil og traktor) eller "thooomas" (tog). Bøker liker han innimellom, det som fenger aller mest er bilbanene hans, og togbanen :) De kan han leke med lenge. Nå når det er så fint vær, er vi en del ute, og da koser han seg i sandkassen, med trillebåren sin eller gressklipperen sin. Såpebobler er også gøy, spesielt når katten løper etter boblene :)

Har begynt så vidt på dotreningen her, men han er lite interessert i å gå på do. Får satse på at det kommer i løpet av sommeren :)

*riste riste for å lage liv i desember-klubben* :o)

Jenta vår var også litt treg med språket, men nå kommer ordene, tilogmed lært seg å si 2 og 3 setninger, og favoritt ordet er nok se og bil.

Hun er så glad i biler og fly, skikkelig guttejente.

Når vi tegner, så sier hun hva jeg skal tegne. Når hun selv tegner så sier hun ball, ball, ball, for hun lager bare ringer.

Beste hun vet er å få være ute i sandkassa, veldig sosial av seg, og har ingen problemer med å dele leker, men det kommer nok ;o)

Nå så er hun såå opptatt av bie filmen, ler seg skakk av noen enkelte scener, også elsker hun å synge og danse..

Hun liker ikke å bli lest for, er ikke tålmodig, før jeg får begynt å lese, så blar hun til neste side.

Også har hun DET tempramentet, blir sååå sinna hvis hun ikke får det til og vi får ikke lov å hjelpe. Hun skal gjøre alt selv.

Blir spennende til august, når hun skal i bhg. Tror det vil gå veldig greit. Blir vel mest leit for meg tenker jeg...hehe, gruer meg=(

Kan legge til at vi har begynt litt med pottetrening, men hun foretrekker å sitte på do, tissa en gang på do og bæsja 3 ganger ;o)

Hun vil ofte sitte på do, og prøve å tisse, hun trykker som bare det..hehe. De siste dagene, så har hun fått for seg at så fort jeg sitter på do, så skal hun og, ikke alltid like lett å få gjort seg ferdig, når ei jente står å banker og skriker utenfor dør ;o)

• 2 uker senere...

Her hos oss er det full fres med storesøster og lillebror (okt-07).

Snuppa er tidlig med språket, snakker lange setninger og forteller historier. Og så er hun litt "nebbete". Hvis hun får kjeft for noe, hytter hun med pekefingeren og sier: "Mamma ikkje skrika sånn".

Når det gjelder bokstaverog tall, kjenner hun igjen sin egen og lillebroren sin bokstav og teller til 12.

Hun liker aller best å være ute, enten det er på lekeplassen med sand og sklie, eller på balkongen med dukkene sine. Ute er det klatring og hopping som er mest stas, hun skal opp på ALT! Ellers er det mye rollelek med dukkene som skal skiftes på, stelles, mates og trilles. En dag fortalte hun at dukka hadde fått pupp. (Inspirert av mamman og lillebror mon tro?) I går var det "bæsjebleie".

Fly og traktorer og busser. Veldig glad i dyr, skal klappe alle vi ser.

Pottetrening går ganske greit, hun går mye med bare truse hjemme, har hatt noen uhell, men hun sier stort sett fra, men vil ha bleie på for å bæsje. I bhg og om vi skal ut er det bleie på. Rekner med hun er tørr ila sommeren.

Men du for et temperament!!!! hun kan ha noen skikkelige raseriepisoder, så jeg blir helt matt.... Hun har også en tendens til å ta ut sinnet sitt på både lillebroren og andre barn, så det er en kamp vi må ha hver eneste dag.... sukk!!

Man mest av alt er det gøy. hun sier og gjør så mye rart for tiden, tuller og tøyser og sjarmerer de fleste....

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...