Kirsebæra Skrevet 7. mai 2008 #1 Skrevet 7. mai 2008 Svaret på prøvene somb le tatt....jeg har virusforandringer i underlivet.... er det det samme som celleforandringer? det sto bare du har virus forandringer i underlivet. dette er ikke farlig. ny time bestilling vil komme i posten om 3-6 mnd. men hva kan det være da? skjønner jo at jeg ikk behøver å bekymre meg, men jeg blir jo litt smånervøs fordetom.... noen som har hatt virusforandringer i nuderlivet? er ikke noen kjønnssykdommer da jeg og sambo kun har vært med hverandre(ja jeg vet dette, han har ikke vært utro) men hadde det vært en kjønnssykdom så haddet det nå stått det da...regner jeg med....
Piami :) Skrevet 7. mai 2008 #2 Skrevet 7. mai 2008 Hva er HPV? HPV er forkortelse for humant papillomavirus. HPV er den vanligste seksuelt overførbare infeksjon; de fleste som smittes vet ikke at de har hatt en infeksjon. HPV tilhører en gruppe virus som inkluderer mer enn 100 typer. Vel 40 av disse virustypene forekommer i slimhinnen i underlivet. De fleste er ufarlige og gir ingen symptomer. Noen kan forårsake kjønnsvorter og celleforandringer i livmorhalsen, som går tilbake av seg selv eller kan behandles. Noen er kreftfremkallende, de kalles høyrisiko HPV-typer. Hvordan kan jeg bli smittet av HPV? Smitte skjer hovedsakelig ved seksuell kontakt. Det er anslått at over 70% av seksuelt aktive kvinner vil bli smittet av HPV en eller annen gang i løpet av livet. HPV-infeksjon påvises hyppigst hos kvinner siden de undersøkes regelmessig med celleprøve fra livmorhalsen. Man antar imidlertid at HPV er like hyppig hos menn, men dette er ikke så godt undersøkt. Smitte mellom dyr og mennesker eller via blodoverføring er ikke mulig. Smitte ved hudkontakt uten samleie og ved oralsex kan forekomme. Hvor smittsomt er HPV? Det er svært smittsomt. Risikoen for smitte er størst hos seksuelt aktive under 25 år med hyppig partnerskifte. HPV er vanlig i både hud og slimhinner i underlivet uten at det gir symptomer. Det er beregnet at 20% av befolkningen til enhver tid er smittet. Når ble jeg smittet? Det kan man ikke sikkert påvise, fordi smitten kan ha skjedd lang tid tilbake. Hvem er jeg smittet av? Det kan ikke sikkert påvises; både nåværende og tidligere partnere kan være smittekilde. Hva skal jeg si til min partner? De fleste HPV-infeksjoner er ufarlige, og de fleste seksuelt aktive mennesker får HPV uten at det gir noen symptomer eller funn. Kvinner i aldersgruppen 25-69 år bør ta celleprøve fra livmorhalsen hvert 3.år for å utelukke celleforandringer. Kan HPV-infeksjon påvirke svangerskap og foster? Fosteret skades ikke, og det er sjelden at barnet smittes av HPV fra mor. HPV-infeksjon uten symptomer påvirker ikke svangerskap. Hvordan kan HPV påvises? HPV-test er foreløpig bare aktuelt hos kvinner over 25 år som får påvist usikre eller lavgradige celleforandringer. Kjønnsvorter påvises ved underlivsundersøkelse. Celleforandringer forårsaket av HPV påvises ved mikroskopisk undersøkelse av celleprøve fra livmorhalsen. Finnes det effektiv behandling? Det finnes ingen behandling for selve HPV-infeksjonen. Har HPV infeksjonen gitt kjønnsvorter eller celleforandringer kan disse behandles. Kjønnsvorter behandles med kremer, frysing, laser eller kirurgi. Lavgradige celleforandringer i livmorhalsen forsvinner som regel av seg selv uten behandling, men de må kontrolleres med ny celleprøve og evt. HPV-test. Høygradige celleforandringer behandles ved å fjerne deler av limorhalsen (konisering). Kreftsvulster behandles ved å fjerne livmoren, eventuelt med strålebehandling og cellegift. Kan jeg bli kvitt HPV? De fleste HPV-infeksjoner forsvinner i løpet av 6-12 måneder. Det er anslått at 10% av de som smittes utvikler kronisk infeksjon; dvs at immunforsvaret ikke greier å kvitte seg med HPV. Da øker risikoen for å utvikle celleforandringer i livmorhalsen. Det er derfor viktig at kvinner tar celleprøve fra livmorhalsen hvert 3. år fra 25 til fylte 70 år, slik at høygradige celleforandringer kan oppdages og behandles. Kan HPV forebygges? Ja, men det er høy risiko for HPV-smitte hos seksuelt aktive. Det er anslått at 20% av den seksuelt aktive del av befolkningen til enhver tid er smittet. Tidlig seksuell debut og mange seksualpartnere øker smitterisiko.Det påvises ikke HPV i underlivet hos mennesker som ikke har hatt seksuell kontakt. Kondom beskytter noe. Siden HPV også finnes i hud som ikke er dekket av kondom, gir ikke kondom fullgod beskyttelse mot HPV. HPV-vaksine gitt før seksuell debut beskytter mot noen av HPV-typene. Kan HPV gi kreft? Det er viktig å merke seg at de fleste som smittes av høyrisiko HPV-typer aldri vil få verken kreft eller forstadier til kreft. De kreftformer og forstadier til kreft som er forårsaket av HPV er hyppigst hos kvinner. Kronisk infeksjon med de kreftfremkallende HPV-typene kan i løpet av 10-20 år gi livmorhalskreft dersom forstadiene ikke oppdages og behandles. Det er antatt at røyking, p-piller, kjønnsykdommer (Herpes og Klamydia), immunsvikt, arvelige forhold og mange barnefødsler kan øke risiko for kreftutvikling ved en kronisk HPV-infeksjon. HPV kan også gi kreft i anus (endetarmsåpning), ytre kjønnsorganer, skjede, penis og svelg. Personer med immunsvikt og menn som har sex med menn er mer utsatt.
Piami :) Skrevet 7. mai 2008 #3 Skrevet 7. mai 2008 Når du har fått svar om at du blir innkalt om tre mnd har du den laveste typen forandringer.. Dette er svært vanlig og ikke farlig. Det er derfor vi ha screeningprogrammet med celleprøver, for å oppdage forstadier. Gynekologen din vil ta ny prøve for å se at det ikke utvikler seg Så du kan være trygg!
lionkittens Skrevet 7. mai 2008 #4 Skrevet 7. mai 2008 Ring gyno imorgen du om du trenger å flere svar. Jeg fikk ett sånt brev en gang efter arbeidstid en fredag (det var en helg fylt med angst) Det gikk helt fint. Nå har jeg en gyno som er unik hun ringer deg med svar på pröver uansett om det er noe eller ikke ) - så kan pasienten spörre om de lurer på noe som hun sier !
Kirsebæra Skrevet 7. mai 2008 Forfatter #5 Skrevet 7. mai 2008 Men hva er det der da? er det det viruset som kan gi livmorhalskreft? men...liksom...seksuell overførbar sykdom...mellom to stykk som kun har har hatt sex med hverandre?? *karina er lite opplyst*
najs Skrevet 7. mai 2008 #6 Skrevet 7. mai 2008 Ikke for å skremme deg men man kan aldri være 100% sikker på at mennesker ikke er utro, så hvis det er en type kjønnssykdom så er det ikke jomfrusmitte for å si det sånn.
Kirsebæra Skrevet 7. mai 2008 Forfatter #7 Skrevet 7. mai 2008 blir ikke skremt for jeg vet at det ikke ernoe å bekymre seg over=) vet at samboern ikke er utro. vi kjenner hverandre for godt til at det ville skjedd uten at vi fikkv ite det...vanskelig å forkalre, men vi har gjennomgått såpass mye ilag at ingen av oss ville gjort det mot den andre og utsatt dem for den ydmykheten uten å gitt beskjed omd et rett etterpå...vanskelig å forklare....
najs Skrevet 7. mai 2008 #8 Skrevet 7. mai 2008 Vi får håpe det ikke er en kjønnssykdom da:-) Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå