Anonym bruker Skrevet 8. mai 2008 #1 Skrevet 8. mai 2008 Gullet mitt har gulsott, og hadde et døgn i lys. Leser at det kan gi hjerneskade. Vet at det er lite sannsynlig, men det ble ikke behandlet før etter mange dager, vi måtte inn igjen etter at vi kom hjem. Verdiene var nesten 400. Hvor høye verdier hadde dere og når fikk de behandling.
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2008 #2 Skrevet 8. mai 2008 vo tok blodprøve av snuppa etter 3 døgn på sykehuset. dei hadde hele tiden sagt "syns hun ser litt gul ut" men dei gjore ikke noe med det før eg tvinget dei.. hun hadde verdier på 225, å trenger ikke behandling før den har passert 300. så hun fikk ikke behandling.. hun var veldi trøtt å sløve så vi fikk ikke til ammingen pga det, hun bare sovnet.. så dårligt av mitt sykehus å ikke ta prøven når dei såg hun var litt gul, å kunne lagt ho i lys.. tebakers til deg det er utroli sjelden dei tar skade av det.. så det går nok bra med gullet ditt.. var verdiene 400 når dere gjekk tilbake og?
~\/ero~ Skrevet 8. mai 2008 #3 Skrevet 8. mai 2008 Gutten min hadde gulsott.. Vet ikke helt verdiene, det står at det var 11,2 MG/DL i papirene, men vet ikke hva det betyr.(Ble ikke behandlet i Norge). Han lå iallfall i 4 dager i lysseng. Behandlingen ble startet da han var 2 dager. Det skal nok mye til for at det blir hjerneskade ut av det. Så tror ikke du trenger og bekymre deg. Legene hadde helt sikkert sagt noe, hvis det var grunn til bekymring
Lille`mor & lillebøll Skrevet 8. mai 2008 #4 Skrevet 8. mai 2008 Lillegutt måtte til behandling 2 ganger pga gulsot. Men har aldri hørt om hjeneskader som følger av det..da ville det vært obligatorisk med etterkontroll. Lillegutt ble heller ikke behandlet før det hadde gått noen dager.Han var 6 levedager gammel og verdien fulgte levedagen og var forhøyet. etter første behandling måtte vi 2 dager etterpå for ny. grunnen til at de ikke fant ut av det før var fordi han var ikke gul,han var brun i stedet...men faren er så brun at de tenkte ikke på det.
Lillemarit Skrevet 8. mai 2008 #5 Skrevet 8. mai 2008 Guttn vår hadde gulsott. Ble lagt i lys i et døgn, syntes det var helt forferdelig!! Men de sa at når vi kom hjem fra sykehuset skulle jeg ikke putte han i vogna å gå tur, la han ligge i kurven fremfor vinduet å sove. Sollys er det som skal til for at de kommer seg raskere. Det er jo en annen form av sollyset de får på sykehuset. Det var slik de oppdaget at sol var det barna trengte. Før før i tiden lå jo alle barna på et eget rom og ble bare trillet inn til mor når barna skulle ha mat. Og da oppdaget de at de barna som lå nærmest vinduet hadde aldri gulsott, mens de barna som la lengst fra vinduet hadde det. Og etter hvert som de "fremste" barna dro hjem og de andre "rykket" frem i køen til vinduet så ble de kvitt gulsotte. Jeg la gutten vår i kurven fremfor vinduet og allerede etter en uke hjemme hadde vi en pigg gutt!!!
Line-80 Skrevet 8. mai 2008 #6 Skrevet 8. mai 2008 Min fikk behandlig allerede etter ett døgn, og behandlinga varte ca 30 timer. Husker ikke verdien når behandlinga startet. Men barnepleierne sa at jo flere døgn gammel babyer er, jo høyere verdi kan man ha før behandlingen starter. Jeg ble vist noen skjema de gikk ut i fra. Vi var i allefall på etterkontroll på sykehuset, 2 dager etter utskrivelsen, både for å sjekke billirubin, og for å se at han la på seg som han skulle.
Galskapens overhode Skrevet 8. mai 2008 #7 Skrevet 8. mai 2008 mini her hadde.. Verdiene var oppe i rett over 300.. Lysbehandling 1 døgn.. 2 døgn senere var han i lys enda 1 døgn.. (Han var prematur og grensene for lys er lavere for dem) Hadde 295 når han var 12-13 dager gammel, men hadde da kommet over i sv.sk uke 36, og grensen for lys var 350, så vi fikk reise hjem..
♥ Miss Fat ™ ♂ + ♀ Skrevet 8. mai 2008 #8 Skrevet 8. mai 2008 Født søndag, ble lagt i lys onsdag til torsdag- 24 timer i lys. Måtte bli en dag ekstra på hotellet på grunn av dette. Ut hver tredje time av lyset for å ammes, testet morsmelk om natten så jeg fikk sove. Hadde verdier på ca 250-300 når han ble lagt i lys. Ble erklært frisk da de gikk ned til 197. Var å sjekket det nesten hver dag på sykehuset.
Fire småtroll Skrevet 8. mai 2008 #9 Skrevet 8. mai 2008 Alle mine tre har vært gule, men husker ikke verdiene. Eldste lå et døgn i lyskasse, var tilbake på sykehuset for kontrollprøve et par dager etterpå men da gikk bilrubinnivået fint den rette veien. Andre var veldig gul, han havnet på nyfødtintensiven, måtte tappe noe av det "gule blodet" som ble erstattet med saltvann, var så slapp at han fikk mat med sonde og lå i lyskasse i tre dager. Yngste var også gul, et døgn i lyskasse før vi reiste hjem og tilbake til kontroll dagen etter. Da var verdiene på feil vei igjen, så vi ble lagt inn på barneavdeligne for enda et døgn i lyskasse. Ingen av dem har blitt hjerneskadet så vidt jeg kan bedømme, men sjansen for det er uhyre liten siden de fikk behandling med en gang. Hadde forresten tøffe fødsler hvor ungen satt fast alle gangene, og ifølge barnelegen var det større sjanse for å bli gul når de hadde sittet fast. Det var f.eks helt vanlig at barn tatt med sugekopp ble gule...
Gjest Skrevet 8. mai 2008 #10 Skrevet 8. mai 2008 _Verdiene hadde uansett ikke vert høye nok til at de hadde lagt henne i lys...
Lykke ♥gutt05 & jente08♥ Skrevet 8. mai 2008 #11 Skrevet 8. mai 2008 førstemann hadde i mild grad, han slapp å ligge i lys. Men det fikk vi igjen på minstejenta... Hun hadde veldig høye verdier, og var derfor innlagt på barneklinikken i 2 døgn, der hun lå under dobbelt lys. Første døgnet lå hun der hele tiden, jeg fikk ikke ta henne opp for å gi henne mat en gang, det gjorde de som jobber på barneklinikken mens hun lå under lys. For å få ned verdiene måtte de gi antistoffer intravenøst. Var oppe 3 ganger til etter at vi fikk henne hjem for å sjekke bilirubinen, og slapp heldigvis å legge henne inn igjen...
Ginger-mor Skrevet 8. mai 2008 #12 Skrevet 8. mai 2008 Jeg lå på barsel 14 dager fordi datteren min måtte inn og ut av lys. Men jeg husker ikke verdiene nå... Fikk liksom ikke inntrykk av at det var farlig, men jeg syntes jo det var helt forferdelig hver gang hun måtte inn igjen:( Æsj, gruet meg til kl. 16 hver dag, for da skulle vi få svar på bilirubin-prøvene fra tidligere på dagen. Uff, fælt å se på de bittesmå hælene som så ut som nåleputer til slutt
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2008 #13 Skrevet 8. mai 2008 Vår ble lagt i lyskasse 5 dag, så ble vi så ble vi skrevet ut dag 6 og lagt inn igjen dag 7 med trippel forhøyning lå så 2 døgn i strekk, bare ut å få mm på flaske og skifte bleie...
Newton & Prinsessen på erten Skrevet 9. mai 2008 #14 Skrevet 9. mai 2008 Lillemor hadde, men lå akkurat på grensen om hun skulle ha lysbehandling eller ikke, så vi fikk beskjed om å ha henne mye i lyset og kom tilbake og målte hver dag. Det gikk nedover av seg selv etter et par dager (vi var mye ute og når vi var inne la vi henne foran stuevinduet, var sommer og pent vær). Hun var veldig slapp lenge, men verdiene var ok og vi matet henne med pumpet mm med medisinsprøyter. Jeg hadde gulsott selv og lå i lys, men er helt i orden nå ;-)
Newton & Prinsessen på erten Skrevet 9. mai 2008 #15 Skrevet 9. mai 2008 Nå er det lyst og fint, ha henne i lyset når dere kan.
Newton & Prinsessen på erten Skrevet 9. mai 2008 #16 Skrevet 9. mai 2008 "Barn med gulsott har man alltid hatt. Men at lysbehandling kan minske gulheten ble først oppdaget av en observant sykepleier i England i 1956. Hun la merke til at de barna som lå nær vinduet på barnestua var mindre gule enn barna som lå i andre enden av rommet. Det førte til at lysbehandling ble startet fra omkring 1970 , blant annet her i Norge. Norske barneleger har forresten vært i første rekke når det gjelder forskning på dette området. Forskerne har funnet ut at lyset som når huden trenger inn og påvirker det gule fargestoffet, det dannes såkalte foto-isomerer som er vannløslige og gjør at bilirubinet raskere blir skilt ut av kroppen, og at barnets gulfarge minsker. "
AnnK89 2 + 1 i magen Skrevet 9. mai 2008 #17 Skrevet 9. mai 2008 Begge mine tvilling gutter hadde høye verdier, men han ene slapp unna lysbehandling. Mens Mathias måtte ligge i lys i 1 døgn etter 1 uke med prøver hver dag. For de ville ikke sette han i lys før grensa hadde nådd en viss nivå. Vi fikk reise hjem på dag 10, men måtte komme tilbake 2 ganger etterpå for nye tester.
ElinSM Skrevet 9. mai 2008 #18 Skrevet 9. mai 2008 Begge mine hadde gulsott. Vet ikke helt verdiene, men de begge lå 1 natt i lyskasse. Førstemann fikk behandling når hun var 3 dager, sistemann fikk behandling når han var 1 dag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå