Gå til innhold

sykemeldt pga problemer på jobb - masse spørsmål

Anbefalte innlegg

Pga manglende mulighet og ønske fra bedriften til å tilrettelegge jobben min har i dag legen min valgt å sykemelde meg. I første omgang til midten av juni, MEN hun mener jeg bør holde meg borte fram til permisjonstiden...

En lang historie det der, men innser nå at dette er til det beste, selv om jeg sliter med dårlig samvittighet nå...

Det jeg lurer på er :

Har fått tre skjema med sykemeldingen min. Ene skal jeg beholde, nr.2 skal til arb.giver og nr 3 "krav om sykepenger" skal kanskje til trygdekontoret?

Det er vel sånn at arb.giver betaler de 16 første dagene jeg er i sykemelding og deretter tar trygdekontoret over?

tjener under 6G , så da vil jeg vel motta full lønn framover?

Får man pengene fra trygdekontoret da utbetalt på en fas dag i mnd, som om det skulle vært normal lønn?

Har jeg samme rettigheter på full lønn under permisjon?

Har også hørt at man formelt må "søke" arb.giver om fri i fødselspermisjon. Kan jeg gjøre dette selv om jeg er sykemeldt? (dumt spørsmål)..

mange tåpelige spm. her, men lurer man så lurer man ;-)

Fortsetter under...

Dersom bedriften ikke kan tilrettelegge for deg og jobben er farlig for fosteret burde du undersøke om du kan få svangerskapspenger istedet - det er mer gunstig for deg for da "bruker du ikke opp" sykepenge rettighetene dine...

For å svare på spørsmålene dine:

- ang sykemeldingen din: jeg har alltid gjort det sånn at jeg selv har beholdt den rosa delen og fylt ut og levert resten til arbeidsgiver så har de sendt inn den siste delen(den grønne) MEN jeg får forskuttert lønn fra arbeidsgiver i hele sykemeldingsperioden så det kan være derfor vi gjør det slik.. Hør med arbeidsgiver hva som er vanlig der du jobber..

- Ja, det er arbeidsgiver som betaler de første 16 dagene i utgangspunktet og deretter tar trygdekontoret, men som sagt er det enkelte arbeidsgivere som forskutterer lønn utover arbeidsgiver perioden (de 16 dagene) og da får man lønn fra arbeidsgiver som vanlig. Dersom arbeidsgiver IKKE forskutterer vil du få "lønn" fra NAV, hvilken dato dette er på DITT kontor kan du finne ut om på www.nav.no Vet ikke om det er en fast dag hver måned eller om det kan variere litt...

- Når du er sykemeldt tjener du opp samme rettighet til foreldrepenger under permisjonen som om du var i jobb

- Ja du må søke til arbeidsgiver om permisjon, dette er bare en formalitet men må allikevel gjøres. Hør med arbeidsgiver om de har ette eget skjema de vil du skal fylle ut, eller om du bare skal skrive et brev med søknad om permisjon fra dato til dato.. NB! Husk at du også må søke til NAV om permisjon, skjema for dette har kanskje arbeidsgiver ellers finner du det også på www.nav.no

Håper dette var forståelige svar på spørsmålene dine!!! Lykke til videre i svangerskapet.

hei! er i gjenom det samme på min jobb. ble 100%syke.mld for en uke siden i uke 18. jeg jobber som lager ansvarlig på en klesbutikk. der er det mye å stå i stige. løfting og konstant ståing på betong helle dagen.

på jobb tilrettela de arbeidet mitt for seint. så jeg fikk store plager med bekken og føttene.. jeg følte at arbeids.giv ikke tokk nok ansvar og ga meg tilrettelgenig når jeg ble så dårlig. da gikk jeg rett tilelgen min. han ga meg syk.meld. og mener at jeg har det best med 100% men hvis jeg kjeder meg kunne jeg gå aktiv sykemeldt. og jobbe det jeg selv klarte. men jeg er litt små sur på jobben for at de ikke kalrte og holde meg i jobb lenger.. vill jo jobbe.. men vill ikke komme hjem og ikke ha et liv pga at jeg må ligge på soffan med beina høyt resten av kvelden.

Takk for utfyllende svar Pearl 33 + junigutt*høygravid* ,

har sendt mail til økonomiansvarlig i bedriften og regner med tilbakemelding derifra vedr. disse økonomiske og formelle spørsmålene.

Kjenner til situasjonen din "Dryp". Det er jo også kjedelig å måtte innse at man rett og slett ikke klarer mer, og at mye av dette skyldes manglende evne/mulighet til tilrettelegging tidsnok i svangerskapet..

Jeg er daglig leder i en bedrift og fikk etter jeg sa i fra om svangerskapet, erfare en helt ny side av arbeidsstedet mitt. Ting ble totalt endret og det kunne virke som de ville ha meg ut så kjapt som mulig. Og nå har de altså "fått det som de ville". men jeg endte opp deppa, sliten, stresset, og med bekken/rygg problemer.

Ekkelt at det desverre skal være sånn.. :-( Og så gir det meg , desverre, dårlig samvittighet det her å "sitte hjemme". Men som min lege sa : "å gjøre dette i min situasjon så hun på som et sunnhetstegn fra min side i og med situasjonen er som den er". Man får bare gjøre det beste utav perioden som kommer.

Lykke til til deg også Dryp.

Nyt svangerskapet framover!!!

• 2 uker senere...
Gjest Tale30

Jeg blir fryktelig frustrert over å høre om slik diskriminering av gravide kvinner i arbeidslivet. Dette er jo forbudt, men hvordan skal man kunne bevise det?

Masse lykke til til de, og ikke ha en cm dårlig samvittighet. Mennesker som utviser så liten forståelse og respekt for andre som det virker som om dine kollegaer gjør kan komme seg videre på egenhånd mener nå jeg. Bruk siste del av permisjonen din til å finne deg et annet sted å jobbe. Disse menneskene fortjener deg ikke!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...