Anonym bruker Skrevet 9. mai 2008 #1 Skrevet 9. mai 2008 er det noe spesielt som er vanleg å gjere i pinsa?? Eg hugsa ikje at det var pinse en gang eg, før eg leste det her inne.
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2008 #3 Skrevet 9. mai 2008 Pinsen er kirkens fødselsdag :-) Pinse er en kristen høytid 49 dager etter at Jesus stod opp fra de døde på påskedagen (50. påskedag). Dagen er til minne om at Den hellige ånd kom til apostlene. Dagen regnes som fødselsdagen til den kristne kirken. Navnet pinse kommer av det greske ordet «pentekoste», som betyr femtiende. Dette var opprinnelig navnet på den jødiske høytiden sjabuót som ble feiret den femtiende dagen etter pesach. I Norge er både første pinsedag (søndag) og annen pinsedag (mandag) helligdager. Regjeringen Brundtland foreslo i 1993 å gjøre om annen pinsedag til vanlig arbeidsdag, men dette fant ikke støtte på Stortinget, heller ikke blant Arbeiderpartiets stortingsgruppe.[1] Første pinsedag er alltid 49 dager (syvende søndag) etter påskedagen. Tidligst mulige dato for pinsen er 10. mai og den seneste er 13. juni. Man får en ekstra fridag og spiser god mat med familien :-)
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2008 #4 Skrevet 9. mai 2008 slapp av og kos deg med fridagen! Er ingen krav til hva man skap bruke pinsen til :-) Forklaringen til pinse fikk du jo over her
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå