Gå til innhold

jeg trenger litt råd...

Anbefalte innlegg

Skrevet

denne mnd klarte jeg ikke påvise pos el test med clareblue EL tester, men jeg hadde alle symptomer på EL (som har vært regelmessig i mange mnd) med masse EL slim.

så skal vi til storken denne mnd...hvis jeg ikke får positiv test...skal jeg satse på å høre på kroppens signaler og insimineres likevel? legen sa at det er ikke alltid at testene kan påvise når eggløsning er...men det står jo de er nesten 100 % sikre.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Nå er jeg langt fra den rette å uttale meg, i og med at jeg ikke har begynt å prøve ennå.. Men jeg har ei venninne som strevde med å finne sin eggløsning når hun prøvde å bli gravid med kjæresten sin. Hun fikk rett og slett ikke positive eggløsningstester. Hun begynte da å måle tempen (med et digitalt termometer med to desimaler) hver morgen, og følge med på endringene. Da fant hun eggløsningen. Hun har termin i juli, så det var svaret for henne, og noe hun anbefalte for meg.

Lykke til!!!

Skrevet

jeg har også målt morgentemperatur i flere måneder og gjør det i tillegg til eggløsningstester. Målingene gir mye info. Utfordringen er jo at morgentemperaturen mest av alt forteller deg at du har hatt eggløsning, mens det er vanskelig å se at den kommer (noe EL-testene gir svar på). Mange opplever imidlertid at temperaturen blir ennå lavere rett før eggløsning og får derfor et signal på at nå er det rett før .... men tror ikke det er normen.

Skrevet

ja temping er jo en ting,,,men jeg har hatt positive tester helt frem til denne mnd...ja det som er dumt med temping er at man ikke finner ut av at man hadde EL før etterpå...men nå har vi bestilt billettene så jeg må prøve å finne ut om det er noe poeng å følge kroppens signaler hvis ikke el testen er positiv :-) æsj er så typisk at cyklusen begynner å tulle rett før 1. ins på storken!!!

Skrevet

Hei...

Uff, det er så kjipt når det blir sånn. Jeg kan bare svare deg utifra egen erfaring, så du må ikke ta dette for "vitenskaplig".

Men altså. Da jeg holdt på med testing og prøving, så forflyttet EL seg. Jeg hadde hatt regelmessig mens og EL i årevis! Og da vi ønsket og bli gravid med nr to, så forsøv den (EL) seg stadig. Jeg kjente tegnene, slim og vondter, men ikke positive tester.... Etter tre mnd hadde EL forskjøvet seg med 10 dager! Jeg startet da opp litt "forskning" og kom fram til at stress gjør at man produserer et hormon (som jeg ikke husker navnet på) som kan gjøre at EL blir forsinket, og i værste fall utebli.

Dette blir kanskje ikke helt som hos deg, for vi fikk jo positiv test etterhvert. Vi fikk den bare flere og flere dager for sent etter hver misslykkede inseminasjon.

Håper du finner ut av det, og ønsker deg/dere masse lykke til:)

Skrevet

ja legen sa at det sitter bare i hodet! så nå er det bare et par uker til planlagt storke tur....så jeg skal gjøre alt jeg kan for å ikke tenke på EL og baby, og bare reise når den blir positiv(den SKAL bli positiv hehe)

men du fikk positiv EL test flere dager etter EL symptomene dine??

tusen takk, vi skal nok klare p lage en storkebaby etterhvert :-)

men da er det ikke vist å reise ned med EL symptomer og EL slim, det er bare positiv el test som gjelder??

Skrevet

Det KAN sitte bare i hodet, men det kan jo være noe annet også da. Det ville jeg vel fått sjekket etterhvert. Tette eggledere og slikt. Vi hadde fem forsøk og testet aldri om noe var galt, men hadde gjort det etter det femte forsøket.

Jeg fikk EL symptomer jeg ja, og ventet i TI laaaange dager på at det egget skulle komme til syne på den halvmånen. Åhh for en pinsel.

I vårt tilfelle var det KUN positiv test som gjaldt, men som sagt: jeg har ingen som helst kunnskap om dette annet enn min egen erfaring.

Løsningen for oss ble å ta litt pause i testingen, og når vi inseminerte så tenkte vi at det ikke skulle klaffe på dette forsøket, men på neste... og da satt han gitt:)

Skrevet

pause med insemineringen mente jeg da... (puhh)

Skrevet

Her hvor vi bor (i det store utland) blir det tatt blodprøve for å påvise mengden av det hormonet som gjør at EL finner sted. Et godt hjelpemiddel i tillegg til UL. Jeg har noen ganger hatt store egg, men negativ EL test og da har blodprøven vist at EL er like rundt hjørnet og jeg har sluppet EL-sprøyta... Vet jo ikke om du kan få gjort dette i Norge da... Uansett, lykke til!

Skrevet

Hei.

Jeg har mange ganger opplevd at positiv test kommer flere dager etter symptomene på EL, stikkingen og slimet er der, men ikke testen. Så hvis dere sluttet å teste når symptomene kom vil jeg tro dere sluttet litt for tidlig.

Det finnes jo også de som har symptomer men hvor egget ikke slipper. Dette er sjelden, men kan selvfølgelig forekomme.

Hvis dere merker at stressenivået blir høyt vil jeg anbefale en tur til gynekolog for UL et par dager før forventet EL. Da får dere med sikkerhet vite om det er egg der, og hvor store de er. Ut i fra det kan dere også få med en resept på EL sprøyte og beskjed om hvilken dag den skal settes hvis ikke testen er blitt positiv.

Hvis dere tester ofte koster jo det også mye penger, sånn sett behøver ikke en tur til gyn være noen stor ekstra kostnad fordi dere vil bruke færre tester.

Og ikke minst slippe stresset!

Skrevet

jeg skal ta sånn vannskylling av egglederne den 14 mai, litt over en uke før forventet EL, så kanskje det utvider de litt og hjelper meg på veien :-)

men har noen tips for en gynekolog i oslo/akershus som tar inn på kort varsel? må man ha henvisning for det eller???

begynner å tro at EL sprøyte kan være noe for oss, da er man liksom sikker :-)

jeg sluttet å teste 3 dager etter at symptomene var over, sluttet kanskje litt tidlig ja!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...