Gå til innhold

Oppkalling og etternavn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi venter barn og er ugift, men har bodd sammen i 8 år. Nå begynte vi å diskutere barnets navn og han tok det som en selvfølge at barnet skulle ha hans etternavn. Jeg mener at så lenge jeg er ugift, er det like vanlig at barnet får mors navn. Det gjelder mange i min familie, inkludert min samboer som har sin mors etternavn.

Når han i tillegg vil at vi skal kalle opp barnet etter noen i hans familie, føler jeg at jeg ikke har så mye jeg skulle ha sagt hverken med fornavn eller etternavn. Derfor sa jeg at han kunne velge om han ville bestemme fornavnet (oppkallingen) eller etternavnet, så tar jeg det andre.

Dersom han velger at barnet skal ha hans etternavn, betyr det at jeg kan kalle opp etter noen i min familie og motsatt. Høres dette rettferdig ut for dere?

jeg synes det virker rettferdig, men han ble nokså opprørt over dette.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns det høres rettferdig ut. Våre barn har mitt etternavn fordi jeg har en sterkere tilknytning til navnet og fordi det fungerer best i Norge. Han fikk ikke bestemme fornavnet fordi om, men vi ble fort enige, så det var ikke noe problem. Vi bestemte oss for å ikke alle opp fordi vi begge har fine navn i slekta som vi ville bruke og det gjorde at vi ikke klarte å bli enig om hvilket navn vi skulle bruke.

Selv om jeg syns det høres rettferdig ut syns jeg at dere må velge et fornavn begge liker og kan leve med.

Skrevet

egentlig ikke rettferdig, hva skjer om dere gifter dere en dag? skal barnet få nytt etternavn? tar du hans? når det er sagt er det ikke opplagt for meg at barnet skal ha farens etternavn, derfor valgt vi begge. Jeg ville ikke gjort en byttehandel på navn slik at fornavnet kun er likt av en av foreldrene, men dersom dere begge liker oppkallingsnavnene på begge sider av slekta ser det ut som det er en fin ordning for dere

Skrevet

Det jeg liker minst med situasjonen vår er at han liksom skal ha bukta og begge endene !

Jeg er motstander av doble etternavn og mener at barnet skal ha bare ett. Vi bør begge få bestemme i navnevalget og nå er det opp til han. Dersom han ønsker etternavnet, er jo saken enkel da. Jeg vil aldri velge et navn han hater, men jeg vil også at navnet skal ha tilknytning til begge foreldrene og ikke bare en av oss.

Hvorvidt vi gifter oss eller ikke, får være en annen sak. Det er jo uansett han som får velge hva som er viktigst for ham - fornavn eller etternavn.

Skrevet

Jeg syns det er rettferdig jeg. Barnet bør få noe fra både mor og far, iallfall siden dere vil kalle opp. Hvis du ikke er fan av doble etternavn ville jeg valgt et etternavn til hele familie. Enten kan du ta hans eller han ditt. Jeg vil iallfall at mine barn skal ha samme etternavn som meg, det blir mye ryddigere da. Jeg syns heller ikke det skal være forutbestemt at barnet må ha fars etternavn, mor har like stor rett til at barnet skal få hennes etternavn.

Skrevet

Vanskelig spørsmål hvor det ikke er noe fasitsvar. Dere må rett og slett bare diskutere dere fram til en løsning begge kan leve med.

I dag er det imidlertid slett ingen selvfølge at en baby får farens navn hvis foreldrene ikke har felles etternavn.

I diskusjonen deres ville jeg vurdert følgende momenter:

* Kommer en av dere eller begge til å skifte etternavn hvis dere gifter dere en dag? (i så fall dumt å gi barnet et navn dere senere velger bort)

* Hvem har sterkest tilknytning til etternavnet sitt? Jeg personlig ville heller gitt barnet et etternavn med særpreg enn et -sen-navn hvis jeg kunne velge.

* Begge må gi og ta i en diskusjon. Og det kan være lurt å bestemme at begge har vetorett i navnediskusjonen. Man må være enige om navnet. Ingen av dere kan godta noe dere synes blir helt, helt feil. Da må dere heller komme fram til et kompromiss begge kan leve med.

Lykke til

Skrevet

Oi, dette hørtes ikke lett ut nei. Jeg synes i allefall ikke at det er rettferdig at ungen skal ha hans etternavn, og i tillegg kalles opp etter noen fra hans familie! Det er jo ditt barn også, det er tross alt DU som er nødt til og bære frem dette barnet! ;-)

Jeg kan jo fortelle litt om vår egen situasjon: Når det kommer til etternavn, så har han et helt vanlig -sen etternavn, mens jeg har et mer spesielt etternavn, som i tillegg har tilknytning til vår hjemkommune. Jeg er stolt av etternavnet mitt! Og det er mange i kommunen med samme etternavn, og alle er en stor slekt, og jeg føler at jeg virkelig hører til akkurat denne slekta med dette etternavnet, nettop fordi det kun er denne slekta som har dette navnet! Mens at det er enormt mange forskjellige slekter med sambo sitt etternavn, og dette gjør at jeg kansje synes det er litt upersonlig i forhold til mitt etternavn. F.eks to stk som heter Hansen bor i hver sin ende av landet, de har samme etternavn, men er overhodet ikke i slekt. (Ikke vondt ment altså, til dere her inne som har -sen etternavn, må ikke misforstå meg! :-)

Derfor har jeg så lyst til at når vi får barn, skal det/de ha mitt etternavn. Dette er da noe som vi ikke har diskutert noe særlig. Men jeg har skjønt at han ønsker at barnet/barna skal ha hans etternavn. Jeg vet ikke helt hvordan jeg eventuelt skal ta dette opp med han. Jeg tror selvfølgelig at vi vil komme til enighet, men det kan bli litt vanskelig. Hvis han da skulle være helt oppsatt på at det/de må ha hans etternavn, så vil jeg nok gå med på at mitt etternavn eventuelt kan være mellomnavn, selv om jeg synes det er best med bare et etternavn.

Og så var det fornavn da! Vi er helt enige i at vi ønsker og kalle opp. Han har flere i familien som han vil kalle opp etter. Men vi kommer til og gjøre det slik at vi tar et navn fra min familie, og et navn fra hans familie, slik at det blir et dobbeltnavn.

Så kan ikke du kansje foreslå til mannen din at dere kaller opp etter en person i hans famile, og en fra din familie, slik at barnet får et dobbeltnavn? Det synes jeg er rettferdig. :-)

Når det kommer til etternavn så har jeg ikke noe råd og komme med, for jeg er usikker på dette selv. Men jeg synes hvertfall at barnets navn er noe som begge foreldrene må være enige om!

Lykke til!

Skrevet

Takk for så mange svar :)

Jeg har ikke noe imot at barnet skal få hans etternavn, men det har blitt en prinsipiell diskusjon for meg fordi jeg vil at han skal være bevisst at det handler om begge våre familier og ikke bare hans. Hvis jeg skal tippe blir det nok hans etternavn og et fornavn fra min familie. Men jeg vil bare at mulighetene skal være åpne for andre løsninger og at det ikke er noen selvfølge at barnet skal ha hans etternavn så lenge vi ikke er gift.

Akkurat nå ligger spenningen i å høre hva han synes - tror han trenger litt tid å tenke på, men det er greit :)

Skrevet

Jenta vår blir oppkalt etter min oldeor og samboers farmor (de het altså det samme;) I tillegg får hun både mitt og hans etternavn..

Men for å svare på det oprinnelige spørsmålet, så synes jeg det høres ut som en rettferdig løsning :)

Skrevet

Synes det virker veldig rettferdig. Men det optimale er kanskje å la barnet få begges etternavn, og så velger dere fornavn sammen? Synes det blir litt "jeg velger det, du velger det". Synes det er mye bedre når man blir enige, fordi han har ikke så mye han skulle sagt om etternavnet (hans) er Hansen og jenta skal hete Julie. Da blir det jo Julie, fordi du har bestemt det...

Skrevet

Dersom du har valgt å få barn med han, så antar jeg at du også kan se han for deg som din ektemann en dag... Hvilket etternavn ønsker dere å ha da? Hans, ditt, begges? Tenk gjennom hva du selv vil hete først, så kan dere gi barnet det samme. Og hvorfor ikke bare la hele familien bytte etternavn samtidig, så heter dere alle det samme - enkelt og greit. Når det gjelder fornavn - så synes jeg dere først og fremst skal konsentrere dere om å finne et navn dere begge liker, hvis det da tilfeldigvis blir oppkalling også, så er jo det ekstra hyggelig :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...