Anonym bruker Skrevet 7. mai 2008 #2 Skrevet 7. mai 2008 Du må ta celleprøve. Jeg har ikke hatt kreft, men hadde alvorlige celleforandringer som med 75 % sikkerhet hadde utviklet seg til kreft i løpet av 10 år. Jeg måtte fjerne en del av livmorhalsen (conisering???) og har helt fine prøver nå.
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2008 #3 Skrevet 7. mai 2008 Tror ikke jeg har det!! Men man leser jo om så mye nå.. Hadde du smerter eller noe?
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2008 #4 Skrevet 7. mai 2008 Kreft i underlivet er så mangt. Det vanligste er livmorhalskreft. Dette er det de sjekker ved celleprøve ved vanlig GU, og blir oftest oppdaget ved denne screeningen. Symptomer er blødninger, gjerne kontaktblødninger i forbindelse med samleie. Forandringer i utflod kan også være et tegn. Eggstokkreft er ikke så vanlig blant unge jenter, men det forekommer. Dette gir ofte diffuse symptomer, som ubehag, fordøyelsesbesvær og økende bukomfang. Problemet er at siden det er så diffuse symptomer oppdager man gjerne sykdommen sent. Man må ta UL for å diagnostisere, dette oppdages ikke ved vanlig GU. Livmorkreft, egglederkreft, vaginakreft og kreft i vulva(ytre kjønnsorganer) er veldig sjeldent blant unge jenter. Generelt gjelder at man bør være flink til å ta screeningundersøkelse med celleprøve minst hvert 3. år, og gå til legen hvis man opplever noe som man føler er unormalt (som økende/forandring i utflod, blødningsforstyrrelser, smerter etc). Håper dette var til litt hjelp! Hilsen sykepleier ved gynekologisk kreftavdeling.
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2008 #5 Skrevet 7. mai 2008 Tuuusen takk for svar!!!!! Har ingen av disse symptomene,heldigvis... Men skal få tatt en slik prøve...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå