Pluttiplutt Skrevet 9. mai 2008 #1 Skrevet 9. mai 2008 Som dere kanskje vet så fødte jeg morgenen 2 mai.( sa hele svangerskapet at 2 mai var en fin dag å føde på, så det var litt morsomt) Ble sattigang onsdag, riene startet torsdag kl 16.00, og Isabella Katelyn ble født 6.31, Kristoffer Aiden kl 6.47 fredag morgen. Hadde en fødsel som ikke kan beskrives, hele tiden i skyggesonen av haste Ks med full narkose. Isabella sin hjerterytme falt drastisk noen ganger. hadde en meget tøff fødsel, mistet masse blod, legene var på tærne hele tiden for at alt skulle gå bra. og jeg har aldri presset så hardt i hele mitt liv.Isabella ville ikke ut og krabbet en stund tilbake i fødselskanalen, lå sidelengs med nesa først.Måtte tas med sugekopp og tang, men det var bare det at jeg var så hoven at kjedeveggene møtte hverandre, og de slet skikkelig for å ikke dra med kjedeveggen og slimhinnene i sugekoppen. Da Isabella kom ut hadde jeg revnet så mye innvendig at jeg mistet mye blod, men Kristoffer stoppet mye av dette da han kom nedover (fint han passer på mamman sin hehe) jeg lå på føden 10 timer etter fødsel med dobbetsyn og var så hoven at ingen kjente meg igjen.. har sett bilder av meg...fy..jeg ser ut..nei.. Husker ikke alt fra fødselen jeg, husker hvor godt det var å få lov til å endelig trykke, men at det var så intenst vondt at sugekopp og sånn skulle inn når den ikke hadde plass. men det jeg husker best er fødsels teamet, skikkelig bra!! håper dere som føder på ahus får de samme folka. De var helt suverene, og støttet opp under hele fødselen. det var godt. legen som hadde meg mye under UL kom innom for å hilse på på barsel, hun hadde hørt om fødselen. (hun ville så gjerne at jeg skulle føde når hun hadde vakt:) legen under fødsel kom også på barsel og fortalte om fødselen, samme gjorde jordoren som var under fødsel. bare det sier hvor suverene de er. JM kom etter endt skift på privat tiden sin!! de fleste på ahus er flotte folk ,med unntak at JM som var der på dagen og frem til vaktskifte på kvelden, for hun satt ikke hos meg i det hele tatt når riene startet å virkelig ta av.Da trengte jeg støtten hennes, men men. heldigvis ble det vakskifte, og jeg fikk den absolutt beste JM som det går an å få. Legen forløste TV1, JM Tv2 og jeg fikk han på magen, fikk kjenne hodet hans da han "kronet" og...herlig. fikk ikke helt med meg at jeg fikk han på magen med en gang... men når jeg skjønte det, ååå helt ubeskrivelig, varm våt baby på magen din, helt nyfødt, og du er ferdig med smerter og pressrier, og lettet over at alt gikk bra..ubeskrivelig..smertene var verd det. og usansett hvor mye jeg revnet, hvor intense smerter jeg hadde, 14 timer med rier osv, uansett hvor lite jeg husker nå, DET ER SÅ VERD ALT SAMMEN og jeg hadde gjort det igjen..... Elsker disse 2 barna mine... Tok et par dager før mammafølelsen kom, men det tror jeg er pga fødselen måte bearbeides, pluss at jeg var borte vekk i 3 dager etterpå. helt til jeg fikk blodoverføriger over 2 dager(takk for en annen flott JM som insisterte på det, hadde hemoglobin nede i 6) mammafølelsen kom snikende en natt tvillingene lå ute sånn at jeg kunne sove lit..og jeg våkner og ser meg rundt, og savner barna mine noe helt utrolig. da kom mammafølelsen for fullt, og jeg elsker disse 2 mer og mer for hver dag som går. regner med å huske mer om fdsel etterhvert(blackout) skal på samtale med JM om noen måneder i tilfelle noe må bearbeides. Dobbeltamming går bra, litt merkelig i begynnelsen, men begynner å få teken på det nå...slenger til og med en opp for raping nå..hhehe. har masse melk(tok litt tid) de har økedager nå så jeg ammer hele tiden synes jeg.. ike alltid de vil ha mat samtidig, har fått beskjed om å la de regulere litt selv og se hvordan det går. Moden mamma hilse på oss i dag på Ahus. blir litt rotete her, har ammet og løpt rund siden 6 i dag, og er helt ødelagt, trenger å sove, men disse 2 våkner gjen om litt for ny ammerunde...må få meg pumpe... så mannen min kan ta et skift hvor jeg sover litt. så om jeg hopper frem og tilbake her så er det ammetåke, overtrøtthet og alt det der.. godt å få komme i egen seg snart. vi sees på lunch så snart jeg har kommet meg helt på bena.. akkurat nå går jeg som en gås og klarer ikke sitte enda. og jenter...kos litt ekstra på magen deres..det er rart å ikke ha den lenger. legger ut bilder av disse 2 så om dere vil kan dere ta en titt på elsklingene mine. nei nå må jeg kose litt med disse barna mine..blir helt tussete jeg. KLEMKLEM fra lykkelig og slien plutt
trude_fikk_tvillinger_mai08 Skrevet 9. mai 2008 #2 Skrevet 9. mai 2008 Godt å høre ifra deg og at du har det bra i mammarollen til to Nydelige barn du har fått - sett på bildene og ble ikke mindre fødeklar av den grunn Håper å høre mer fra deg som du får tid og ork. Stor klem!
Solemio + 2 i magen Skrevet 10. mai 2008 #3 Skrevet 10. mai 2008 Gratulerer så mye med nydelige barn, Pluttiplutt! Men du verden for en dramatikk, det der hørtes nokså heftig ut! Godt å høre at du følte du ble tatt godt vare på oppi det hele, særlig for oss som skal føde samme sted selv. Når det er sagt høres det nesten rart ut at de ikke bare tok KS når alt begynte å bli så trøblete? Til meg har de sagt at terskelen for å ombestemme seg og gå til plan B med keisersnitt kommer til å være lav dersom noe skjer underveis. Det samme kan det nå uansett være for deg nå, når begge barna er friske og fine og dere er kommet dere hjem. Høres fantastisk ut å få dem med seg hjem! Gleder meg til å se dere "live" etter hvert, når dere kvikner enda mer til (innen det har kanskje jeg to små å vise fram også...rart å tenke på!). Uansett, lykke til med resten av rekonvalesensen, og kos dere masse!
Ventet på nr 2 og 3 Skrevet 10. mai 2008 #4 Skrevet 10. mai 2008 Gratulerer sån masse til deg igjen og så godt at dere er hjemme! Litt av en opplevelse dere har vært gjennom. Du er virkelig en supermamma og en fighter - jeg er mektig imponert! Og så utrolig deilig at ting går fint med amning og det hele. Ser virkelig frem til å møte deg og de små om litt. Selv sitter jeg nå her helt på gråten etter ditt fine innlegg og gru-gleder meg til det er min tur. Lengter virkelig etter mine gutter nå som jeg lest om hvordan du har det! Og ja, du kan tro jeg koser meg med magen om dagen, har ikke helt lyst å gi slipp på den enda til tross for at det begynner å bli virkelig tungt... Mange klemmer!
moden mamma Skrevet 10. mai 2008 #5 Skrevet 10. mai 2008 Sett deg ned og les hva du har vært igjennom.. er du ikke litt stolt av deg selv? Skal love deg at kjæresten din er det i allefall! Det ga han klart uttrykk for da vi snakka med dere i går! Tenk så fantastisk å føde 2 barn i løpet av en dag! Jeg husker heller ikke noe særlig fra mine fødsler - trolig pga de var eksplosive.. så det er ikke så uvanlig tror jeg. har ikke hatt noe flasbacks i ettertid heller. Håper du slipper det - og får tid til å nyte! Var så fantastisk å holde barna dine... så nydelige! Både mannen min og jeg ble helt forelska! Tror det kanskje gikk opp litt mer for oss hva vi har i vente.. Håper amming går like greit for meg! Nå gleder jeg meg kjempemye å få de to gulla mine i armene mine! Håper du får tid til å nyte og kose deg.. Helt sikkert ikke dumt å pumpe seg litt slik man får sove nok til å komme seg gjennom dagene.. Håper på gode rekovalensdager for deg i solskinnet. Gleder meg til å se dere på treff når formen tillater det. Klemma fra oss
2 nøster Skrevet 11. mai 2008 #6 Skrevet 11. mai 2008 Kose deg masse med de små. Koselig å se bilder! Skjønner du er stolt og "nyforelsket"..
bøllefrøene Skrevet 11. mai 2008 #7 Skrevet 11. mai 2008 gratulerer masse... helt enig med deg, tvillinger er vidunderlig! få tankene tilbake fra min egen fødsel jeg.. off det er jo helt jævli,, men man glemmer det jo fort da!! kos deg masse, håper å få hilse på nurkene til sommeren!
Tvillingenekomiapril Skrevet 11. mai 2008 #8 Skrevet 11. mai 2008 Heisann, Det hørtes ut som en tøff fødsel. Godt å høre at dere koser dere nå. Flotte navn på tvillingene, forresten. Ses på treff!
Pluttiplutt Skrevet 13. mai 2008 Forfatter #9 Skrevet 13. mai 2008 Jeg fikk beskjed om at jeg hadde 2 press igjen på meg før jeg ble sendt til keisersnitt, fikk 4 pust på 1 press så jeg presset som gal, legene jobbet bra og hun kom ut på siste press:) ville ikke ha keisersnitt. viste seg etter at hun kom ut at grunnen til at hjerterytmen hennes hadde gått ned var pga press mot øynene og da er fall normalt. hun lå med hodet sidelengs og nesa først. Tatt tid å komme meg etter fødsel, ikke kommet meg helt enda pga blodtapet osv.(dumme meg glemmer jerntablettene mine og) men jeg lurer på om ikke det er bedre allikevel enn keisersnitt, for da må man jo være forsiktig med løft osv men de var hele tiden på alerten og visste godt hva de gjorde. helt suverene var de.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå