KinemorTil3 Skrevet 7. mai 2008 #1 Skrevet 7. mai 2008 Jeg ønsker ikke fremstå som noen "supermamma", og heller ikke formanende på noe vis. Men jeg tror babystumpen har det best uten bleie. Alle mine tre har atopisk eksem, og reagerte med sterk bleieutslett dersom de hadde "tissebleie". Vi har startet pottetrening på alle våre 3 ca ved 4-6mnds alder. Det har kommet an på når babyen har lært å reise seg opp. (Poenget er å starte før babyen klarer å reise seg av potta.) Vi har brukt endel tid på dette, og i begynnelsen tok vi dem på potte eller doring ca hvert 30 minutt eller etter måltid. Vi har ikke belønt dem på annet vis enn med tydelige ansiktsuttrykk og applaus. Likevel har ungene syns dette var kjempestas, og alle var tørre før de fylte to. Eldstejenta (idag 8 år) var helt tørr på dagtid da hun var 12 mnd, og på natt da hun var 18 mnd. Lillebror (idag 5 år) var 18 mnd før han var tørr på dagtid, og ca 22 mnd da han var tørr på natt. Minstejenta var tørr på dagen da hun var såvidt over 12 mnd, og nå når hun er 22 mnd er hun tørr på natta også. På natterstid har vi tatt ungene opp og satt dem på potte (på soverommet) 1-2 ganger hver natt. Ofte har ikke ungene våknet engang! De har bare tisset, og så lagt seg igjen. På dagtid har potta stått midt på stuegulvet, klar til bruk når som helst. Selvfølgelig har ungene hatt endel uhell i begynnelsen, men det går rimelig fort over når de blir vant til potta. Vi har spart utrolig mye på å ikke kjøpe bleier, og ungene har ikke vært plaget med eksem i stumpen etter at vi droppet bleiene.
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2008 #2 Skrevet 8. mai 2008 Wow, ante ikke man kunne begynne å pottertrening så tidlig. Men det er kanskje ett godt poeng i det du sier: starte før de kan reise seg av den selv. Hmm...for da vil de jo være komfortabel med potta sener også. Vi venter vår første om noen mnd, skal sterkt vurdere metoden din Skal ta å snakke med sambo å høre hva han mener. Hva sier helsesøster om det? Har du fått negative eller positive tilbakemeldinger fra venner/familie? Hva sier/mener de? For tiden...
Audacious Angel Skrevet 8. mai 2008 #3 Skrevet 8. mai 2008 Vi bruker tøybleier på vår atopiske gutt vi, men han sitter og bæsjer på potta hver morra og etter bleieskift, han er 8 mnd i dag ;-) Vi har nesten bare tissebleier. Det er deilig det. Det har et navn det du gjør da... EC (men det visste du kanskje *flau*)
KinemorTil3 Skrevet 8. mai 2008 Forfatter #4 Skrevet 8. mai 2008 Mine har ihvertfall likt å gå på potte og doring hele tiden. Hadde en periode med minstejenta da hun nektet å bruke potta. Satte henne på do med ei bok, og da var alt i orden. Men vi har alltid hatt doring fra babybjørn, den er bare helt fantastisk i og med at den passer alle toalett. Helsesøster (vi har gått til flere) har egentlig ikke gitt uttykk for noe spes negativt eller positivt. De har hele tiden sagt at "men er det noen vits å gjøre det så tidlig? de er jo så små!". Men jeg har holdt på mitt, og de har kanskje ledd litt bak ryggen min. Men når ungene er tørre når de er såvidt over året er det bare beundring å få fra de aller fleste. Venner og familie er bare glade på våre vegne. De synes kanskje det er litt slit når de passer barna å hele tiden huske på å gå på do med dem, men jeg tror faktisk heller de foretrekker det fremfor ekle bæsjbleier!
KinemorTil3 Skrevet 8. mai 2008 Forfatter #5 Skrevet 8. mai 2008 Nei, visste faktisk ikke at det het det. Har hørt om at det var en metode for å få dem tidlig tørre, men vi har egentlig bare brukt sunt folkevett. Når ungene har spist satte vi dem på potte/doring, og vi passet alltid på hvor mye de drakk og når de tisset sist. Blir en vane etterhvert, så det var egentlig ikke så mye strev da vi kom inn i det. Så bra at flere også gjør dette! Jeg tror virkelig stumpen ikke trenger bleie døgnet rundt! Har prøvd å anbefale det til noen venner (glemte å si dette i et annet innlegg), men mange mener barna ikke skjønner og at de er for små - TULL! Det er jo helt opp til foreldrene om hva de ønsker av sine barn. Selvfølgelig tar det tid, men jeg mener det er verdt det. Lykke til med tørr litengutt!
Audacious Angel Skrevet 9. mai 2008 #6 Skrevet 9. mai 2008 Elimination Communication, om du googler så får du opp mye stoff. Det betyr, røft oversatt, å lese barnets signaler. Det er vel ganske utbredt blandt tøybleie foreldre, hvertfall sånn som vi gjør det, litt av begge deler. Her ble det sånn litt ved en tilfeldighet... han lå på stellebordet og jeg så at han begynte å trykke så da bare satte jeg han på potta til storesøster. Og der kosa han seg veldig. For meg så er det ikke et poeng å få han tidlig tørr, men komfortabel med potta. Vi har hatt litt problemer med storesøster der.
Tulletutta Skrevet 11. mai 2008 #7 Skrevet 11. mai 2008 Me og setter gutten på potta ved vert bleie skift, og ofte kommer det noe men ikkje alltid. Men det er ikkje så nøye. Det er jo trossalt kun oss her i vesten som bruker bleier på ungene, i mangen andre land har dei så dårlig råd og dårlig tilgang på vatn at dei må lære ungene å gjøre fra seg på faste plasser. Derfor lærer mødrene segå lese babyen sine signaler og etter kvart så holder babyen seg inntil den får muligheten til å gå på do.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå