Gå til innhold

noen som studerer her og er gravid?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Jeg har planer om å ta permisjon ett år. mottar jo fødselstipend fra lånekassen + at jeg har rett på fødselspenger fra NAV, skal jobbe så mye som mulig når det blir sommerferie, så jeg får opparbeida meg ett bedre grunnlag:) Skal evt. spørre veileder på skolen om å få en egen plan for studiet.

får du både forledrepenger og fødselsstipend?hmmm...fødselsstipendet er jo for de som ikke har opparbeidet seg noe annet..

har søkt permisjon studieåret 08/09, og håper lånekassa gokjenner det. Pga av faglige årsaker søker jeg hele skoleåret, og ikke fra oktober, pga av gruppearbeid, og at dte blir bare kaos for både meg å medelevr...

slik jeg har forstått det og etter det jeg hører andre får, så kan man få både penger fra lånekasser og nav. Jeg har jo rett på fødselsstipend fra lånekassen ettersom jeg er student.. og jeg har rett på penger fra nav iom at jeg har jobba nok til at jeg får foreldrepenger. elelrs hadde jeg fått engangsstønad derifra.

Annonse

Hei på dere:)

kanskje jeg kan hjelpe dere? har gjennomgått alt dette en gang, og skal igjen ha en liten en og skal ta permisjon fra skolen igjen.

Jeg søkte om permisjon fra skole og jobb fra 3uker før termin. Mitt søknadssvar sendte jeg til lånekassen, slik at de var forberedt på min permisjon. Etter at min sønn ble født sendte jeg inn søknadsskjema G og fødselsattesten hans. Etter noen uker fikk jeg utbetalt fødsespenger fra lånekassen. Jeg var i tillegg alenemor, og fikk fødselsstipend for aleneforsørgere med overgangssønad.

Jeg fikk foreldrepenger fra Nav for at jeg hadde jobbet i minst 6 av de 10 siste mnd. I tillegg fikk jeg overgangsstønad fra Nav. Og på toppen av det hele fikk jeg fødselsstipend i 10mnd etter fødselen.

Man har rett på både fødselsstipend fra lånekassen og foreldrepenger fra Nav så lenge man tjener under 130.000kr i året. Overstiges dette beløpet mister man deler av fødselsstipendet fra lånekassen. Men foreldrepengene fra Nav har man uansett krav på så lenge man har vært i jobb minst 6 av de 10 siste mnd.

Langt og kanskje innviklet! Men stå på, lånekassen er ikke lett når man skal få fødselsstipend, i allefall ikke i min daværende livssituasjon. Men stå på deres krav!

Lykke til!

Heisann!

Du kan ha fødselspermisjon i fødselsstipendperioden, men fødselspermisjonen kan ikke starte tidligere enn tre uker før fødselen, så for oss med termin i november blir problemet blir hva man gjør i månedene august-oktober. Jeg ser for egen del ikke noen grunn til å begynne på et semester der jeg vet jeg ikke rekker eksamen... For meg hadde det neppe gått å prøve å ta eksamen uansett om jeg hadde fått lest hjemme, masse obligatorisk undervisning som jeg tror blir vanskelig å følge som høygravid og ikke minst med en baby:-). Og ikke har jeg lyst til å prøve å ta eksamen heller, vil kunne konsentrere meg om babyen min:-)

Jeg sendte mail til studiekonsulenten som behandler permisjonssaker her jeg studerer (medisin, universitetet i Oslo) og spurte hva jeg kunne gjøre, nettopp pga den regelen om at man ikke får fødselsstipend før de siste tre ukene før fødsel. Hun anbefalte å søke universitet om permisjon hele semesteret, men å be i søknaden om at de ikke legger meg inn med permisjon i studentbasen sin før tre uker før termin. Da får jeg semesterregistrert meg og betalt semesteravgift, og kan få studielån som normalt av lånekassa for august, september og oktober.

:-)

Sanne85: Vet ikke om jeg helt skjønte hva du mente med det siste du skrev, men man får jo støtte fra lånekassen uansett hvor mye man tjener. Bare man oppfyller kravene til å få støtte. Har pratet med lånekassen om dette, fordi jeg selv var bekymret for det samme. Har tjent alt for mye over grensen. Det går ikke over retten på støtten fra lånekassen etter fødselen, men heller det at jeg får ekstra på studielånet som ikke blir omgjort til stipend.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...