Gå til innhold

Jeg har så vondt i arret mitt!

Anbefalte innlegg

Jeg hadde ks for to år siden og er nå 23 uker på vei med nr 2. Jeg har fått så vondt i arret mitt. En brennende følelse. Er det farlig? Kan man revne når livmoren vokser? Arret ser helt fint ut, men har vondt innover liksom. Er det noen som har opplevd det samme og som kan berolige meg?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137701531-jeg-har-s%C3%A5-vondt-i-arret-mitt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei på deg! Jeg venter nr. 4, har hatt tre keisersnitt. Jeg har også hatt tanker som deg, men både jordmor og gynekolog har forsikret meg om at livmoren ikke revner. Ved 2.gangs svangerskap skulle jeg i utgangspunktet føde "vanlig" - hadde rier i 5-6 timer, ganske tett og smertefullt på slutten, men i og med jeg ikke fikk åpning i det hele tatt ble det tatt keiersnitt da også. Ved 3. svangerskap hadde jeg ikke noe valg, da ble det planlagt ks i god tid. Nå - 4. svangerskap, har jeg hatt flere tanker rundt det med revning, men gynekologen sier at det som er risiko for meg er riene, men det er fordi jeg er skjært i så mange ganger. Det i seg selv er en belastning for livmor. Det var det aldri snakk om da jeg skulle føde andre gang. Jeg har også som du, kjent smerter i arr som går innover, oftest har jeg opplevd dette ved fysiske anstrengelser og om jeg hoster / nyser. Jeg føler meg imidlertid trygg på hva gynekologen sier.

Samtidig er jeg veldig klar over at magen min aldri vil bli den samme etter tre (snart 4) keisersnitt, men for meg er det bagateller mot for den gleden og de opplevelsene livet gir etter å ha fått de barna jeg har fått.

Håper svaret mitt beroliger.

Beroligende?! - Gjett om! Tusen takk for svar! Hadde nok ikke fått bedre svar hos lege. De sier så lite. Sier bare at det er trygt, men slik du forklarer er jeg ganske sikker på at jeg ikke trenger uroe meg mer. Har forresten aldri hørt om noen som har sprukket i svangerskapet heller, og ellers virker det jo som man hører om det meste:) Når jeg hoster eller nyser har jeg samme brennende smerte som jeg hadde rett etter ks. Akkurat som du beskriver! Godt å vite at smerten ikke er farlig. Lykke til med resten av svangerskap og fødsel. HI

Å få vondt i keisersnittarret ved ny graviditet er helt normalt. Når livmoren vokser, strekkker arret seg og da kan det gjøre vondt. Har hatt det i mitt forrige svangerskap og dette. Fikk også mye smerter der da jeg fikk rier, men epiduralen tok de også. Man skal selvfølgelig være obs på disse smerten under fødselen, for i sjelden tilfeller kan vel livmoren revne under fødselen. Dette er så ytterst sjelden at det skal du ikke bekymre deg for.

Helt normalt å få vondt i arrvevet når livmoren vokser iallefall.

Heia!

Greit å få høre at andre også har disse smertene. Har plagdes med de nesten fra dag 1 idette svangerskapet. Det kjennes ut som min kropp ikke har tenkt å bli strekt ut en gang til. Har heldivis bare en uke igjen, det har vært skikkelig vondt i dag, enda magen ikke har kommet spesielt langt ned.

Lykke til damer!!!!!!!!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...