Gollegompen Skrevet 11. mai 2008 #1 Del Skrevet 11. mai 2008 Ble innlagt på obs.posten igjen 10.04.07 fordi blodtrykket var for høyt. Skulle avvente med å sitte i gang fødselen fordi det var best om fødselen begynte av seg selv siden det var seteleie. Ble omsider bestemt at eg skulle sittes i gang 14.04.08 med modningspiller evt drypp, siden det ikke var tegn på at noe skjedde. Stod inne på rommet mitt på sykehuset og holdt på å pakke ned baggen, tenkte eg like godt kunne gjøre det klart siden eg skulle nå snart settes i gang, og legevisitten var om ca 1 time. Kjente da at det begynte å renne noe. Pokker, tisser eg på meg nå, tenkte eg. Var jo nettopp på do. Plutselig gikk det opp for meg at det var vannet som gikk. Kastet meg ned i sengen og ringte på jordmoren. Jo, nå skal du snart til føden sa hun med et smil. Ble undersøkt av legen og hadde 2 cm åpning. Fikk beskjed om å gå litt før eg skulle bort på føden. Ringte til samboeren min og sa at vannet hadde gått, men at han bare kunne ta det med ro, for det skjedde ikke noe på lenge enda. Så gikk nå å trasket i de kjedelige gangene eg, spent som bare juling på det som nå endelig skulle skje. Etter ca 2,5 timer fra vannet gikk fikk eg komme bort på fødeavdelingen. Synes føderommet vart stort og skummelt Fikk tårer i øynene når eg såg den lille barnesengen, og tenkte at nå ligger du der om ikke så altfor lenge. Hadde ikke rier, så måtte bli satt på drypp. 2 minutter etter at dryppet var koblet til fikk eg rier. Er ikke sikker på hvor lenge det var mellom de, men ca 3-5 min. Så det var rimelig heftig. Ingen tilvenning her i gården nei! Ble ganske kjapt rimelig regelmessige, hadde 5-6 rier på 10 min, men de varte bare rundt 40 sek. Ringte samboeren min mellom to rier, og sa at nå var det på tide å komme. Riene ble etterhvert vanvittig vonde. Hadde ikke trodd at det skulle være så vondt. Fikk beskjed av jordmor om at det var vondere når man fikk drypp, fordi man ikke var forberedt på samme måte. Endelig kom samboeren min etter ca 1 time. Så da fikk han gjennomgå litt med kniping i hånden osv. Prøvde intenst å konsentrere meg om riktig pusteteknikk, men det var jaggu meg ikke enkelt! Det var jo så intenst vondt! Ville bare krøke meg sammen, og være for meg selv. Ikke lenge etterpå sier jordmor at nå er det ikke lenge til de grønne englene kommer, hun hadde sett de rett nede i gangen. Og de var jaggu meg noen engler! Det var rett og slett himmelsk å få satt den epiduralen. Ble et nytt menneske etterpå. Satt på sengekanten og pratet om helt hverdagslige ting, lo og tøyset. Enkelte av riene kjente eg faktisk ikke en gang. Spurte hvor stor gutten var estimert til. 3400, stod det i papirene. Jaja, da blir det ikke så gale å føde da tenkte eg. Fikk konstantert 6 cm åpning etter 4,5 timer, var veldig fornøyd med det. Etter dette var det pang stopp. Det sluttet å åpne seg, selv om dryppet svar blitt skrudd opp på maks.Lå med samme åpning i 5,5 timer. Ble da besluttet at eg måtte ta keisersnitt innen 20 min, da fostervannet var misfarget, og hjerterytmen til babyen var så høy. Ble veldig trist pga dette. Nå hadde eg hatt rier i 10 timer for at de skulle ta keisersnitt. Men siden småen ikke hadde det noe godt var dette det beste. Synes selve inngrepet var ganske ubehagelig, kjente at de reiv og sleit i magen min. Var selvfølgelig ikke vondt, men skikkelig ubehagelig. Og utrolig merkelig følelse når han kom ut. Kjentes ut som et "plopp". Så fikk vi se den nydelige gutten vår før han ble bært ut for å bli veid og målt. Da begynte selvfølgelig eg å grine, var helt rørt! Han var jo så nydelig! Og han var illsint! Han skreik hele tiden, mens eg ble sydd igjen. Tror det tok en halvtime, tre kvarter. Fikk beskjed om at han var 4300! Så sånn sett var eg glad eg slapp å føde han. Så fikk eg han til meg igjen når vi hadde kjørt ut av operasjonsrommet. Han lå oppå brystet mitt og laget de skjønneste lyder i hele verden! Var en helt fantastisk overveldene følelse å se han. Gleder meg allerede til å få barn igjen bare pga dette. Men håper på å få en bedre fødsel neste gang Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137703277-min-f%C3%B8dsel/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
AS og lillemor=) Skrevet 15. mai 2008 #2 Del Skrevet 15. mai 2008 Gratulerer så mye=) Synd du måtte igjennom mange timer med rier, for så å ende med ks. Vel verdt det etterpå, ja=) Lykke til =) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137703277-min-f%C3%B8dsel/#findComment-137747590 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå