Litjmor Skrevet 9. mai 2008 #1 Skrevet 9. mai 2008 Har en baby på snart 8 mnd som fikk påvist atopisk eksem da han var 4 mnd. Så nå smører vi han med kremer hver morgen og kveld, samt at vi bruker kortisonkremer når uttslettet er på det mest irritable. Likevel er det mye jeg ikke vet ang. denne sykdommen. Er det f.eks. spesielle ting man bør ta hensyn til (har sluttet å bruke ullundertøy, og lagt vekk soveskinnet i lammeull), har noen erfart at eksemen har sammneheng med matvarer??. Til nå har vi brukt en blanding av spenol og HTH-krem når vi smører han, men jeg vil gjerne hører deres erfaringer om andre kremer også. Det dumme med de vi bruker er at de svir litt i det vi smører det på. Hva med kortisonkremene, legen sa vi ikke skulle bruke de for ofte, men er det egentlig så farlig??? (vi bruker den på 1%). Legen sa også at eksemen som regel avtar om sommeren, stemmer dette??? Alle tips og gode erfaringer mottas med takk.
NinaCath Skrevet 9. mai 2008 #2 Skrevet 9. mai 2008 Min sønn på 10 år var plaget med atopisk eksem inntil for få år siden, da fant jeg en super krem som heter Karite. Den kan du bestille hos www.biovital.no. Det er et helt rent naturprodukt og er veldig fet, og kan anbefales på det varmeste. Kortisonkrem er ikke bra å bruke for mye av. Den forstyrrer hormonballansen, og svekker hud og slimhinner. Da vi gikk over til Karite, forsvant eksemen etter få dager, og har bare dukket opp igjen ved kulde, men da bare med små flekker som vi smører med en gang. Kortisonkrem har vi aldri brukt. Om sommeren blir det bedre, lite klær,sol og saltvann gjør underverker! Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2008 #3 Skrevet 9. mai 2008 Min sønn har oxo atopisk eksem.. som heter endogenes eksem......men det som skal være bra er faktisk sollys og saltvann. Vi bruker ikke krem hver dag...det er bare når det er ille...da bruker vi en krem, som vi fikk fra Tyskland, som heter Cerson, og den har en kortisonhold på 0,02%. Den funker kjempebra på han. Har han tørr hud, så smører vi på Apobase u/parfyme...kan kjøpes reseptfritt på apotektet..den er veldig fin! Nå vet jeg ikke hva din gutt reagerer på, men min reagerer på sin egen svette.... Men det eksperter/Leger/Jordmor og HS har sagt er at sollys og saltvann er best.
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2008 #4 Skrevet 9. mai 2008 Jeg så ikke ut når jeg var liten, pga eksem. Ble smurt daglig med sterk kortisonsalve uten at jeg har tatt noe skade av det. HAr brukt det i over tredve år. Ellers ble jeg verre når jeg spiste citrusfrukter og nøtter. I mitt tilfelle er det best å unngå å smøre så mye på huden, da den er sart og tåler lite i perioder, det gjelder også kremer fra apoteket. Eneste jeg ikke reagerer på er carbaderm. Mitt råd er mye luft, og smør minst mulig på. Kun et tynt lag kortison:)
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2008 #5 Skrevet 12. mai 2008 Nå har jeg ikke tid til å lese svarene du har fått før, men skrive gjerne hva vi gjør... Vi bruker Locobase, denner er veldig fet men fungerer godt. Har en krem til vi fikk nylig, kommer ikke på hva den heter i farta, men kan skrive dette inn senere. Olje i grøten/maten ( VELDIG LITE!!).. Varme hjelper ikke på atopisk eksem. Tvert i mot. Når det blir varmt og klamt kommer gjerne utbruddene. .. Har også fått beskjed om at å bade ungen 1 gang i uka uten såpe holder i massevis. PS. Olivenojle hjelper veldig godt !! Smør det inn etter bad ...
Legekjærringa Skrevet 13. mai 2008 #6 Skrevet 13. mai 2008 Vi bruker også olje i maten, olivenolje eller linfrøolje som er rik på omega3...ikke klare forskningsreultater på dette,men jeg synes det hjelper. Bruker du tran trenger du kanskje ikke dette. Kortison og Locobase Repair i beh. perioder. Ellers smører mye med Apobase rød eller blå (anbefales også av Voksentoppen). Anbefaler ikke karbamid prod. da disse svir, det gjør også aloe vera prod. Ikke bade for mye, unødvendig. Badeprod. fra Aderma er gode synes jeg. En som er sånn beh. bad trenger ikke å skylles vekk. Kremene synes jeg ikke er fete nok, men alle prod. er gode - men dyre. Vasker med rent vann og bruker litt olje på mesoft i hudfolder for å rense opp. Bruker kun Neutral vaskemiddel og skyllemiddel, noen reagerer også på f.eks. Blenda sensitiv. Bedre å bruke lyse, lette stoffer, som ikke er syntetiske. Mørk blåfarge skal vist ikke være så bra på sensitiv hud. Matvarer som kan forværre eksem; citrus, tomat og tomatprod., sterk krydret mat, jordbær.... Ved innføring av fast føde bør du følge nøye med for å utelukke at eksemet skyldes matvareallergi eller annen allergi, men eksem kan komme av sykdommen i seg selv. det er en erfaren mor fra DiB som har startet ett nettsted; aaenorge.com....eller .no hun går under nicket søsken. Hun har også blogg som du kan kikke på, hvor hun deler erfaring med andre ang. beh. av eksem.
Legekjærringa Skrevet 13. mai 2008 #7 Skrevet 13. mai 2008 husk å ta vare på alle kvitteringene du har ved innkjøp av hudprodukter, kremer, oljer osv. Taket er rundt 1600.- (?) Så får du ref. 90% av alt som overstiger dette beløpet.
Tredje-nurk-er-her Skrevet 21. mai 2008 #8 Skrevet 21. mai 2008 Vi har fått påvist dette på vår gutt på 4 mnd nå. Skal til spesialist i midten av juni. Vi beuker A krem. Den eneste han ikke hyler som an stukken gris av. Se også www.eksemskolen.no for tips om kremer, behandlinger, rettigheter osv.
Erisa* Skrevet 21. mai 2008 #9 Skrevet 21. mai 2008 Heisann! Det stemmer at det ofte bedres om sommeren, men det er ikke på grunn av varmen, men solen! Når man soler seg, blir hudens immunforsvar litt nedjustert, og det er faktisk bra med tanke på atopisk eksem, der immunforsvaret er litt overivrig i huden. Derfor er det bra å få sole seg litt (alt med måte!) for en person med atopisk eksem. Du bør absolutt følge legens råd når det gjelder kortisonkremen, selv om den ikke er så sterk den du bruker nå. Men det er litt sånn at hvis man bruker det for mye, så virker det dårligere i lengden. I tillegg til at det ikke er sunt for barnet å få i seg for mye kortison. Men i de mengdene du har fått beskjed om fra legen, regner jeg med at det er greit:) Når det gjelder matvarer, så er det store forskjeller. Noen reagerer ikke på noen matvarer, mens andre reagerer på flere ting. Dere må nok bare prøve dere frem og se hva som gjelder for deres barn. Lykke til:)
speed Skrevet 21. mai 2008 #10 Skrevet 21. mai 2008 Hei, jeg har en jente på nu 16 år. Hun fikk atopisk eksem når hun var 3 mnd. Når hun kom i ten åran avtok det heldigvis.Mine erfaringer er, Smør ALTID med en fet krem ca 10 min etter en kortison krem, Bruk kortison krem for å "slå tilbake eksemet" Eksemet i seg selv skader huden mere enn kortison kremen. Når huden bynner å klø, så er det eksem på gang, bad i olje og klapp tørr huden, ikke la barnet være i steik os ol. Bruk ren bomull mot huden, Kremer som inneholder KARBAMID svir!!!!!!!!! Noen kan reagere på lanolin som er ullfett. Ellers er min jente ikke alergisk mot noe som helst, hun fikk eksem av fukt, jeg smurte med en fet krem som også gav go bariere mot fukt og kulde. den het SH hudpleiesalve og kan kjøpes på apotek. En fantastisk krem som jenta mi bruker ennda.7 Lykke til
...Misa Skrevet 22. mai 2008 #11 Skrevet 22. mai 2008 Her har du fått mange gode svar! Jeg er selv atopiker, og har brukt ulike kortisonsalver så lenge jeg kan huske. Når eksemet først har blusset opp, er det det eneste som hjelper for min del. Når det er sagt, så synes jeg også et av de viktigste rådene er å FOREBYGGE! Fortsett å smøre med fete kremer/salver også når eksemet ikke er "aktivt", nettopp for å unngå at det blusser opp igjen. Jeg smører min lille gutt 2 ganger om dagen på de mest utsatte stedene (armer og ben for hans del), og vi bruker "Zinc cream" fra TENA. Vi bader han 1 gang i uka, og bruker olje i vannet - samt bare en liten dæsj med såpe (også dette fra TENA - er noe de brukte på barselavdelingen her hos oss). Sånn til daglig vasker vi han selvfølgelig på de mest utsatte stedene både morgen og kveld med klut og varmt vann, og det holder i massevis for disse små synes jeg. Ellers sverger vi til bomull, bomull og atter bomull Ull er i hvert fall for min del pyton å ha på seg, selv disse nye flottere variantene.. (er huden irritert, så klør det uansett - det opplever i hvert fall jeg) Soverommet bør være relativt kjølig, sånn at han ikke ligger og blir varm og klam. Som de andre her har sagt; sommeren er ofte en god tid for atopikere - sol og saltvann kan gjøre underverker Kunne skrevet mye mer, men det blir bare å gjenta alt det de andre har sagt så flott her.... lykke til!
Han79 Skrevet 22. mai 2008 #12 Skrevet 22. mai 2008 Har selv veldig god erfaring med A-derma kremen. Ser tydelig forskjell etter bare noen dager. Smøres på morgen og kveld. Den svir ikke, trekker fort inn i huden og er luktfri. Kjøp den feteste varianten. Denne er beregnet for atopikere og er helt super. Fåes på apoteket.
♥ Celines mamma ♥ Skrevet 22. mai 2008 #13 Skrevet 22. mai 2008 Tenkte jeg skulle dele litt av vår erfaring også. Har ikke fått påvist atopisk eksem på jenta mi enda, men helsesøster mente at det var det. Jeg trodde at eksemen ville klø, men hun klør ikke i det hele tatt. Men, den kremen vi har brukt som jeg syns fungerer best er Decubal orginal. Har også prøvd forskjellige andre kremer, men hos oss er det denne som fungerer best. Tror alle som har svart deg bruker forskjellige kremer, så det er bare til å prøve til du finner den som passer best for barnets hud.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå