Gå til innhold

nattesøvn

Anbefalte innlegg

Skrevet

lilegutt på 5 mnd har atopisk eksem. har klør og klorer noe fælt om natta og plages derfor både med nattesøvnen og med spising. noen gode tips for å lindre kløe? smør han med rød apobase ca 5 ggr dagl, pluss kortison (apolar). har prøvd a-derma exomega, men synes ikke den hjalp noe. har også phenamin på resept, men har heller ingen klø stillende effekt. legen vår har IKKE satt opp noen behandl.plan, er dette rart? hun bare sier jeg må smøre me kortison og fuktighetskrem....blæh, dette er slitsomt og grusomt å se på at han plages og har det fælt...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

om hennes "opplegg" ikke fungerer så be om henvisning til hudlege! Min sønns fastlege, som i tillegg er barnelege, tok selv initiativ til at vi skulle henvises til hudlege da jeg ikke fikk eksemet under kontroll med kortison. Om fastlegen ikke gjør det så bytt fastlege, eksem krever oppfølging over tid og det er helt håpløst med en fastlege med dårlig kunnskap og liten interesse for eksem.

Jeg har ikke hørt om apolar? I begynnelsen smurte vi med den reseptfrie kortisonkremen mildison, det hjalp jo ikke, så da var det over på locoid som er på resept og sterkere kortison, og da det heller ikke hjalp så mye måtte vi over på elocon, som er sterkere enn locoid igjen. Etter time hos hudlege har vi fått skrevet ut en krem som heter Elidel som vi nå bruker i ansiktet, og så smører vi med elocon på kroppen når det er utbrudd av eksem der. Jeg sier ikke at dette er riktig for dere - men syns det er rart at legen avfeier deg med en type krem og bare ber deg om å smøre.

Vanligvis skal man jo smøre morgen og kveld med kortison, lokalt på eksemet - og da skal det forventes bedring innen en viss periode. Om dere ikke oppnår den bedringen så må dere få mere hjelp, eventuelt sterkere kortison. Lykke til, jeg vet hvor vondt det er å ha et barn som klør, håper dere får hjelp snart! Har dere forresten sjekket om sønnen deres er allergisk for noe? (vet ikke om han får noe fast føde enda)

Skrevet

har også hørt det skal være bedre med hvite/lyse klær inntil huden på barn som klør og har eksem, vet ikke hvor mye det hjelper, men jeg prøver likevel å følge det selv.

Skrevet

Hei på deg...

tris å høre om gutten din. Føler på kroppen hvordan dere har det. Ikke gøy for verken barn eller foreldre.

Fuktighetskrem er jo med på å forbygge tørr hud, men er ikke noe som behandler eksem hud. For dette er som regel kun kortison kremer som "tar" eksemen. Kortison får du i flere forskjellige styrker, noe som blir betegnet som grupper. Gruppe 1 som Mildison den svakeste - Gruppe 2 som Apolar - Gruppe 3 som Elocon. Vår behandlings plan går ut på å bruke gruppe 3 ved første behandllingsdag og trappe ned med denne. ( Vi bruker Apolar (ansikt)+ Elocon (kropp) ) Vi holder oss en tommel opp for Apobase kremene.

Les litt på eksemskolen.no. Det er veldig nyttig å lære seg litt om de forskjellige behandlings metodene.

Du burde å kfå reve en behandlingsplan fra din lege - og har ikke h*n kompetanse til dette - få henvisning til spesialist.

Vi har godt resultat av å bruke phenamin som kløestillende. KP bad/Alsol er veldig effektivt sammen med våtbandasjer.

Masse lykke til med deres lege - stå på. Hadde jeg kunne skrudd tiden tilbake hadde jeg stillt flere sprøsmål og krevt mye mer fra våre leger da ungene var små.

Du kan lese om vår hverdag på eksembloggen vår.

http://www.sosken.blogspot.com

Klem fra Søsken mamma

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...