yh Skrevet 7. mai 2008 #1 Skrevet 7. mai 2008 Har lyst til å prøve jogge litt ute nå når det er så fint vær men vet liksom ikke helt om jeg tør..Noen som vet om det kan være skadelig for fosteret? Er i uke 26. Kanskje litt dumt med tanke på at jeg klør litt i nesa, nyser etc så regner med at det er allergi og vil jo ikke gjerne bli dårligere i allergien slik at man tvinges ta medisiner..
*Lille Persille" Skrevet 7. mai 2008 #2 Skrevet 7. mai 2008 Jeg er i uke 22 og hadde ikke klart å jogge ihvertfall (men jeg skulle GJERNE gjort det!)
LilleBjella Skrevet 8. mai 2008 #3 Skrevet 8. mai 2008 Hvis du orker og det ikke gjør vondt, så kan du jogge så lenge du orker. Men det kommer også litt an på hvor trent du er. Har du ikke jogget eller trent på år og dag, så er det nok lurt å ta det rooooolig. Men lytt til kroppens signaler! Jeg jogger, men er bare i uke 14, og skal fortsette så lenge det ikke er ubehagelig.
Chat29 Skrevet 8. mai 2008 #4 Skrevet 8. mai 2008 Det er anbefalt å ikke jogge eller hoppe eller gjøre den slags trening under graviditeten. Det beste er sikkert å ta en sykkeltur i finværet. Er 21+2 i dag og elsker å jogge i terrenget, men har lagt det på hyllen nå. Trener spinning, høypuls uten hopp, step og noe vektrening som føles ok samt at jeg går turer. Jeg tilpasser timene til meg selv når jeg er på dem. Gjør ikke mer enn jeg føler er komfortabelt. Det er anbefalt å ikke komme over 150 i puls for gravide som er greit trente. Dette pga oksygen til fosteret kan bli overstyrt av det oksygenet som musklene trenger under hardt arbeid. Men....du kjenner selv...kan jo for eksempel gå litt og jogge litt innimellom :0) Tips! Lykke til!
gutt-08, jente-11*fødeklar* Skrevet 8. mai 2008 #5 Skrevet 8. mai 2008 Jeg anbefaler ikke å jogge. Klarte å begynne med det selv for ca 1mnd siden, noe jeg ikke burde gjort. Var ikke lange joggeturen - gikk i kjapp gange i ca 30 min og jogga kanskje 100 meter her og der, men nå må jeg til ortoped pga belastning på knær og det er rett og slett drit vondt å gå!! Det sies at det er like bra å gå kjapt om ikke enda bedre. Lykke til!!
Førstespire27 Skrevet 8. mai 2008 #6 Skrevet 8. mai 2008 Ikke for å skremme, men jeg har hørt at det ikke er bra. Litt i forhold til at det kanskje kan "sette igang" ting....men jeg er førstegangs og uviten så vet egentlig ikke. Kanskje bedre med en reall powerwalk eller noe?
LilleBjella Skrevet 8. mai 2008 #7 Skrevet 8. mai 2008 Må bare si meg veldig uenig i de som sier det ikke anbefales. Veldig mange leger og jordmødre som IKKE er oppdatert eller bryr seg om forskningen som gjøres når det gjelder gravide og trening. Jill Jahrmann er treningsekspert, og har blant annet en lang karriere i SATS bak seg. Hun sier blant annet følgende om jogging: "Når det gjelder risting ved jogging er dette bare tøys. Etter hvert som du begynner å kjenne barnets bevegelser vil du merke at barnet blir helt stille og rolig under jogging og annen «vuggende» aktivitet - det bysses i ro og kommer tilbake med full aktivitet etter treningen. Hvorvidt du ønsker å jogge når magen blir større er opp til deg. Kjenn etter om det fremdeles oppleves som behagelig. Om du ikke har smerter i bekkenet er det bare å vagge av gårde. Jeg hadde min siste svært rolige joggetur da jeg var 30 uker gravid:-))" Jeg har blant annet lest flere treningsbøker for gravide, blant annet «Exercising through your pregnancy» av James Clapp. Dette er bøker skrevet av profesjonelle som har gjennomført flere studier hvor slike ting er forsket på. Konklusjonen er at du kan jogge så mye du orker, så lenge det ikke er ubehagelig. Legger du ut på en joggetur uten å ha jogget FØR du ble gravid, bør du som jeg sa ovenfor, være forsiktig. ' Det er også nylig gjort en dansk undersøkelse, som ble gjengitt i programmet puls på NRK. Der står det blant annet: "Har man ikke jogget/løpt tidligere bør man ikke begynne med det når en blir gravid. Har en jogget/løpt før kan man fortsette, men tilpasse intensiteten. Etter hvert som man blir større, som i 5.-6. måned vil de fleste oppleve at å jogge/løpe blir ubehagelig."
C@milla *EMIL* Skrevet 8. mai 2008 #8 Skrevet 8. mai 2008 Ja tror ikke jeg hadde vært så veldig redd om jeg var vandt med det og det føltes ok, men synes nå det "skvulper" mye bare jeg går jeg )
LilleLykkeMor Skrevet 8. mai 2008 #9 Skrevet 8. mai 2008 Jeg ville jogget, synes det er supert! Men for meg er det ikke behagelig nå (uke 17), så jeg måtte droppe det. Men jeg savner det skikkelig, hadde jeg orket skulle jeg gjort det! Men får nøye meg med å gå tur med hunden i stedet. :-)
MaybeAgain Skrevet 8. mai 2008 #10 Skrevet 8. mai 2008 Jeg tror du kan jogge så mye du bare vil for babiens skyld, men orker du det i uke 26 da? Jeg er i slutten av uke 27 og jeg hadde ikke orket å jogge en meter. Altr som rister og skvulper blir jeg uggen av... Jobbet tidligere som step og aerobic-instruktør og hadde mange gravide på timene mine. Både kunder og andre instruktører. Jeg pleide å anbefale å kjøre low-impact og å holde en fot i bakken hele tiden, ikke sprette rundt for mye. men det var mest for egen velvære, bekken, knær etc. Babisen ligger vel så godt beskyttet der inne uansett... Som noen andre skrev - prøv heller power walking i solskinnet. Gir deg sikkert samme gleden over å være ute i godværet! )
gulla79 Skrevet 8. mai 2008 #11 Skrevet 8. mai 2008 Jeg jogget til jeg var ca 20 uker på vei, da ble det alt for ubehagelig å ha lillepia stående å hoppe på blæra mi... nyttet ikke å gå på do rett før heller. Jeg skulle gjerne ha fortsatt, men holder meg til treningsøkter på elipsemaskin samt gåturer ute. Husk på å varme ordentlig godt opp, jeg bruker lenger tid nå en tidligere før jeg starter på den "ordentlige" treninga (som for øvrig er mye roligere enn tidligere). Kos deg med treninga, det gjør jeg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå