jente1977 Skrevet 8. mai 2008 #1 Skrevet 8. mai 2008 Vi er to jenter i partnerskap som venter barn, og vi vil gjerne dele noe av permisjonen. Men dette kan jo ikke gjøres før adopsjonen er gått igjennom, og det vet vi jo ikke noe om nå om hvor lang tid det vil ta.. Og når den gravide søker om permisjon, har hun søkt om alt, og så er det mulig å forandre permisjonslengden underveis? Vi tenkte ta 54 uker med 80% lønn, og at medmor har de 2 siste mndr. ,men lurer nå på om det er like greit å ta 44 uker med 100%, og at medmor tar 2 mndr ulønnet permisjon, da er jo hun også sikret permisjon om adopsjonen skulle ta litt tid..? Hvordan har dere andre gjort dette?
callmebecka Skrevet 9. mai 2008 #2 Skrevet 9. mai 2008 Hei. Det er jo desverre umulig å si hvor lang tid adopsjonsprosessen vil ta, det kommer an på hvor i landet dere bor, hvilken bydel hvis det er i Oslo, og hvilke saksbehandlere dere får. Mange faktorer som spiller inn, men jeg vet om de som er ferdige med hele prosessen bare et par måneder etter at barnet er født, mens vi brukte over 10 måneder. Ting kan jo forandre seg til høsten med den nye loven, hvem vet...det er lov å håpe! I alle fall, vi valgte 54 uker 80% og skrev på papirene at det kun var jeg, biomor som søkte siden medmor ikke hadde noe grunnlag å søke på, men at straks adopsjonen var gått igjennom ønsket vi å forandre dette. Dette var ikke noe problem for NAV, men siden det drøyde med adopsjonen endte jeg med å gå ut i tidskonto (jobb 90% permisjon 10%) mens medmor var hjemme (hennes arbeidsgiver var kul nok til å betale permisjonspenger og satse på å få de tilbakebetalt...noe de ikke fikk desverre) Dette ble litt rotete...men det burde ikke være noe problem å forandre hvem som har permisjonen, men tror det er vanskeligere å forandre satsen på permisjonen. Økonomisk har det frem til nå lønt seg å ta 100% i 44 uke, og heller legge av litt hver måned så man kan være hjemme et år allikevel. Tror det er det vi kommer til å velge denne gangen. Uansett, lykke til! Når kommer barnet?
Karina68 Skrevet 9. mai 2008 #3 Skrevet 9. mai 2008 Hei- vi er i samme situasjon og lurer også på dette. Hører gjerne fra flere i Oslo om hvordan dere har løst dette. Har dere gode råd om adopsjonsprosessen er det fint om dere forteller om det også
callmebecka Skrevet 9. mai 2008 #4 Skrevet 9. mai 2008 Hei. Tror det er flere inne på siden for homofile/lesbiske foreldre med erfaringer fra dette. Og som nevnt tidligere kommer det veldig an på hvor i landet du bor! Og ev. hvilken bydel. Mitt råd vil være å ikke sitte for lenge å vente på å bli kontaktet, det være seg fra barnevernet, bufetet, nav etc. Da renner fort ukene unna, og så viser det seg at saken kunne har vært ute av verden myyyyye tidligere. Så stå på og ring! (Ex. vi ventet i uker på å få bekreftet henleggelse av farsskap, hadde ingen formening om hvor lang tid noe sånt ville ta, men det var midt på sommeren så vi ventet ganske så lenge før jeg til slutt ringte nav for å høre status. Fikk da opplyst at den saken var henlagt uker tidligere, men det fantes ingen rutine på at mor skulle underrettes! Trodde forsåvidt at jeg var den ENESTE som burde underrettes.....!!! Ellers "sparte" vi noen uker på selv å kontakte barnevernet samtidig som søknaden ble levert buf-etat. Det er samme avdeling i barnevernet som skal skrive din sosialrapport som de som tar seg av all utenlandsadopsjon, og det er ikke sikkert ditt kontor velger å prioritere dere, og havner dere bakerst i køen kan det være snakk om måneder å vente! Jeg kontaktet de, forklarte situasjonen og sa dette var en hastesak fordi det var ønskelig å dele permisjonen. Når barnevernet så tilslutt mottokk sin instruks fra bufetat var de straks klare til å gjennomføre samtalen.) Siste tips: Kontakt barne og likestillings departementet og be om å få den instruksen de har sendt til de forskjellige BUF-etat kontorene ang. behandling av våre adopsjoner. Det er ikke sikkert de på ditt lokale kontor er kjent med den, og uansett vil det være en fordel for dere å kunne henvise til den skulle dere møte motstand på noe vis. Skaff alle mulige papirer rett før terminen (det tar utrolig lang tid å skaffe alt....), send inn søknaden straks barnet er født, ettersend de papirer som ikke kan skaffes før barnet er født og ring de ofte! Og lykke til!
jente1977 Skrevet 9. mai 2008 Forfatter #5 Skrevet 9. mai 2008 Takk for svar! Barnet er ventet ca 1. september, så har litt tid ennå. Vi bor i Oslo og hører til Grünerløkka bydel, har hørt de er litt oppdatert og kanskje ikke bruker så lang tid, men hvem vet ja.. Snakket med NAV i går, og ang å forandre hvem som har perm kan gjøres underveis for deres del, men jobben vil gjerne vite hvor lenge jeg skal være borte i forhold til å leie vikar osv. Og så må alle parter vite om det er 44 eller 54 uker, og det kan ikke forandres.
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2008 #6 Skrevet 13. mai 2008 Vær oppmerksom på at de 2 ukene med "pappapermisjon" ifbm fødsel er regulert i arbeidsmiljøloven, og der er det en bestemmelse om at disse to ukene kan tas ut av også andre enn far (i prinsippet hvemsomhelst som er nærstående med mor - også mormor en venninne m.v.) perm'en etter AML er ulønnet. I staten kan man etter tariffavtalen få slik perm med lønn. i kommunen kan reg partnere m.v. få slik perm m lønn (dvs i staten har de fulgt bestemmelsen i AML fullt ut, mens i kommunal sektor har de begrenset det til partnere/samboere i homofilt samliv)
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2008 #7 Skrevet 13. mai 2008 for å presisere; to uker uten lønn har du krav på etter AML uavhengig av hvor du jobber. om den er lønnet, avhenger av om det er tariffavtale eller evt avtale med arbeidsgiver.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå