chick28 blir trebarnsmamma=) Skrevet 9. mai 2008 #1 Skrevet 9. mai 2008 er det lov å reise utenlands når en er sykmeldt?
Kokkeli nyter våren:) Skrevet 9. mai 2008 #2 Skrevet 9. mai 2008 Slik jeg har forstått det er det slik at skal en reise på ferie til utlandet mens en er sykemeldt må en få legen til å skrive at det er greit. At det å reise til syden ikke gjør tilstanden verre, eller er til noen skade. Eller noe i den duren..
chick28 blir trebarnsmamma=) Skrevet 9. mai 2008 Forfatter #3 Skrevet 9. mai 2008 Okay, det var sånn jeg trodde det var, og er sykmeldt grunnet BL og kan ikke drive med varmtvans-bading grunet klor. Men til syden med varme og svømming skulle en vel tro at er bra kanskje.. hmm, får ta telefonen på tirsdag å ordne=)
jurgita&runa&trym Skrevet 10. mai 2008 #4 Skrevet 10. mai 2008 Men du må opplyse Nav om dette, ellers kan de nekte å utbetale sykepenger Misunner deg veldig som skal til syden!!! Kos deg!!
chick28 blir trebarnsmamma=) Skrevet 10. mai 2008 Forfatter #5 Skrevet 10. mai 2008 Javel ja, så da må jeg først snakke med legen min og få papir på at jeg kan dra selv om jeg er sykmeldt og ta med det til nav da kanskje? På hvilken grunnlag nekter de sykepenger da? Om de pluselig nekter det for den uka jeg er borte så blir det en dyr tur Men til syden skal jeg uansett, ta med sønnen for dette er nok den sommerferien som blir på han i år..
Gjest Skrevet 10. mai 2008 #6 Skrevet 10. mai 2008 DU må ringe legen din og få en avklaring. Mange leger som ikke vil godkjenne det, og da må du ta ut ferie i sykepengeperioden. Hvis legen godkjenner må han fylle ut "et strengt" skjema og sende til NAV (om hvorfor du kan reise dit bla bla når du er sykmeldt) - normalt sett må man ta ut ferie. Viktig at både legen din og NAV får informasjon, så du ikke blir anmeldt for fusk fra NAV siden. Det å reise uten å si noe er ulovlig og har en egen rubrikk på sykmeldinga di. Min anbefaling er at du avklarer dette med legen din :-) God tur.
chick28 blir trebarnsmamma=) Skrevet 10. mai 2008 Forfatter #7 Skrevet 10. mai 2008 Takk for svar:) Har ikke vært å reist som sykemeldt jeg da, og vet ikke hvordan dette fungerer. Jeg er sykemledt 100% for bekkenløsning, fra lærlingeplassen min. Og de har stoppet kontrakten min frem til etter permisjon fordi det er bare tull å gå tilbake på jobben litt for å kanskje ikke klare mer enn 2 uker og da evt redusere arbeidet osv... Da her jeg ingen kontroll på hvor mye av lærlingetiden min jeg har fullført, så jeg blir sykmeldt fram til termin nå med en mnd i slengen. Men kan jeg ta ferie dennne uken da og gå tilbake i sykmelding når jeg kommer hjem?
1.gang!!! :) Skrevet 10. mai 2008 #8 Skrevet 10. mai 2008 Hei! Ja, det er lov å reise utenlands når du er sykemeldt, så lenge legen godkjenner dette. Jeg fikk iallfall det for noen år siden.
Trulte76 Skrevet 10. mai 2008 #9 Skrevet 10. mai 2008 mulig du ikke får penger for den uke du er på ferie. At det blir som planlagt ferie. Det skal du iallefall krysse av på sykmeldinga di.
skalha1t etter3.pp Skrevet 10. mai 2008 #10 Skrevet 10. mai 2008 ejhekje sagt atte ej skal reise,men arbeidsgivaren min veit de da å ho sa ej skulle bære drite i de.. dei veit vel ikkje atte du e vekke å reise..trukje dei akkurat prøva å finne de ut helder..ej ha drete i de..hehe
nussie Skrevet 10. mai 2008 #11 Skrevet 10. mai 2008 jeg er 50% sykemeldt og vi skal reise til budapest noen dager. du må krysse av på sykemld di at du skal ha ferie og kommer til å oppholde deg utenlands. Så må du få et skjema på nav der du søker om penger i den perioden du er borte.så sammen med dette skjemaet pluss legeerklæring om at legen skriver at dette ikke virker inn på sykemld osv så er det dette du skal levere. så får du svar på om du får penger da eller ikke. men det står at du skal søke i god tid før du dra på det skjemaet.
Rampegutt08+Bøllefrø12 Skrevet 10. mai 2008 #12 Skrevet 10. mai 2008 Dette må du høre med legen. Men du kan ikke bare reise sånn uten videre.
chick28 blir trebarnsmamma=) Skrevet 11. mai 2008 Forfatter #13 Skrevet 11. mai 2008 Ja jeg kommer til å si fra så jeg har alt på mitt reine, om det plutselig skulle hende noe eller jeg trenger en lege så vil dette komme frem og da vil jeg ikke være den som ikke har brydd meg oppi reglene. Så jeg tar kontakt med legen tirsdag jeg og får høre hvordan de vil gjøre dette. Så slipper jeg tenke mer på det:)
babygullz <3 vilde Skrevet 11. mai 2008 #14 Skrevet 11. mai 2008 Mangen som drar til utlandet når de er sykemeldte, og at du drar til syden når du er sykmeldt for BL er jallefall ikke noe "sleipt" gjort, hvis det var det du tenkte på... BL blir ikke værre om du drar til syen, tror faktisk den kan bli bedre=) syns du fortjener en tur til sol, varme og avslapning=) Du kan jo høre med nav for å være på den sikre siden=)
togutter-08og10 Skrevet 11. mai 2008 #15 Skrevet 11. mai 2008 Håper du får lov av legen din å reise. Jeg var sykmeldt i vinter og skulle på en tur til Nederland, men både gynekologen min og fastlegen min ville ikke la meg reise. Hadde litt magesmerter (som jeg senere skjønte var psykisk siden min kjære mormor lå for døden) Mannen min dro alene og det var ikke gøy å være hjemme. Hvis legen din sier nei og du likevel reiser kan du hvis du er så uheldig å måtte oppsøke lege ikke få dekket noe på reiseforsikringen og det kan li veldig dyrt. Krysser fingrene for at du får lov å reise.
Puppesnuppa Skrevet 11. mai 2008 #16 Skrevet 11. mai 2008 Min mor jobber i NAV og sier at det er ikke lov å reise til utlandet på sykepenger, uansett hva en lege evt måtte si. Eneste mulighet er dersom det er pga sykebehandling som skal gjøres i utlandet. Hun har skrevet haugevis med avslag på dette.
lykketreff:-) Skrevet 11. mai 2008 #17 Skrevet 11. mai 2008 Det fins et standard søknadsskjema for dette som fastlegen har eller du kan skrive det ut fra Nav sine hjemmesider. Du fyller ut en del, legen fyller ut sin del og sender søknaden til NAV som fatter vedtak. Hvis du ikke har rett på sykepenger under utenlandsopphold, blir du friskmeldt av fastlegen og tar ut ordinær ferie for å reise. Jeg anbefaler ingen å reise utenlands uten å ha avklart dette på forhånd. Hvis det skulle skje noe på reisa som gjør at du trenger lege eller sykehusinnleggelse, er dine rettigheter nært knyttet opp mot trygderettigheter i Norge.
Puppesnuppa Skrevet 11. mai 2008 #18 Skrevet 11. mai 2008 Jeg glemte å si.. Men det kan se ut som det er forskjellig praksis her t.. Kanskje det har litt å si på legen og NAV kontoret som behandler søknaden.. Håper selvfølgelig for din del at det går greit
lykketreff:-) Skrevet 11. mai 2008 #19 Skrevet 11. mai 2008 Jeg fikk innvilget min søknad om sykepenger under utenlandsopphold, men det antar jeg var fordi jeg skulle besøke familie i utlandet og at reisa var planlagt før jeg ble sykemeldt.
nr.4 i oktober Skrevet 11. mai 2008 #20 Skrevet 11. mai 2008 Men seriøst, hvor mange er det som gidder å "si ifra" til NAV om de skal en uke eller to til syden da? Det har jeg ikke gjort da jeg var sykmeldt med bekkenløsning, (visste ikke engang at jeg måtte det jeg.) Fikk penger inn på konto etc som vanlig jeg. Hvordan skal NAV finne ut at du er i syden uansett?
lykketreff:-) Skrevet 11. mai 2008 #21 Skrevet 11. mai 2008 Nei, nettopp - vi er så bortskjemte her i landet at vi ikke går av veien for litt trygdesvindel her og der. Så lenge folk er mer opptatt av hva de har rett på enn hva de faktisk ikke har rett på, kan staten fortsette å pøse ut penger på folk som egentlig ikke trenger dem. Dermed blir det mindre penger til andre kostbare deler av samfunnet. Ikke kom og fortell at en 14 dagers sydentur krever sykemelding...
mamman til 2 godjenter:) Skrevet 11. mai 2008 #22 Skrevet 11. mai 2008 Er på besøk fra 3.trim. og vil bare si ifra at hvis man drar utenlands uten å si ifra til NAV eller lege og det skulle skje noe der du er, du skader deg eller noe ann, havner på sykehus osv... så får de vite om det pga forsikringer osv...da ligger man litt tynt ann og nav kan nekte deg utbetaling...dette skjedde med en pasient som jeg hadde på jobben, jobber på legekontor...er ihvertfall det jeg fikk høre da..
chick28 blir trebarnsmamma=) Skrevet 11. mai 2008 Forfatter #23 Skrevet 11. mai 2008 Har fått vite av kjenninger som har vert gravide at om legen kan dokumentere at reisen ikke gjør det verre for meg, eller at reisen ikke betyr det samme som om at jeg kunne gått på jobben og at det faktisk kan være bra for meg, så kan nav godkjenne at jeg reiser og beholder sykepengene. MEN uansett så er ikke dette et tema for meg da jeg var på kontroll ved sykehuset i dag og det viser seg at jeg får ikke lov å reise utenlands som omstendighetene er pr i dag! Bare for å ta med et tilfelle til, ei jeg kjenner var sykmeldt og dro til Sverige.. hun mistet lønn/sykepenger for den tiden hun var der da nav oppdaget dette. Så å reise bort i 1-2 uker uten å opplyse om det kan starffe seg og turen kan plutselig koste 14 dagers arbeid. Bare en tankevekker.
Herkules Skrevet 11. mai 2008 #24 Skrevet 11. mai 2008 Det er definitivt lov å reise utenlands når man er sykemeldt så om noen på nav sitter å skriver haugevis av avslag så er de nav som gjør en feil. Om man skulle ha hatt ferie og har bestilt tur og er sykemeldt så blir det et opphold av sykepenger i ferieperioden Om man er sykemeldt og søker om å få dra til utlandet så skal legen bekrefte at man er i stand til å dra utenlands. Vi har flere eksempler herfra 1 jeg har en kronisk sykdom som bli bedre i varme: lege og nav har godkjent sykemelding og sydentur. 2 mannen min var skadet og kunne ikke jobbe, jeg hadde fødselsperm og ble veldig syk, vi søkte om at mannen min kunne bli med til syden for at jeg skulle bli frisk GODKJENT. Jeg har også reist en gang uten godkjenning på forhånd siden legen min sa det var mer bry å søke enn å ikke gjøre det så han anbefalte meg å bare dra Så om du skal reise sydover som en hjelp til BL så bør det ikke være noe problem Om man ikke sier noe og drar og det skjer noe så får man nok dekket legehjelp, men man får jo ikke dekket sykepengene når man blir oppdaget. Om man har bestilt ferie og drar og satser på at det går bra og blir oppdaget så er det jo slik at om man ikke hadde vært sm så hadde det vært ferie. Så det er jo en kalkulert risiko å bli oppdaget. Syns ikke man skal ta planlagt ferie og få sykepenger da jukser man.
Puppesnuppa Skrevet 11. mai 2008 #25 Skrevet 11. mai 2008 Hei igjen, Herkules, du har helt rett i det du sier.. jeg ser at jeg har ordlagt meg feil. Selvfølgelig er det lov, men at det da blir som du sier; opphold i sykepenger i ferieperioden - da selvfølgelig hvis man velger og si ifra til NAV. Systemet er basert på tillit, så det vil være fritt frem for eventuelle "juksere"
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå