Gå til innhold

selvbruning/solarium

November nurk, i Desember

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Bare pass på å ha viftene på fullt, sånn at magen ikke blir for varm. Er heller ikke så lurt å ligge altfor lenge pga.varme.

Ellers kan jeg anbefale å passe litt på i sola - jeg pleier aldri bli solbrent, selv uten solkrem. Men etter 2 ganger ute i sola, fikk jeg skikkelig soleksem på brystet :( Fikk forsåvidt en deilig, dyp brunfarge alle de andre stedene på kroppen som fikk sol hehe :)

Var hos jordmor på tirsdag og spurte om det med solarium. Hun sa det var ingen fare, for strålene rekker ikke helt under huden, kun det første hudlaget;) Det jeg har gjort selv, den ene gangen jeg har tatt sol, hehe, er å legge et håndkle over magen mens jeg soler meg. Bare ikke ta for mye sol om gangen slik at du bli overopphetet;)

Annonse

Jeg har tatt sol en gang under svangerskapet, og det eneste jeg har å klage på det var at den senga har ALDRI vært så hard før:p Kjente godt de ekstra kiloene som presset på korsrygg og rumpe:p Men det som jeg bekymret meg litt for var om jeg kom til å få igjen lokket pga den store magen;) Gikk heldigvis fint, ellers trur jeg at jeg ville begynnt å grine:p

Det som eventuelt er farlig ved solarium er overopphetning, dette er med på å bremse utviklingen av fosteret. Men du kan jo ta kortere turer enn man pleier og heller gå litt oftere. Når det gjelder selvbruningskrem er jeg personlig skeptisk til det (har ikke hørt noe om det) men det er jo kjemikalier som trekkes inn i oss og da er det jo i omløp. Tenker f.eks. på disse smertestillende gelene skal ikke brukes 3 mnd før termin, så ting vi smører på huden går jo inn i kroppen!

har faktisk hørt babyen reagerer på det sterke lyset, men det er jo ikke farlig fordet... Men som sagt.. ikke bli for varm, også kan man lettere få pigmentflekker.. samtidig blir man fortere brent/brun når man er gravid...

Ta litt kortere enn vanlig, kanskje et lite håndkle over magen??

Jeg tok vanligvis sol ca. 1 gang i uken før jeg ble gravid.. så tok jeg en gang når jeg var ca. 7 uker på vei, og prøvde en gang til når jeg var over 6 mnd. FY fader så vond den senga ble på ryggen, haha! så jeg holder meg nok bleik under svangerskapet..

Slikk gjerne solen, men husk for all del solkremen! Den er viktig altså. Gravide er mer utsatt for pigmentflekker enn vanlig, og det er ikke særlig pent. Husk også at du gjerne vil ha huden din når du blir litt eldre også, og at solskader er det som lager mest rynker ;) Så faktor er viktig hele tiden igrunn!! :)

• 9 måneder senere...

Annonse

Jeg tok vanligvis solarium ca 1 g pr uke,aldri på ansiktet det la jeg ett håndkle over pga pigment flekker og rynker.Så leste jeg på nettet at de ikke kunne si med sikkerhet om uv strålene kunne påvirke fosterets utvikling i 1.trimester.Derfor har jeg valgt å la være til 1.trimester er over og bruke selvbruner istedet.Selvbruner er ikke farlig,det er kun en kjemisk reaksjon som skjer i huden og bruner de pigmentcellene som er øverst,altså ingen farlig stoffer. Men den fargen du får av kremen beskytter deg ikke mot uv strålene som vanlig brunfarge ville gjort,derfor er det viktig med høy faktor i tillegg.

Vær forsiltig er min oppfordring,jeg har sett mange med MYE pigmenteringer pga graviditet som ikke alltid forsvinner etter svangerskapet.

Hilsen en Hudpleier.

• 2 uker senere...

Har et "nybegynnerspørsmål" jeg... :P

Pleier ikke ta sol i det hele tatt.. Har aldri brydd meg mye om å bli brun "unaturlig", men nå skal jeg på ferie til Mexico i mai... og i og med at dere sier at gravide blir fortere brune og får fortere pigmentflekker så ser jeg for meg at jeg kanskje burde ha et lite grunnlag før jeg drar nedover. Så blir det sagt at man bør ta kortere økter for å unngå å bli for varm, men hva vil kortere økter si?

Hvor mye sol skal jeg ta, hvor lenge og hvor ofte, før jeg drar ned? jeg er også en av disse lakenmenneskene, men har ingen fregner eller typisk sart hud... noen råd?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...