Anonym bruker Skrevet 8. mai 2008 #1 Del Skrevet 8. mai 2008 Hei, Jeg er henvist til jordmor på sykehuset pga fødselsangst ( veldig glad for det). Akkurat nå virker det utenkelig med naturlig fødsel for min del og jeg ønsker meg keisersnitt. Lurer på om noen av dere har erfaringer med å bli fulgt opp fra spesialist teamet på sykehuset og blitt så trygge / bearbeidet angsten at dere ikke ønsker KS lenger? Er veldig usikker på hvordan jeg skal håndtere dette og er takknemlig for alle innspill. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137681871-f%C3%B8dselsangst-og-hjelp/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bie&babylove:-) Skrevet 8. mai 2008 #2 Del Skrevet 8. mai 2008 Hei du.... Jeg kan jo si litt om den oppfølgingen jeg fikk da jeg skulle ha mitt første barn! Jeg har også fødselsangst, og det sa jeg fra om tidlig i svangerskapet. Fikk time hos Embla teamet på Ahus da jeg var rundt 20 uker på vei. Den jordmoren jeg hadde samtraler med var veldig dyktig. Det var aldri snakk om å tvinge meg til vaginal fødsel, men samtaler som vil gi meg et reelt valg. Jeg sa fra med en gang at vaginal fødsel er ikke aktuelt, og det var greit. Fikk innvilget ks på første møte. Vi laget en avtale som jeg var veldig komfortabel med. Jeg fikk innvilget ks som en sikkerhet, også ble vi enige om at jeg skulle gå til samtaler resten av svangerskapet også bestemme meg når det næremet seg termin. På samtalene skulle vi snakke om vag fødsel og ks, gi meg informasjon om begge deler slik at jeg kunne ta et reelt valg. Jeg ble aldri SÅ trygg at jeg ønsket vaginal fødsel, men samtalene hjalp meg sånn at det å i det hele tatt oppholde seg på et sykehus/fødeavdelig var overkommelig. Jeg er veldig fornøyd med den oppfølgingen jeg fikk på sykehuset og at jeg valgte ks. Hadde en fantastisk opplevelse og nå gleder jeg meg til å bli gravid igjen! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137681871-f%C3%B8dselsangst-og-hjelp/#findComment-137687680 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2008 #3 Del Skrevet 8. mai 2008 Hei, bare sånn at du er litt obs på dette: mange du har samtaler med kommer til å gjøre alt for at du skal føde vanlig, og den største grunnen for det er fordi det er veldig dyrt å ta keisersnitt, mødre får det jo gratis selvfølgelig, men for sykehus og stat, så er det dyrt. Sykehusene har nå fått beskjed om å blir strenger med å si ja til ks, pga kostnaden. Og en annen ting, ks er det sikreste for barn og mor! Det er det ikke noen tvil om. Kan skje komplikasjoner, det er jo en oprasjon, men det er bare barnemat i forhold til komplikasjoner ved en fødsel. Og stort sett alle komplikasjoner under ks er haste ks! Planlagt ks går veldig greit. Under fødsel kan det skje masse farlig for både mor og barn! Håper ikke dette skremmer deg mer, men er bare realistisk her.. I USA så er det 80% som tar ks, og 20% som føder vanlig, og det er fordi det er tryggest å ta ks ! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137681871-f%C3%B8dselsangst-og-hjelp/#findComment-137688381 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snart gravid Skrevet 10. mai 2008 #4 Del Skrevet 10. mai 2008 hei jeg sitter akkurat i samme situasjon, jeg måtte være beinhard ved første møte, være klar i hva jeg ville og ikke nøle, jeg skrev et ønskebrev til sykehuset der jeg skrev om opplevelser ved første fødsel og at det ikke kom på tale å føde normalt, på grunn av angst og opplevelser jeg hadde. Jeg har har samtale med jordmor etterpå, ho sa at ho trodde de ville høre på meg jeg skal på møte nr 3 på tirsdag, jeg gruer for da har ikke min mann mulighet og være med. De ar ganske bestemte på og overtale så da gjelder det og holde hode kaldt. Så jeg råder deg at du tar med deg noen på første møte. Lykke til. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137681871-f%C3%B8dselsangst-og-hjelp/#findComment-137700138 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå