Gå til innhold

Flere som opplever at sf målet varierer veldig hos lege og jordmor

Anbefalte innlegg

Jeg går annenhver gang på kontroll hos lege og jordmor. Da jeg ble målt hos jordmor for en uke siden lå jeg akkurat på den røde kurven, mens da jeg var på kontroll hos legen i dag (39+5) lå jeg langt under helt nederst i det skraverte feltet. Legen hadde en forklaring på at de måler forskjellig som jeg ikke skjønte helt. Jeg syns dette er veldig rart og lurer jo da på om magen vokser som den skal. Noen andre som har opplevd eller vet noe om dette?

Fortsetter under...

tror mange kan måle veldig forskjellig.. jeg har ikke opplevd akkurat det... men slik jeg ser det har jordmor litt mere greie på sånne ting enn det legen min har. det samme gjelder når de kjenner og lytter på babyen så merker jeg at jordmor kan det hun driver med.. nå veit jeg ikke hvordan det er med din lege og jordmor, men det er slik jeg opplever det hvertfall.

Hei! Jeg tror det er fordi legen ikke helt finner det han/hun skal måle :-) Dessverre viser slike "feil" på våre ekskede helsekort. Helsekortet er jo selveste beviset for et svangerskap, eller diplomet. Syns det er morro å sammenligne helsekort fra forrige svangerskap...

Min lege sier at det er en stadig konflikt mellom JM og leger siden jordmødre ofte vil ha mer ansvar og myndighet. Men legene opplever så mye sykdom daglig, og syns svangerskapsomsorgen er den hyggeligste delen av legejobben. Forståelig nok, siden vi er friske. Men da bør legene og¨så skjerpe seg og gjøre skikkelig jobb!

Magen din vokser nok som den skal! SF målet viser kun lengde på livmoren, fikk jeg fortalt og sa ikke noe om hvor stor eller liten babyen er. Jeg har stor baby, men ligger under den røde streken fordi hun ligger så "dypt".. :-)

SF-kurven min har ligget på samme stigende nivå hele tiden, uavhengig av jordmor eller lege, og legen min sa hun var kjempefornøyd med det, rett og slett fordi det som regel ble litt forskjell mellom jordmors mål og legens mål. Legen var fornøyd med at hun målte 'like bra' som jordmor, for hun mente at de hadde mer erfaring tross alt.

Så nei, jeg kan ikke si at målene har variert på mitt helsekort - men at legen min er så fornøyd med at hun greier å måle 'likt' med jm tyder jo kanskje på at jm er mest til å stole på hvis det blir store forskjeller?

Mitt sf -mål har blitt målt veldig forskjellig fra lege til jordmor. Første kontroll var jeg hos jm og hun målte meg til normal. De neste 4 gangene var jeg hos legen (jm var sykemeldt) og da målte hun meg til godt over kurven. Fordi hun trodde at babyen var stor, ble jeg sendt til glukosebelastningstest og til vektestimering (UL), men ikke hadde jeg diabetes og ikke veide ungen for mye etter tabellen.

Har nå vært hos jm 2 ganger etter dette og hun måler meg til det som er innenfor normalen.

Har lagt merke til at jm og lege måler forskjellig. Legen stikker tommelen ned i skambenet med målebåndet (AU!), mens jm "legger" det over.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...