Gå til innhold

Kan man drikke jordbær smoothie?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvorfor skal man ikke spise jordbær? Jeg spiste jordbær i dag, og nøt det, har ikke merket noe negativt ved det. Om det er sånn at du ikke skal spise jordbær, og det er naturlig og ekte jordbær i smoothien antar jeg at den er minst like "nei" som vanlig jordbær- Dog, jeg kan ikke helt se hvorfor man ikke skal kunne spise jordbær om du ikke blir kvalm/dårlig av det.

Jeg har hørt at det eneste man skal passe seg for er sjømat og rå/ikke tilberedt kjøtt man skal passe seg for. Og man skal vaske frukt og grønt litt ekstra godt, men ellers har jeg ikke hørt at jordbær eller andre sitrusfrukter har gjort noe galt?

har aldri hørt at man ikke skal spise jordbær. jeg levde vel på hjemmelaget smoothie med jordbær i de første ukene av graviditeten.

når jeg ammet spiste jeg også alt, inntil det motsatte var bevist.

og det var ingenting han reagerte på, jeg kunne spise alt når jeg ammet.

helsesøstra mente at jeg skulle kutte ut en haug matvarer mens jeg ammet siden vi har mye matallergi i familien. men hvis jeg skulle hørt på henne måtte jeg ha kuttet ut: alt av mel, egg, melk, soya, fisk, sitrus. + alt det andre som man bli anbefalt å være forsiktig med.

og hva ville da være igjen som jeg kunne spise? ser for meg at det ville blitt et helseskadelig ensformig kosthold.

men det er min mening.

jøss så mye rart som blir presset inn i huet på gravide..

Er ikke farlig å spise jordbær verken som gravid eller ammende.

MEN man skal være litt forsiktig når man ammer for ungen kan få vondt i lille magen sin. Jeg fikk jordbærsyltetøy på sykehuset når jeg hadde født. Turte jo ikke å røre det, men var helt trygt sa de.

Denne gangen kan jeg mer og er mindre bekymret.

Annonse

Er jo ikke så rart at man blir usikker.. Når man leser så mye forskjellig, leger sier det ene og det andre. Dessuten når man er førstegangsgravid er man jo ekstra påpasselig og kanskje litt mer bekymret enn en som har vært igjennom det før. Min mor kunne ikke spise jorbær når hun ammet meg fordi jeg reagerte på det. Med andre ord, så er dette ganske individuelt.

ærlig talt, folk må slutte å være så "hysteriske"! blir helt oppgitt av alt folk spør om, det er ikke farlig å leve som normalt når man er gravid. det er ingen sykdom.

jordbær er ikke farlig for gravide, og jordbær smoothie er heller ikke farlig for gravide!

slutt å tro at alt er farlig. spør legen/jordmor om hva man absolutt skal holde seg unna, og slutt å tro på hysteriet her inne!!!

Hva skal man med forum om det ikke er lov å stille spørsmål? Det må være lov å stille alle spørsmål, smarte og lure og litt rare. Det er jo en grunn til at man lurer, og det er fordi man ikke vet. Bedre å spørre enn å være usikker!

Hei igjen!

Takk for svar. Leste et sted at jordbær kunne være farlig pga noe bakterier som var i det. Så ble litt usikker, men når jeg har spurt legen min om ting jeg skal unngå nevnte han ikke jordbær. Så ville høre om noen andre hadde hørt om det:) Godt å høre at man trygt kan spise det!

har forhørt meg med 3 forskjellige jordmødre og en lege, og de sier alle det samme: jordbær er IKKE farlig.

så du kan nok kose deg videre;)

har selv fått streng beskjed om at det man skal holde seg unna er spekemat, myke og lagrede oster (eks. brie), alt kjøttet du spiser skal være gjennomstekt og hvis du har katt så hold deg unna avføringen dens som best du kan.. hvis du må rense kattedoen så vask deg grundig etterpå... det er vel alt jeg vet ihvertfall..

Annonse

Jeg spiser jorbær til den store gullmedaljen :P

Men bare passer på å skylle de, som all annen frukt om dagen.

Generelt skal man vel kun holde seg unna upasteurisert melk og rått (eller ikke godt stekt) kjøtt, og passe på å vaske frukt og grønnsaker godt. Alt annet kan man gafle i seg :)

Hehe, kutt ut å spre uvitenhet her.. du er litt sprek i kjeften vil jeg si...

Det er faktisk sånn at frøene på jordbæret er i nøtte familien og kan virke allergifremkallende. Det anbefales derfor å IKKE spise jordbær i ammeperioden. Les leksa di selv du, det er nok av uvitende folk på st. olavs å skjønner jeg.............

Foruten de vanlige kostrådene for gravide kan du spise helt normalt, heldigvis :)

Når det gjelder kostråd for ammende er det vel også slik at man spiser normalt til man eventuelt finner ut at den lille reagerer på noe.

Jeg har en gutt på to år, og når jeg fikk ham ble jeg proppet full av regler fra slekt og venner om hva man kunne og ikke kunne spise når man ammet. Selv har jeg vært mye plaget med matallergier, og valgte derfor å ta en samtale med jordmor angående dette. Rådet jeg fikk fra henne var å spise normalt, men følge med på barnet om barnet eventuelt reagerte på enkelte matvarer. I dag har jeg en frisk gutt som ikke reagerer på noen ting, og jeg klarte å spare meg for mange anstrengelser som kunne ført til at hele ammeprosessen ble et styr i stedet for kos.

Mitt råd er derfor å spise normalt og variert, akkurat slik som ellers :)

PS: Jeg vet at enkelte ammende blir anbefalt spesielle dietter. Nyere forskning viser at dette kun er hensiktsmessig hvis både mor og far, eller en forelder og minst ett søsken er kraftig rammet av allergi. I mitt tilfelle gjaldt dette bare meg og jeg kunne derfor se bort i fra disse strenge kostrådene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...